Visa fullständig version : Tappat Greppstyrka och underarmen låser sig
För 1-2 veckor sedan så sträckte jag (tror jag iaf) underarmen när jag skulle slå på en boxningsmaskin på fyllan..armen låste sig ett par dagar i ca 50 grader med överarmen och jag behövde stretcha ut den ett par sekunder för att kunna få den rak, fast den rörde sig tillslut tllbaka till samma läge.. Nu gick jag till gymmet och insåg att jag inte kunde greppa hantlarna ordentligt, jag hade tappat en massa styrka i händerna på samma arm som hade låst sig.
Nån som har upplevt det här tidigare eller hört talas om det? Beror min tappad styrka i handen på sträckningen i underarmen?
*
(fick svar från en kille från Flashback efter jag frågade samma sak där)
"Jag har liknande fenomen, lyfte mycket som yngre och numera kan jag inte greppa en kaffekopp om armen är utsträckt helt, jag tappar den.
För min del sitter det i ryggen, nerver ligger i kläm.
Styrka tappar man inte över en helg, du har troligen nerver i kläm eller muskelproblem. Jag är dock urdålig på vad som kan ske med muskler som skadas men de två alternativen ligger närmast."
Vet ni vad problemet kan vara?
För 1-2 veckor sedan så sträckte jag (tror jag iaf) underarmen när jag skulle slå på en boxningsmaskin på fyllan..armen låste sig ett par dagar i ca 50 grader med överarmen och jag behövde stretcha ut den ett par sekunder för att kunna få den rak, fast den rörde sig tillslut tllbaka till samma läge.. Nu gick jag till gymmet och insåg att jag inte kunde greppa hantlarna ordentligt, jag hade tappat en massa styrka i händerna på samma arm som hade låst sig.
Nån som har upplevt det här tidigare eller hört talas om det? Beror min tappad styrka i handen på sträckningen i underarmen?
*
(fick svar från en kille från Flashback efter jag frågade samma sak där)
"Jag har liknande fenomen, lyfte mycket som yngre och numera kan jag inte greppa en kaffekopp om armen är utsträckt helt, jag tappar den.
För min del sitter det i ryggen, nerver ligger i kläm.
Styrka tappar man inte över en helg, du har troligen nerver i kläm eller muskelproblem. Jag är dock urdålig på vad som kan ske med muskler som skadas men de två alternativen ligger närmast."
Vet ni vad problemet kan vara?
Kontakta sjukvården så kan dom hjälpa dig. Förmodligen bättre än någon annan här. Gör jag alltid så fort det blir strul med kroppen :)
Nerver i kläm låter inte långsökt. Ett exempel som passar in delvis i din beskrivning är "ulnar Nerve entrapment". Gå och kolla med läkare...
http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00069
Symptoms
Cubital tunnel syndrome can cause an aching pain on the inside of the elbow. Most of the symptoms, however, occur in your hand.
Ulnar nerve entrapment can give symptoms of "falling asleep" in the ring finger and little finger, especially when your elbow is bent. In some cases, it may be harder to move your fingers in and out, or to manipulate objects.
Numbness and tingling in the ring finger and little finger are common symptoms of ulnar nerve entrapment. Often, these symptoms come and go. They happen more often when the elbow is bent, such as when driving or holding the phone. Some people wake up at night because their fingers are numb.
Weakening of the grip and difficulty with finger coordination (such as typing or playing an instrument) may occur. These symptoms are usually seen in more severe cases of nerve compression.
If the nerve is very compressed or has been compressed for a long time, muscle wasting in the hand can occur. Once this happens, muscle wasting cannot be reversed. For this reason, it is important to see your doctor if symptoms are severe or if they are less severe but have been present for more than 6 weeks.
Okej tack för hjälpen men tror dock inte att det är den sistnämnda sjukdomen. Anledningen till att jag inte går till sjukhus är för att det inte känns som något riktig problem, armen slutade låsa sig för ett par dagar sedan men lite lite känningar på de har jag kvar, de är bara Greppstyrkan som är svag :S sen är jag i Thailand och pallar inte dra till sjukhus för minsta grej :p
Finns det någon annan som har några idéer?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.