handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?

hampusw
2012-02-14, 10:33
Tjenare,

Har precis börjat gymma, går in på 3de veckan nu och tränar styrka måndag-torsdag, kan även bli någon dag under helgen också.

21 år
173cm
72kg

Nu till kosten, har inte allt för stor koll på detta men har börjat ifall men verkar som att jag käkar på tok för lite.

Frukost: 250G keso + banan eller 250G 0.1% Kvarg + banan/bob funlight då det smakar inte speciellt gott.

1-2 frukter imellan.

Lunch: Blir lite blandat då jag äter det som vart över från dagen innan, brukar slänga med så mycket utav allt jag kan, oftast nötfärs/kyckling, quinoa + sallad.

Innan gymmet tycker jag det är svårt att hitta något att äta då jag åker direkt efter jobbet och gymmar, någon som har ett bra förslag på något man kan trycka i sig innan?
Tar bara kreatin innan träning.

GYM
Efter protein + kreatin

Middag: Kyckling/Färs/Kött, oftast kall potatis + quinoa/bulgur + sallad
brukar använda kalla såser så som olika cremfe fraiche.

Kvällsmat: 2 mackor, kan ibland slinka in ett ägg.

Känns som att det är lite för lite? Kom gärna med tips hur jag ska få det att bli bättre.
Förresten, hur är det med potatis/pasta när man vill bygga muskler och ska äta mycket?

Tack på förhand :)

Zizou
2012-02-14, 10:46
Om du går ner i vikt, så äter du för lite.
Pasta/Ris/Potatis är utmärkt när man vill gå upp i vikt och bygga muskler (Protein är viktigast). Mättar helt okej, bra med kolhdyrater och ganska energirikt, det är lätt att öka sitt kaloriintag med kolhydrater tycker jag. Du laddar ju dina glykogenlager med kolhydrater, och där är det utmärkt.

vicarious
2012-02-14, 10:49
Byt ut frukosten mot något som är mer energirikt och något som du tycker är gott. Varför sitta och trycka i sig lågfettskvarg eller keso om du inte ens gillar det? Meningslöst.

Ta proteindrinkar utspritt över dagen är ett alternativ - mer protein är aldrig fel. Potatis och pasta är inte bättre eller sämre än något annat. Ska man vara petig så är protein det enda som behövs för själva muskeluppbyggnaden, dock brukar man inte bygga så mycket muskler om man inte ligger på kaloriöverskott. Potatis och pasta är kolhydrater och kan kanske göra så att du presterar bättre på gymmet.

Edit: Förresten kan du bespara dig besväret att ta kreatin innan träningen. Det har ingen akut effekt så att ta en ordentlig dos efter träningen räcker.

hampusw
2012-02-14, 11:14
Keso med banan tycker jag smakar gott dock kvargen som tar emot så blir nog att skippa den!
Har ni något tips på bra proteindrinkar? kör för tillfället med nutritech protein, men finns det något bättre alternativ som många har erfarenhet av hjälper?

vicarious
2012-02-14, 11:27
Keso med banan tycker jag smakar gott dock kvargen som tar emot så blir nog att skippa den!
Har ni något tips på bra proteindrinkar? kör för tillfället med nutritech protein, men finns det något bättre alternativ som många har erfarenhet av hjälper?

Protein som protein, den största skillnaden mellan märken är pris och smak. Sen finns det ju olika sorters proteiner. De två mjölkproteinerna är vassle (whey) och kasein. Mitt råd är att köpa ett vassleprotein, det är billigast. Whey FX, Body Science Whey eller Kolozzeum Pure Whey.