Visa fullständig version : Ökar ej känns det som
Tjena, behöver eran hjälp och tips
Mitt schema är ett 3split på dagarna
måndag onsdag och fredag.
Måndag är bröst - triceps
onsdag - mage - ben
fredag - biceps- rygg
övningarna på måndagen är
bänkpress 3x10, hantelpress 3x10 och snehantelpress 3x10
dibs 3x10 pushdowns 3x10 och en annan triceps övning som jag inte vet namnet på.
Onsdagen är ben och mage, där ökar jag rätt okej faktiskt, står still på lårcurl etc, men ökar bara på benpress.
fredag
chin-up 3x10, cable sittande rodd, och latsdrag till bröst 3x10
stångcurl, preacher curl och hammer curl 3x10
Kanske har ökat 1kg mer på hantlar etc, men sitter fast på de andra.
har gymmat 5 månader nu kanske och tycker fortfarande det är tungt, ökat något kilo på någon hantel etc, men ökar aldrig på bänk. Sitter liksom fast på dom x kilo jag har på. Och tycker det är lika jobbigt varje träning.
Så hur ser ni på mitt schema? finns det någon justering som kan göra så jag kan öka snabbare? har ni något tips? Någon bättre övning? Andra repetitioner kanske?
Tacksam för alla förslag. Tack på förhand!
SvingarN
2012-02-13, 19:18
Ja du skulle ju kunna börja med att träna axlarna som faktiskt också är en del av kroppen. Att du ökat i hantlar säger inte så mycket, men jag antar att du menar i hantelcurl.
Troligtvis behöver du äta mer och proteinrikare, samt träna hårdare. Tränar du endast 3 ggr i veckan borde du köra 3 helkroppspass, annars tränas musklerna för sällan.
Trollvarning på tråden?
Fishtank
2012-02-13, 19:22
Lyft tyngre då.
NEj trollar ej, men tränar så för att musklerna ska vila minst 42 timmar efter träning.
Sen kör jag axlar men orkade inte skriva det, och kan inte lyfta tyngre pga jag inte orkar :S
Som svingarn redan sagt så behöver du nog äta mer. Kosten är A och O för att få resultat, går inte bygga hus utan byggstenar.
Antingen äta större måltider eller fler måltider. Eller om nödvändigt, både och.
du kör 3x10 i alla övningar, gå ner lite i repsantalet i bänk/benpress och nöt på med högre vikter så ska du se att du ökar.
Ung och Dum
2012-02-13, 20:04
Vill man öka i styrka är 5x5 bra på basövningar med fria vikter, tydligen!
SL 5x5 är jättebra för att öka enligt mig. Fått schyssta resultat. Mot tidigare försök till splitter.
Dock nyfiken, varför tränar du inte axlarna? Släng på axelpress med.
SL 5x5 är jättebra för att öka enligt mig. Fått schyssta resultat. Mot tidigare försök till splitter.
kör axlar, rätt mycket faktiskt. men orkade inte skriva det ;p
Som svingarn redan sagt så behöver du nog äta mer. Kosten är A och O för att få resultat, går inte bygga hus utan byggstenar.
Antingen äta större måltider eller fler måltider. Eller om nödvändigt, både och.
har en väldigt hög ämnesomsättning och äter inte så jätte regelbundet, har riktigt svårt för att äta. Men äter ändå helt okej. Inget utöver det vanliga. Men får väl försöka få i mig mer helt enkelt.
kör axlar, rätt mycket faktiskt. men orkade inte skriva det ;p
Kan vara en god ide att göra det. Annars är det svårt att få en helhetsbild.
Skulle bli bra skumt om jag skrev upp mitt schema och sen glömde nämna att jag knäböjer 3 dagar i veckan. :)
har en väldigt hög ämnesomsättning och äter inte så jätte regelbundet, har riktigt svårt för att äta. Men äter ändå helt okej. Inget utöver det vanliga. Men får väl försöka få i mig mer helt enkelt.
Enligt egen erfarenhet så kan det vara drygt att tvinga i sig maten till en början när man inte är van att äta ordentligt. Var ordentligt underviktig när jag började.
Men efter ett tag så ställer kroppen om sig, magsäcken vidgar sig, och aptiten ökar så att det går lättare automatiskt.
Sen gjorde resultaten som kom på köpet med det ökade matintaget att jag blev så motiverad att äta så det var inga problem.
Edit: Rekommenderar denna tråd för inspiration, samt en inblick i vad folk med en viss styrka/fysik på forumet äter för att nå sina mål: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768
Enligt egen erfarenhet så kan det vara drygt att tvinga i sig maten till en början när man inte är van att äta ordentligt. Var ordentligt underviktig när jag började.
Men efter ett tag så ställer kroppen om sig, magsäcken vidgar sig, och aptiten ökar så att det går lättare automatiskt.
Sen gjorde resultaten som kom på köpet med det ökade matintaget att jag blev så motiverad att äta så det var inga problem.
Edit: Rekommenderar denna tråd för inspiration, samt en inblick i vad folk med en viss styrka/fysik på forumet äter för att nå sina mål: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768
Jo den tråden var klar och tack för svar. Dock har jag inte så rutinmässigt liv. Då jag kan vakna 16.00 en dag etc. Har skola och då äter jag på skolan, måndag - fre, något litet när jag kommer hem > gym sen riktigt mat igen när jag har gymmat färdigt, sen chillar o sover.
tillägger att jag inte har aptit på morgonen och är sjukt kräsen. Dricker gainer efter träning som ett litet hjälpmedel
Scratch89
2012-02-13, 20:55
Ät mer mat.
Röda Björnen
2012-02-13, 21:10
Kosten del är dock grovt överdriver, träningen är den viktigaste delen. Sen ska man inte strunta i kosten, men man ska inte lägga mer tid på att lägga upp den perfekta kosten istället för att träna hårt och äta mycket.
Jo den tråden var klar och tack för svar. Dock har jag inte så rutinmässigt liv. Då jag kan vakna 16.00 en dag etc. Har skola och då äter jag på skolan, måndag - fre, något litet när jag kommer hem > gym sen riktigt mat igen när jag har gymmat färdigt, sen chillar o sover.
tillägger att jag inte har aptit på morgonen och är sjukt kräsen. Dricker gainer efter träning som ett litet hjälpmedel
Problemet, du behöver skaffa dig en rutin. Varför vaknar du kl 16 ?, gör du det en dag i veckan eller flera ?
Du äter inte nog med mat, alls, varför dricker du gainer ?
Den kommer inte ge dig ett piss om du inte äter mer mat. Du behöver inte äta 2-4 G protein per kg KV, men däremot bara mat. Ät tills du blir mätt och gärna lite mer om du inte mår dåligt av det.
Folk klagar så mycket på att de äter mycket men går inte upp i vikt pga ämnesomsättning. Skitsnack!
Ni äter mycket 1-2 dagar i veckan och resten sjabblar du, ät mycket frukost, mycket lunch, mycket middag och lite mellanmål mellan det så ska du se. att din ämnesomsättning du trodde du hade var pga dålig kost
Träna också hårt! Hårdare än du tror du kan.
MVH
Spartansk
2012-02-13, 21:15
Kosten är A och O - om man vill bli fet. Om man vill bli stark bör man i första hand se över träningen.
Tar du i så du grymtar/skriker varje gång du tränar?
Förstår inte hur du kan vakna kl 16. Går du och lägger dig kl 8 på morgonen?
Du får nog se till att ordna upp lite bättre rutiner isf.
Kosten del är dock grovt överdriver, träningen är den viktigaste delen. Sen ska man inte strunta i kosten, men man ska inte lägga mer tid på att lägga upp den perfekta kosten istället för att träna hårt och äta mycket.
Problemet, du behöver skaffa dig en rutin. Varför vaknar du kl 16 ?, gör du det en dag i veckan eller flera ?
Du äter inte nog med mat, alls, varför dricker du gainer ?
Den kommer inte ge dig ett piss om du inte äter mer mat. Du behöver inte äta 2-4 G protein per kg KV, men däremot bara mat. Ät tills du blir mätt och gärna lite mer om du inte mår dåligt av det.
Folk klagar så mycket på att de äter mycket men går inte upp i vikt pga ämnesomsättning. Skitsnack!
Ni äter mycket 1-2 dagar i veckan och resten sjabblar du, ät mycket frukost, mycket lunch, mycket middag och lite mellanmål mellan det så ska du se. att din ämnesomsättning du trodde du hade var pga dålig kost
Träna också hårt! Hårdare än du tror du kan.
MVH
Ja vet att det är överdrivet.
Dricker gainer som hjälp för att få i mig lite extra. De väl bättre än inget alls... Behöver mer protein o kropp osv. O nej jag har bra ämnesomsättning, omsätter 1500 kalorier per dag. O väger 60 kg.
min dygn blir fuckad då jag är uppe sent och jag älskar att sova. Sen behöver jag sova rätt mkt för att må bra. Vissa behöver 6h osv, men jag behöver mer. Lirar datorspel på helgerna så blir rätt sent. Därför blir de inte så bra mål på helgdagarna.
Och ät mer räcker inte. För jag tycker det är jätte svårt. Äter dugligt men inte tillräckligt. Är kräsen. Därför måste jag ha lite hjälptillskott för att få i mig de lilla extra. Kanske får skylla mig själv, men min aptit är inte bäst och jag är som sagt kräsen och har ingen ork.
Lär komma med tiden, men så länge för jag väl göra på något annat sätt. För äta mer fungerar inte bara.
Använd mindre mängd övningar/muskelgrupp men mer set per övning. Du är fortfarande nybörjare, så mycket går åt till att "lära kroppen" använda sig själv på rätt sätt. Med mindre antal övningar blir inlärningskurvan kortare.
Palmqvist
2012-02-13, 22:37
Om du siktar på att få i dig mer protein efter träning, byt till Whey-80 eller Whey-100, beroende på ekonomi :)
Börja drick massa mjölk då om mat inte passar.
+1
Var i samma sits, startade med SL5x5 i samband med min första deff, nu har det gått två och en halv månad, tappat 7kg och har blivit otroligt mycket starkare.
Det ända som jag kan jämföra med som jag körde innan 5x5 är bänkpress, då klarade jag 70x2, nu 70x12. Bänkpress var egentligen den enda basövningen jag körde innan 5x5, tidigare tramsade jag med massa isoleringsövningar som inte gav ett skit.
Macroman
2012-02-14, 11:37
Alltså dom här trådarna är ju guld att läsa! Finns 100-tals verkar det som...
Gör man bara tvärtom mot TS så hamnar man nog hyfsat rätt.
Så här ska man alltså inte göra:
- Köra löjligt splitprogram och isoleringsövningar som 15 årig rookie.
- Inte äta mat/vara kinkig med mat.
- Sova till 16:00 och tycka det är normalt bara för att man spelar tv-spel hela nätterna.
Alltså dom här trådarna är ju guld att läsa! Finns 100-tals verkar det som...
Gör man bara tvärtom mot TS så hamnar man nog hyfsat rätt.
Så här ska man alltså inte göra:
- Köra löjligt splitprogram och isoleringsövningar som 15 årig rookie.
- Inte äta mat/vara kinkig med mat.
- Sova till 16:00 och tycka det är normalt bara för att man spelar tv-spel hela nätterna.
Amen.
Testa att byta träningsprogram, ändra vikt, antal reps, antal set.. Kasta om dagarna så du inte alltid tränar vissa muskler tillsammans osv.
Kroppen anpassar sig annars och det är då man får stans i utvecklingen
Testa att byta träningsprogram, ändra vikt, antal reps, antal set.. Kasta om dagarna så du inte alltid tränar vissa muskler tillsammans osv.
Kroppen anpassar sig annars och det är då man får stans i utvecklingen
Pretorian
2012-02-14, 12:55
Kanske har ökat 1kg mer på hantlar etc
Har du ökat eller ej? Titta i din träningsdagbok så ser du det. Gjorde du 10 reps förra passet på första setet i bänk så ska du f**n göra en 11:a nästa pass. Be någon passa för säkerhets skull.
"You need to have concrete reference points in order to evaluate your progress. Keep track of them in a training log. Not "in your head", write it down. The single act of writing it down is more important than you think, whether you keep those data points in a notebook, on your computer or on Post-It notes like me."
http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html
Nu var Pretorian lite snabbare än mig men...
Trådtiteln "Ökar ej känns det som" visar direkt varför du inte får resultat.
Skriv ner vad du lyfter och hur!
Spetälsk
2012-02-14, 13:10
"you need to have concrete reference points in order to evaluate your progress.+1
mysglenn
2012-02-14, 13:13
Om du siktar på att få i dig mer protein efter träning, byt till Whey-80 eller Whey-100, beroende på ekonomi :)
whey-100 ska man bara ta om man har problem med laktos... annars finns det nada fördel mot whey-80
speedy83
2012-02-14, 13:29
Det har ju redan sagts det mesta men tänkte ändå flika in lite. Har du provat att lyfta tyngre? jag har också fastnat i det där att vikten är lika tung varje pass känns det som och man tror inte man ökar men när man väl testar en tyngre vikt så visar det sig att man får upp lika många reps (nästan iaf) med den vikten. Ett ex var när jag körde ryggresningar började med 5 kg vikt mot bröstet 10 reps körde det ett tag och var alltid lika jävla trött, testade tillslut med 10 kg av ren tristess och fick till en 8 första gången jag testade, två pass senare typ satt 10 reps med den dubblade vikten..
Edit: Ja jag är svag som en undernärd flicka på dagis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.