handdator

Visa fullständig version : Varför är jag inte hungrig?

frass
2012-02-12, 21:21
Jag har nyligen påbörjat min första riktiga deff någonsin, jag tycker jag har ganska bra koll på kosten, jag räknar på det mesta så jag TYCKER jag har rätt bra koll. Men när jag tänker på ordet "deff" känns det som jag ska sitta döhungrig och bara längta till nästa måltid, men jag känner mig sällan riktigt hungrig? Visst jag börjar bli lite småhungrig när det börjar bli dags för käk men inte avsevärt. Är det jag som fått en konstig uppfattning?

Ålder: 22, längd: 183cm, vikt: 70kg

En typisk dag ser ut såhär:

Morgon: 0.75dl whey 80 - 21g protein och 112kcal

Lunch: Middag, i princip alltid kyckling med mycket grönsaker och lite kolisar

Eftermiddag (efter träning): 1 burk tonfisk 140g + 125g keso - 60g protein, runt 250kcal

Runt 20:00: Middag, i princip alltid kyckling med mycket grönsaker och lite kolisar + 1.5dl whey (42g protein, 228kcal)

Kvällsmål: 250g lättkesella med lite bär blandat med saft - 32g protein och ~200kcal + 0.75dl whey - 21g protein, 112kcal.

Vilket blir totalt ~170g protein och ~900kcal .

Jag räknar som ni ser just nu inte på lunch och middag, men skulle uppskatta varje mål allt från 300-600kcal och 20-40g protein.

Är det något jag inte räknar med, eller fått fel uppfattning kring?

Jag har som sagt nyligen börjat med detta och har inte vägt mig än, men det känns som jag borde vara hungrigare än jag är?

cakehole
2012-02-12, 21:44
Den födan du baserar din diet på mättar ju generellt väldigt bra (tänker då främst på kyckling och grönsaker).

MEN, eftersom att du inte vet hur mycket energi du får i dig vid lunch och middag så kan det mycket väl vara som så att du ligger på ett mycket litet underskott, och därför inte upplever nån speciell hunger.

Säg att nu lunch och middag skulle bestå av 600kcal vardera, så är du ju uppe i ca: 2100kcal vid dagens slut. 2100 kalorier är vad du eventuellt ligger i balans på en vanlig "slappa hemma" dag.

Du får helt enkelt se vad måttband, våg, spegel, visar om en vecka.

Sen kan jag tycka att du äter lite väl fettsnålt? Personligen har jag legat på ett extremt lågt fettintag under relativt långa perioder. Vilket nu har lett till ganska allvarligt rubbade hormonnivåer!

rajjan_dammit
2012-02-12, 22:04
Alla blir ju inte jättehungriga och du äter ju ändå fem gånger om dagen. Jag äter två mål per dag och är ändå inte särskilt hungrig. Ibland blir det bara en gång per dag, på jobbet tror de inte man är klok för att man inte äter lunch.

jaaaaag
2012-02-12, 22:07
Du skriver att du nyligen börjat med deffen, ligger du på rätt nivå så kommer ju hungern med tiden, i början går det alltid lätt.

frass
2012-02-12, 23:13
Den födan du baserar din diet på mättar ju generellt väldigt bra (tänker då främst på kyckling och grönsaker).

MEN, eftersom att du inte vet hur mycket energi du får i dig vid lunch och middag så kan det mycket väl vara som så att du ligger på ett mycket litet underskott, och därför inte upplever nån speciell hunger.

Säg att nu lunch och middag skulle bestå av 600kcal vardera, så är du ju uppe i ca: 2100kcal vid dagens slut. 2100 kalorier är vad du eventuellt ligger i balans på en vanlig "slappa hemma" dag.

Du får helt enkelt se vad måttband, våg, spegel, visar om en vecka.

Sen kan jag tycka att du äter lite väl fettsnålt? Personligen har jag legat på ett extremt lågt fettintag under relativt långa perioder. Vilket nu har lett till ganska allvarligt rubbade hormonnivåer!

Jag har dock svårt att tro att båda mina måltider skulle ligga på 600kcal vardera. Känner jag att jag äter lite för mycket ena måltiden så skär jag ner på nästa. Men det är klart, jag kan ju inte veta säkert utan att väga. Kör dessutom en väldigt rask promenad på ca 1.5h varje dag, så det KÄNNS inte som jag borde ligga så pass nära balans heller.

Fett har jag ärligt inte lagt så mycket tankeverksamhet på. Visserligen steker jag ofta kyckling och wok-grönsaker i smör, så det ger mig ju lite i vilket fall. Men kanske behöver mer?

Kent Herbert
2012-02-13, 00:46
Jag har nyligen påbörjat min första riktiga deff någonsin, jag tycker jag har ganska bra koll på kosten, jag räknar på det mesta så jag TYCKER jag har rätt bra koll. Men när jag tänker på ordet "deff" känns det som jag ska sitta döhungrig och bara längta till nästa måltid, men jag känner mig sällan riktigt hungrig? Visst jag börjar bli lite småhungrig när det börjar bli dags för käk men inte avsevärt. Är det jag som fått en konstig uppfattning?

Ålder: 22, längd: 183cm, vikt: 70kg

En typisk dag ser ut såhär:

Morgon: 0.75dl whey 80 - 21g protein och 112kcal

Lunch: Middag, i princip alltid kyckling med mycket grönsaker och lite kolisar

Eftermiddag (efter träning): 1 burk tonfisk 140g + 125g keso - 60g protein, runt 250kcal

Runt 20:00: Middag, i princip alltid kyckling med mycket grönsaker och lite kolisar + 1.5dl whey (42g protein, 228kcal)

Kvällsmål: 250g lättkesella med lite bär blandat med saft - 32g protein och ~200kcal + 0.75dl whey - 21g protein, 112kcal.

Vilket blir totalt ~170g protein och ~900kcal .

Jag räknar som ni ser just nu inte på lunch och middag, men skulle uppskatta varje mål allt från 300-600kcal och 20-40g protein.

Är det något jag inte räknar med, eller fått fel uppfattning kring?

Jag har som sagt nyligen börjat med detta och har inte vägt mig än, men det känns som jag borde vara hungrigare än jag är?

Får jag fråga lite fort här bara, vad är det för näringsvärde på tonfisken samt vilken keso är det du pratar om? Naturell 1.5% ? För jag får inte riktigt ihop hur det på endast 250kcal skulle bli 60 g protein, jag vill bara se om jag har missat något fantastiskt här *gah!*

frass
2012-02-13, 01:15
Får jag fråga lite fort här bara, vad är det för näringsvärde på tonfisken samt vilken keso är det du pratar om? Naturell 1.5% ? För jag får inte riktigt ihop hur det på endast 250kcal skulle bli 60 g protein, jag vill bara se om jag har missat något fantastiskt här *gah!*

Skrev lite fel på proteinet ser jag nu, dock skrev jag bara i runda slängar. Men mer exakt: 52g protein och 266kcal totalt (4.5% keso)

Edit: Näringsvärdet frågade du om ja; Tonfisken: 100g - 110kcal, 26g protein. Keson: 100g - 90kcal, 12g protein.

vicarious
2012-02-13, 10:52
Du skriver att du nyligen börjat med deffen, ligger du på rätt nivå så kommer ju hungern med tiden, i början går det alltid lätt.

+1. Kör på ett par veckor och jag lovar dig att du kommer bli hungrig på 900 kcal om dagen.

cakehole
2012-02-13, 11:25
+1. Kör på ett par veckor och jag lovar dig att du kommer bli hungrig på 900 kcal om dagen.

Fast nu kör han ju inte på några 900 kcal om dagen. 900 kcal är vad han har räknat EXKLUSIVE lunch och middag. Handlar snarare omkring 2000 kcal.

vicarious
2012-02-13, 11:27
Fast nu kör han ju inte på några 900 kcal om dagen. 900 kcal är vad han har räknat EXKLUSIVE lunch och middag. Handlar snarare omkring 2000 kcal.

Oj, slarvigt läst av mig. Frågan är ju då om TS går neråt i vikt eller inte.

frass
2012-02-13, 13:50
Oj, slarvigt läst av mig. Frågan är ju då om TS går neråt i vikt eller inte.

Det är dock lite i överkant GISSAR jag på, snarare ~1800kcal. Ska dock köpa mig en hushållsvåg idag och göra en vanlig portion ikväll och se efter vad den hamnar på, återkommer då.

frass
2012-02-13, 16:59
Okej, jag räknade nu på en vanlig portion mat som jag äter i princip varje dag (120g kycklingfile och 35g råris + lite kesella, räknade dock inte på grönsakerna) och det blev ca 300-350kcal. Så det blir inte överdrivet mycket därifrån heller.

Antar jag får testa och se, känns dock konstigt att jag inte skulle vara hungrig, men det kanske kommer som ni säger.

SannaK
2012-02-13, 23:51
nu deffar jag en period
jag har lärt mig

KVÄLLAR när jag lägger mig och (fortfarande) är hungrig: då har jag ätit på underskott som jag ska

Lägger jag mig och känner mig helt skönt vanligt mätt: då har jag antagligen ätit på balans under dagen.

AndreasBastard
2012-02-14, 00:19
Proteinrik mat mättar bra, om du ökat ditt proteinintag samtidigt som du skurit ner på kcal så kanske det hjälper dig att känna dig mätt och glader även fast du ligger på underskott.

Jag är själv inte speciellt mycket hungrigare på kcal-underskott och detta tror jag beror på att jag ökar mängden protein.

312
2012-02-14, 00:21
nu deffar jag en period
jag har lärt mig

KVÄLLAR när jag lägger mig och (fortfarande) är hungrig: då har jag ätit på underskott som jag ska

Lägger jag mig och känner mig helt skönt vanligt mätt: då har jag antagligen ätit på balans under dagen.

Jag måste faktiskt flika in och säga: Samma här. Jag känner liksom efter och vet direkt att "idag har jag legat på underskott". Behöver dock inte vara för att jag är mätt när jag ska sova, men.. ja.