handdator

Visa fullständig version : Gym under deff (hjälp)

slo
2012-02-12, 20:41
Hej!

Har kört min deff seriöst i 1 månad nu ungefär, och har gått ned ca 5-6 kilo under denna tiden. Vilket jag är nöjd med, dock kommer jag inte riktigt upp i mitt beräknade kaloriintag per dag, men jobbar på det så gott jag kan.

*gah!* Nu till min fråga, eftersom att jag ligger lite under mitt dagliga intag så betyder ju detta att jag även tappar mer muskler. Då blir ju träningen extra viktig att den fungerar, och detta har jag problem med.

Jag går till gymmet 2-3 dagar i veckan (ska försöka få det till 3 som standard)
men jag är helt lost på när jag är där. Jag vet inte riktigt vad jag ska köra för övningar samt vad på vilka dagar osv. Vad jag har läst mig till så rekommenderar någon att man kör ex Mån: Bröst, och armar. Ons: rygg och axlar. Fre: Ben typ.

Jag har läst mig till att det är rekommenderat med ca 3 övningar per muskel, och det är detta jag är dålig på! Jag har kollat på övningsbanken för att se hur man gör vissa övningar osv, men det är svårt ändå! Det går väldigt fort för mig att träna.

Jag undrar om det är någon snäll själ som har lite tips gällande vad jag bör köra dels för muskler på resp dagar och hur många reps/set , samt vilka övningar som funkar bäst. Jag gillar att köra i maskin, men vet dock att det ger bättre träning för kroppens övriga muskler att köra fria.

Kort och gott, ungefär ett tips på gymschema eller dylikt så jag får lite "bra" träning när jag väl tar mig tiden att gå dit.

TACK! *kissass*

rajjan_dammit
2012-02-12, 21:31
Först och främst, bestäm dig för åtminstone något sånär fasta dagar att träna på. Som du själv skriver, måndag, onsdag och fredag till exempel. Sen bestämmer du vilka muskelgrupper du vill träna de dagarna. Ett förslag är att utgå från basövningarna bänkpress, marklyft och knäböj, en för varje träningsdag.

Dessa ska sedan dominera passet, det vill säga lägg mest krut på dessa övningarna. Sedan fyller du på med komplementövningar.

För att inte hålla på och hafsträna och göra lite ditt och datt när man väl kommer till gymmet kan det vara bra att hålla koll på:
1. Hur mycket lyfte jag sist?
2. Hur mycket ska jag höja idag?

Säg att du gjorde 90 kg x 10 reps förra måndagen, nästa måndag lägger du på 92.5 och försöker göra 10 reps. Kanske gör du bara 7, notera detta och nästa måndag igen gör du samma sak, lastar på 92.5 kg men klarar 10 reps, då höjer du igen till 95 osv.
(Siffrorna är bara tagna ur luften, det är inte tvunget att klara just 10 reps innan man höjer).

För mig är det det absolut bästa sättet att bibehålla motivation och för att komma framåt i träningen och för att inte bli förvirrad när jag kommer dit. Vet jag exakt från början att jag ska göra den och den övningen och lasta på si och så mycket vikt så håller man sig på banan.

blue8ball
2012-02-13, 23:33
Först och främst, bestäm dig för åtminstone något sånär fasta dagar att träna på. Som du själv skriver, måndag, onsdag och fredag till exempel. Sen bestämmer du vilka muskelgrupper du vill träna de dagarna. Ett förslag är att utgå från basövningarna bänkpress, marklyft och knäböj, en för varje träningsdag.

Dessa ska sedan dominera passet, det vill säga lägg mest krut på dessa övningarna. Sedan fyller du på med komplementövningar.

För att inte hålla på och hafsträna och göra lite ditt och datt när man väl kommer till gymmet kan det vara bra att hålla koll på:
1. Hur mycket lyfte jag sist?
2. Hur mycket ska jag höja idag?

Säg att du gjorde 90 kg x 10 reps förra måndagen, nästa måndag lägger du på 92.5 och försöker göra 10 reps. Kanske gör du bara 7, notera detta och nästa måndag igen gör du samma sak, lastar på 92.5 kg men klarar 10 reps, då höjer du igen till 95 osv.
(Siffrorna är bara tagna ur luften, det är inte tvunget att klara just 10 reps innan man höjer).

För mig är det det absolut bästa sättet att bibehålla motivation och för att komma framåt i träningen och för att inte bli förvirrad när jag kommer dit. Vet jag exakt från början att jag ska göra den och den övningen och lasta på si och så mycket vikt så håller man sig på banan.

+1 kunde inte sägt det bättre själv.