handdator

Visa fullständig version : 17,7 i bmi och går inte upp i vikt- hjälp!

SaraGlans
2012-02-12, 17:00
Jag är 20 år, 161 cm lång och väger ca 46 kg. Jag rider och grejar i stallet ca fem dagar i veckan, då jag har egen häst. Har även börjat träna lite smått på gym, men det stora problemet är att jag är alldeles för tanig, och vill inte bli ännu mindre, det finns liksom inget fett att bygga muskler av- Jag äcklas av mig själv och min beniga kropp..

Och som om det inte kunde bli värre så har det fettet jag har på kroppen samlats på ett enda ställe - magen.. Om jag slappnar av så ser jag nästan gravid ut! Varför blir det så? Jag hade liksom inte klagat om det lagt sig på lite mer smickrande ställen..

Är i desperat behov av hjälp! Vad ska jag äta och hur blir jag av med fläsket på magen?? Jag är dessutom helt ny i det här med kost och träning. :(

Help!

willtjam
2012-02-12, 17:17
Man bygger inte muskler av fett. Räkna ut vad du behöver äta på en dag och så äter du mer än det. Tränar du styrketräning samtidigt så bygger du muskler.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Nu handlar det där inlägget om viktnedgång, men det står mycket bra allmän information om kost som du kan ta till dig. Finns även en formel där för att räkna ut ditt kaloribehov.

mn8eii
2012-02-12, 17:20
Med 17,7 i BMI så har du inte fett på magen att snacka om och du kommer aldrig bli av med det utan att magra dig sjukligt smal. Det är troligen bristen på muskler som gör att du inte är nöjd med midjan. Ät och träna mer så ska du se att det kommer bli bättre. Som nybörjare förstår jag att det är svårt att veta var man ska börja riktigt men det finns väldigt mycket bra information att hitta på forumet om du spenderar lite tid på att söka runt.

Albin Eriksson
2012-02-12, 17:32
Du äter för lite. (punkt)

SaraGlans
2012-02-12, 18:27
Tack för svaren! Alltså.. Jag har alltid varit underviktig, och om magen verkligen viker sig över "normaltighta" jeans, och den sticker ut nästan lika mkt som mina tuttar så är det väl ändå fett? Förstår folk som blir irriterade över att man klagar på sin mage hit och dit för att få höra hur smal man är, men så är inte fallet denna gång. Min mage ÄR oproportionerligt stor gentemot resten av min kropp. Därför vände jag mig till denna sida för att få hjälp och inte höra annat trams.

Tackar för länken, förstod ca 40% av innehållet hihi, men sparar den bland mina favoriter och ska försöka lära mig allt! :)

Angående formeln så gjorde jag så här: 655.1 + 439,898 + 297,85 -93,52 = 1299,328. Alltså är mitt basala energibehov vid vila 1299,328. Har ingen aning om jag gjort rätt, men är det någon som tycker det ser vettigt ut? Energi och kalorier, är det ens samma sak eller är jag helt ute och cyklar? Kanske gjorde fel formel!?

multiplicerar sedan det med en stress- och aktivitetsfaktor på 1,5 och får då 1948,992. Är detta alltså så många kalorier jag måste få i ig per dag för att gå upp i vikt? Ni får ursäkta men jag har verkligen ingen aning om hur man gör! :$

Holabandola
2012-02-12, 18:33
2000kcal för dej borde vara ett bra mål och något du bör öka sakta i vikt på.

Jag kan rekomendera Nestle fullkornsvälling från 12 månader. Du gör den tjock och dricker den mellan dina måltider. Du kommer öka i vikt FORT.
Fortsätt träna och röra på dej, ät mer.

Jag tycker inte du ska vara missnöjd med dej själv. Så länge du hr energi, är frisk och glad spelar din vikt ingen roll.

Jag har en tjejkompis som är i samma storlek som dej. Jag tycker hon är jättefin. Det funkar för henne så borde det funka för dej också :-)

Fugly
2012-02-12, 18:34
Kalorier = ett mått på energi.

Ingen kan säga exakt vad ditt behov är, det är endast en formel, du får själv justera om du går upp för snabbt/långsamt efter en viss tid. Börja styrketräna på ett kalori överskott (alltså dina 1950 + överskott) med mycket protein (äter du helt vanlig husmanskost så kommer du troligen få i dig allt du behöver). Ang överskottet så är 1kg fett ca 7500 kcal så ett överskott på 500 i dagen resulterar i 2kg i månaden vilket kan vara ganska mycket för vissa, men om det räcker för dig får du bestämma. Själv skulle jag valt att halvera det, alltså ca 200-250 så det blir 1kg i månaden så du slipper bli onödigt fet och behöva gå ner i vikt senare.

SaraGlans
2012-02-12, 18:35
2000kcal för dej borde vara ett bra mål och något du bör öka sakta i vikt på.

Jag kan rekomendera Nestle fullkornsvälling. Du gör den tjock och dricker den mellan dina måltider. Du kommer öka i vikt FORT.
Fortsätt träna och röra på dej, ät mer.

Tack för tipsen! Perfekt att ta med och värma i stallet eller på jobbet!

Fugly
Tack för svaren! Alltså.. Jag har alltid varit underviktig, och om magen verkligen viker sig över "normaltighta" jeans, och den sticker ut nästan lika mkt som mina tuttar så är det väl ändå fett? Förstår folk som blir irriterade över att man klagar på sin mage hit och dit för att få höra hur smal man är, men så är inte fallet denna gång. Min mage ÄR oproportionerligt stor gentemot resten av min kropp. Därför vände jag mig till denna sida för att få hjälp och inte höra annat trams.

Tackar för länken, förstod ca 40% av innehållet hihi, men sparar den bland mina favoriter och ska försöka lära mig allt! :)

Angående formeln så gjorde jag så här: 655.1 + 439,898 + 297,85 -93,52 = 1299,328. Alltså är mitt basala energibehov vid vila 1299,328. Har ingen aning om jag gjort rätt, men är det någon som tycker det ser vettigt ut? Energi och kalorier, är det ens samma sak eller är jag helt ute och cyklar? Kanske gjorde fel formel!?

multiplicerar sedan det med en stress- och aktivitetsfaktor på 1,5 och får då 1948,992. Är detta alltså så många kalorier jag måste få i ig per dag för att gå upp i vikt? Ni får ursäkta men jag har verkligen ingen aning om hur man gör! :$

Jag tvivlar på det, men motbevisa mig gärna.

Sniggel

Det där har man hört så många gånger på detta forumet och det har i fall som dessa aldrig någonsin visat sig vara så som det låter när du beskriver det utan snarare grova överdrifter från trådskaparens sida.
Av den anledningen kommer ingen att tro på det du skrivit som en realistisk beskrivning av verkligheten. Du kanske uppfattar det du skriver som sant. Men resten av världen gör förmodligen inte det.

Om jag nu ska säga vad jag tycker du ska göra så är det att äta mer. Det viktigaste är att du inte utesluter någon mat. Smala människor har en tendens att välja bort saker som de tror är onyttiga. Fett brukar vara något som ofta nedprioriteras gravt när det snarare skulle behöva ökas på ordentligt.

Det du kan göra för att vi ska kunna ge dig mer konkreta tips är att du skriver ner allt du äter och vilka mängder det handlar om (ange mängder i gram eller dl, "en normalstor portion" säger ingenting) under de nästkommande 3 dagarna och återkommer sen och skriver detta.

SaraGlans
2012-02-12, 18:48
Kalorier = ett mått på energi.

Ingen kan säga exakt vad ditt behov är, det är endast en formel, du får själv justera om du går upp för snabbt/långsamt efter en viss tid. Börja styrketräna på ett kalori överskott (alltså dina 1950 + överskott) med mycket protein (äter du helt vanlig husmanskost så kommer du troligen få i dig allt du behöver). Ang överskottet så är 1kg fett ca 7500 kcal så ett överskott på 500 i dagen resulterar i 2kg i månaden vilket kan vara ganska mycket för vissa, men om det räcker för dig får du bestämma. Själv skulle jag valt att halvera det, alltså ca 200-250 så det blir 1kg i månaden så du slipper bli onödigt fet och behöva gå ner i vikt senare.

Okej! Känner mig helt efterbliven nu, men om jag nu förstått det rätt så ska jag alltså äta ca 2200 kcal/dag(alltså 250 i överskott)? Hur hårt och ofta ska jag träna då? Bränner jag inte bort de kalorier som ska hjälpa mig att öka i vikt?

Fugly
2012-02-12, 18:51
Okej! Känner mig helt efterbliven nu, men om jag nu förstått det rätt så ska jag alltså äta ca 2200 kcal/dag(alltså 250 i överskott)? Hur hårt och ofta ska jag träna då? Bränner jag inte bort de kalorier som ska hjälpa mig att öka i vikt?

Nej, för då är du inte längre på ett överskott. Märker du efter en vecka eller två, kanske t.o.m. en månad att du inte har gått upp i vikt eller inte gått upp tillräckligt är det inte svårare än att äta mer.

Träningen tycker jag du ska följa SL 5x5 schemat som finns klistrad i träningsdelen av det här forumet (du är nu inne i Kost & Näring).

SaraGlans
2012-02-12, 19:06
Jag tvivlar på det, men motbevisa mig gärna.

http://i40.tinypic.com/1ifsko.jpg

En gång för alla.. Det där är inte en platt mage, säg vad ni vill!

Kischen
2012-02-12, 19:17
Alltså.. en mage som slappnar av ser ut sådär. Magsäcken SKA hänga ut.

Alla går omkring och håller in sina magar.

SaraGlans
2012-02-12, 19:18
Alltså.. en mage som slappnar av ser ut sådär. Magsäcken SKA hänga ut.

Även när jag ligger ner?

GhostProtocol
2012-02-12, 19:20
Sådär ser min mage också ut, det är fullt normalt. Det kallas inre organ och är något vi alla förhoppningsvis har. :)

Ät mer, träna styrketräning det är precis vad jag också behöver göra. :)

Kischen
2012-02-12, 19:21
Även när jag ligger ner?

Om du har saker i tarmarna så ja?

GLC
2012-02-12, 19:29
Sedan kan svank göra att magen sticker ut lite extra också. Det där ser helt normalt ut och inget att noja över.

Tolkia
2012-02-12, 19:47
http://i40.tinypic.com/1ifsko.jpg

En gång för alla.. Det där är inte en platt mage, säg vad ni vill!
Du står som en brunstig ko på bilden, så jag förstår varför du tycker att magen "putar ut". Det gör min också om jag svankar loss det jag kan.

På den vikt du anger finns det inte en chans i världen att du har "fett på magen" som behöver försvinna, och bilden bevisar det. Däremot skulle midjan se smalare ut om resten av kroppen vore större; se tidigare inlägg som tagit upp just detta.

SaraGlans
2012-02-12, 19:56
Du står som en brunstig ko på bilden, så jag förstår varför du tycker att magen "putar ut". Det gör min också om jag svankar loss det jag kan.

På den vikt du anger finns det inte en chans i världen att du har "fett på magen" som behöver försvinna, och bilden bevisar det. Däremot skulle midjan se smalare ut om resten av kroppen vore större; se tidigare inlägg som tagit upp just detta.

Brunstig ko?? Jag har sån svank!

Tolkia
2012-02-12, 19:57
Brunstig ko?? Jag har sån svank!
Då har du kanske tagit bilden i en konstig vinkel. Riktigt sådan svank tror jag inte att du har, annat än när du står och hänger. Men är du väldigt svankryggig kan du tjäna mycket "visuellt" på att förbättra din hållning.

Mental
2012-02-12, 21:39
Det där är en normal mage. Du måste ha plats för de inre organen ju.

Som sagt, ät upp dig så du får större byst och rumpa så kommer det kännas mer proportioneligt. Men överdriv inte, du behöver inte grisbulka (tokäta allt du kommer över) Ät bra nyttig mat och träna och lägg långsamt på dig kvalitetskilon.

isakt
2012-02-12, 22:48
Du har lite svank så kanske därför du upplever att den putar ut?

dream_theater_
2012-02-12, 22:55
Åh Tolkia. Först Eddies kommentar till LeBron och sedan den där... Två av de roligaste kommentarer jag någonsin sett på brädan på samma dag..!

Niveus
2012-02-12, 23:00
Instämmer med föregående. Du behöver träna på din hållning då du hyperextenderar lordosen i ländryggen. Jag citerar wikipedia här: (http://en.wikipedia.org/wiki/Lordosis)

"A consequence of the normal lordotic curvatures of the vertebral column, (also known as secondary curvatures) is that there are differences in thickness between the anterior and posterior part of the intervertebral disc. Lordosis may also increase at puberty sometimes not becoming evident until the early or mid-20s. Imbalances in muscle strength and length are also a cause, such as weak hamstrings, or tight hip flexors (psoas)."

Sniggel
2012-02-12, 23:56
Ja den magen handlar inte om fettnivåer iaf. Det där är tarmar+svank och inget man åtgärdar genom att gå ner i vikt. Tarmarna tycker jag du ska behålla men hållningen kanske kan gå att förbättra något.
Jag har också en sån bula vid magen även när jag är riktigt deffad.

Jag håller med Tolkia för övrigt i att:

Däremot skulle midjan se smalare ut om resten av kroppen vore större; se tidigare inlägg som tagit upp just detta.