handdator

Visa fullständig version : chin ups - pull ups

earwoods
2012-02-14, 02:59
Tränar man samma muskler?

krokodille
2012-02-14, 03:15
ja men i pullups aktiverar du biceps mer och lite andra muskelfästen.

mn8eii
2012-02-14, 06:57

Graden av bicepsaktivering har väldigt lite med vilket håll du vänder handflatorna och mer med hur brett/smalt du greppar stången.

mysglenn
2012-02-14, 07:53

observera att det finns en del folk som kallar pullups för chins, och vice versa...

mysglenn
2012-02-14, 07:53
Tränar man samma muskler?

ja

Kalliban
2012-02-14, 08:51
Det är samma muskler, ja, men i väldigt olika utsträckning. Fokus på rygg, kör brett grepp och handflatorna från kroppen. Fokus på biceps, kör smalt grepp och handflatorna mot kroppen.

smalis
2012-02-14, 09:14
Det är samma muskler, ja, men i väldigt olika utsträckning. Fokus på rygg, kör brett grepp och handflatorna från kroppen. Fokus på biceps, kör smalt grepp och handflatorna mot kroppen.

Du får faktiskt mer effektiv träning av biceps genom chins(brett grepp) än pull ups(smalt grepp armarna framför kroppen)...

Kalliban
2012-02-14, 09:31
Du får faktiskt mer effektiv träning av biceps genom chins(brett grepp) än pull ups(smalt grepp armarna framför kroppen)...

Va, är du säker? Källa på det? *popcorn*

aijou
2012-02-14, 09:36
Detta har varit uppe förut och så här skriver Sheo om saken i en annan tråd.

Det är ett vanligt missförstånd att handflatorna inåt (supinerade underarmar) skulle ta mer på biceps brachii. De tar mindre på biceps brachii. I en supinerad armhävning sker det simultant en extension i axeln med en flexion i armbågen. Eftersom biceps brachii löper över både axelled och armbågsled, kommer den att förlängas över axelleden och förkortas över armbågsleden. Kontentan är att biceps brachii inte förändras i längd, och utför alltså stabiliserande arbete. För att vara exakt: dynamisk stabilisering. Den viktiga armbågsböjaren i sammanhanget är brachialis. Den löper inte över axeln utan blir en synergist i rörelsen. Brachioradialis är med på en kant, men mycket marginellt eftersom underarmen är supinerad.

En (bred) armhävning med handflatorna framåt (pronerade underarmar) har biceps brachii som synergist eftersom det blir en adduktion i axelleden. Överarmens rotation i axelleden gör att biceps brachii inte kan förlängas över leden, utan flexionen i armbågen kommer att orsaka en förkortning av muskeln. I en pronerad armhävning blir biceps brachii en synergist och inte bara stabiliserande i sin funktion. Brachialis arbetar alltid oberoende av fattningen med brachioradialis blir väldigt aktiv eftersom underarmen är pronerad.

Så är det. Det är alltså inte alls så att bara för att en supinerad armhävning "ser ut" som en bicepscurl, så tar den mer på biceps. Som det beskrivs ovan aktiverar den biceps mindre.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/newreply.php?do=newreply&p=2782392

Så med andra ord är det inte riktigt som de flesta verkar tro. Och som även jag trodde innan.

Kalliban
2012-02-14, 09:40

Så med andra ord är det inte riktigt som de flesta verkar tro. Och som även jag trodde innan.

Så det är därför jag tycker mina armar växer på när jag kör skivstångsrodd då? (som ju har liknande grepp) :)

Arf Pingvin
2012-02-14, 09:50
Here we go...

aijou
2012-02-14, 09:58
Så det är därför jag tycker mina armar växer på när jag kör skivstångsrodd då? (som ju har liknande grepp) :)

Skivstångsrodd (och även andra roddar) tar en hel del på biceps också, ja. :)

mysglenn
2012-02-14, 10:14
Here we go...

så du menar att momentet i fitness skall heta "pull-ups" istället?

mysglenn
2012-02-14, 10:15

smalt och pronerat då?

mysglenn
2012-02-14, 11:16
Dags för ännu en copypasta...

men någon har ju redan skrivit det där

så whats the point?

Ristretto
2012-02-14, 11:19
men någon har ju redan skrivit det där

så whats the point?

I min snabbscroll hann jag inte se det, och kopierade in det av gammal vana... ;)

mysglenn
2012-02-14, 11:26
I min snabbscroll hann jag inte se det, och kopierade in det av gammal vana... ;)

ah okej! :) aja det är ju en bra text så hehe

tänkte mest om det var mig du svarade när jag frågade om en blandning då, smalt och pronerat...

LuThe
2012-02-14, 12:56
Egentligen så säger vi fel i Skandinavien av någon anledning. Det som vi tror är chins (handflatorna ifrån dig) heter faktiskt pull-up i övriga världen...

Så internationellt är "Chins" när du har handflatorna mot dig och har ett axelbrett grepp då du drar dig upp

Wormzie
2012-02-14, 14:38
Jag skulle rekommendera att använda båda övningarna. Jag har aldrig fastnat för chins med pronerat grepp, men det är väl en smaksak.