Visa fullständig version : Från 4pack till 6pack?
Hejsan allesammans :) Jag undrar hur jag tar mig från 4pack till 6pack. Ska jag bara köra mer magträning eller kommer de fram när jag tappat mer fett? Jag är inne på min deffperiod och har gått ner från 69kg till 66 och ser resultat i spegeln. Men jag är inte nöjd än *flex*
Jag vet att jag inte har "rippad" kropp än men jag försöker så gott jag kan med cardio :)
Fishtank
2012-02-10, 19:45
Wow deffa med det där?
Du har ju inga muskler alls ser det ut som.
Och du kommer inte bli mer "rippad" av cardio, Det är lägre BF som behövs för det, Dock behöver du mer muskler för rippad, Skinny without muscles kommer det bli för dig.
Kör en lätt bulk istället och få mer muskler.
Wow deffa med det där?
Och du kommer inte bli mer "rippad" av cardio, Det är lägre BF som behövs för det, Dock behöver du mer muskler för rippad, Skinny without muscles kommer det bli för dig.
+1
Du ser ut att ha en bra "grund", fortsätt bygga istället.
Mjölkprotein
2012-02-10, 21:29
Wow deffa med det där?
1+
Kör stenhård bulk, du ser ut som en räka.
willtjam
2012-02-10, 21:39
Bygg för tusan!
madballz
2012-02-10, 22:15
Ät mat och träna, sen kan du deffa :)
Fortsätter du deffa kommer du nog få ett 6pack. Frågan är hur snyggt det är.
Jag blev inte snyggare iaf. :(
http://i53.tinypic.com/332qe0m.jpg
Tyvärr tycker jag det ser ut som du har lite för lite muskelmassa för att rekomendera deff.
Tycker inte du ska tokbulka, men kaloribalans, eller 2-300kcal plus BRA MAT tillsammans med träning under 10reps ser ut att passa dig bra, och kommer absolut inte göra dig "tjock"
Vore jag du skulle jag gjort så och kört 2-3månader och försöka öka vikter hela tiden (2,5kg är också en viktökning :) ).
För att sedan eventuellt deffa ett par kg om sommaren är viktig. (hade gärna fortsatt på balans över sommaren)
Men grejen är den att jag tycker personligen att jag redan har hyfsade armar osv. Jag tycker egentligen att jag inte vill bli större på överkroppen, vill bara få bort lite av fettet på magen för jag gillar inte att ha värsta fett valkarna när jag sitter, så det är anledningen till att jag deffar.
Tack för svaren dock :) Uppskattas
Jag kanske borde ha sagt hur mina veckor ser ut
Måndag. Upp 05:30 och dra sig ner till gymmet för 1 timmes cardio. Rygg och biceps kl. 18:30
Tisdag. Bröst, triceps och axlar kl. 18:30
Onsdag. 1 timmes cardio kl 05:30. Rygg och biceps kl. 18:30
Torsdag. Ben, vader och mage kl. 18:30
Fredag. Bröst, triceps och axlar kl. 18:30
Så här ser mina dagar ut :) Och jag har ingen lust att ändra något för jag älskar att träna :D
StarkaUlf
2012-02-10, 23:04
Men grejen är den att jag tycker personligen att jag redan har hyfsade armar osv. Jag tycker egentligen att jag inte vill bli större på överkroppen, vill bara få bort lite av fettet på magen för jag gillar inte att ha värsta fett valkarna när jag sitter, så det är anledningen till att jag deffar.
Bygg muskler istället för guds skull, då kommer det bli så otroligt mycket enklare.
Har du knappt några muskler under ditt kroppsfett, så lär det bli otroligt svårt att få ett sexpack utan att se ut som ett skelett.
Galningen
2012-02-10, 23:05
Skärpning, börja käka.
Mjölkprotein
2012-02-10, 23:07
Du har inte någon slags anorexia eller liknande? Sök psykolog...
Fett valkar när du sitter, vad tänker du med?
Hur gammal är du?
Hur lång är du?
Det ser definitivt ut som att du fortfarande är i puberteten, och är underviktig.
Du har lite muskelmassa, bara att inse. Deffar du kommer du se ut som ett benrangel, och jag tvivlar på att tjejerna som du försöker få tycker det är snyggt. För jag ser ingen annan anledning till varför du skulle vilja deffa bort fett för att få fram muskler som inte existerar.
Jag vet inte hur mycket muskler som ni tycker är mycket, men jag tycker att jag har ganska mycket muskler på magen. Gör nämligen 30x5 crunches varannan dag. Har gjort det i ungefär 2-3 månader. Men om det nu inte är tillräckligt så får jag väl ta och käka antar jag.
StarkaUlf
2012-02-10, 23:12
Jag vet inte hur mycket muskler som ni tycker är mycket, men jag tycker att jag har ganska mycket muskler på magen. Gör nämligen 30x5 crunches varannan dag. Har gjort det i ungefär 2-3 månader. Men om det nu inte är tillräckligt så får jag väl ta och käka antar jag.
Testa lite knäböj och marklyft så ska du nog få bättre resultat.
Du har inte någon slags anorexia eller liknande? Sök psykolog...
Fett valkar när du sitter, vad tänker du med?
Hur gammal är du?
Hur lång är du?
Det ser definitivt ut som att du fortfarande är i puberteten, och är underviktig.
Du har lite muskelmassa, bara att inse. Deffar du kommer du se ut som ett benrangel, och jag tvivlar på att tjejerna som du försöker få tycker det är snyggt. För jag ser ingen annan anledning till varför du skulle vilja deffa bort fett för att få fram muskler som inte existerar.
Jag är snart 16 år.
Är ungefär 170 cm lång
Jag väger 67kg
Har redan en flickvän så vet inte varför du tror att jag skulle försöka få några.
Träna något annat än mage kanske?
Testa lite knäböj och marklyft så ska du nog få bättre resultat.
Jag kör marklyft på mina rygg och biceps pass och knäböj på benpassen.
Träna något annat än mage kanske?
Skrev nyss hur mitt träningsschema ser ut, ta en titt på den och återkom sedan :)
Jag håller med att du egentligen behöver bygga muskler och inte deffa, eftersom du inte har muskelmassan till det. Men eftersom det är din kropp får du göra hur du vill.
Om du vill ha ditt six-pack så får du fortsätta viktnedgången, i och med att du ligger i en deff period så kan du inte förvänta dig att lägga på dig någon muskelmassa på magen eller på någon annan muskelgrupp. Därför blir det meningslöst att använda sig utav magträning, därav 1 alternativ; fortsatt viktnedgång.
krubkungen
2012-02-11, 00:01
Inget illa menat med fortsatt deff kommer förmodligen resultera i =
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQkQZIsieQaWUHrdVSKdaU0LEhkKtVwR EkidJ0os2iaZGQPNR5DkQ
Jag röstar på att börja kötta lite mera, kliva på 5x5 eller annat valfritt träningsschema och bygga muskler.*flex*
Inget illa menat med fortsatt deff kommer förmodligen resultera i =
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQkQZIsieQaWUHrdVSKdaU0LEhkKtVwR EkidJ0os2iaZGQPNR5DkQ
Jag röstar på att börja kötta lite mera, kliva på 5x5 eller annat valfritt träningsschema och bygga muskler.*flex*
Okej, får väl ta och skita i deffen då. Tycker bara att det jag ser i spegeln är mycket bättre nu än innan jag började deffa.
Tack för svaren allesammans! ;)
Du har fått många bra svar här.
Sen hjälper det ofta att söka, det folk frågar har ofta tagits upp 12312313 ggr innan. ;)
Silencer
2012-02-11, 00:13
Men låt honom deffa om han vill det! Alla har olika ideal.
Ett jävla hackande på det här forumet hela tiden!!!
Mjölkprotein
2012-02-11, 00:22
Du kan väl ändå inte påstå att du vill att pojken ska deffa när han nästan är underviktig?
Vi råder honom att göra rätt val, eftersom det inte skulle sluta bra att deffa när man är så där smal.
Röda Björnen
2012-02-11, 00:22
Jag är snart 16 år.
Är ungefär 170 cm lång
Jag väger 67kg
Har redan en flickvän så vet inte varför du tror att jag skulle försöka få några.
Ditt problem är att du skriver trådar gång på gång men dissar alla försök, Du kommer inte bli rippad för du har inga muskler som kommer ge dig den rippade looken.
Jag hoppas folk som jag nu ger upp hoppet om att kunna ge denna killen ett råd då han tydligen antingen trollar eller är livrädd för att då han inte har magrutor kommer tjejen lämna han i sommar på badstranden och vägrar inse att allt han gör nu är kontraproduktivt. :)
Röda Björnen
2012-02-11, 00:24
Herregud...
+1 på Mjölkprotein!
Äsch skitsamma.. nu orkar jag inte med detta forum längre. Allt jag ville veta var hur jag skulle få fram de 2 sista rutorna, men alla vill visst bara trycka ner mig genom att säga att jag inte har några muskler whatsoever. Men lycka till i fortsättningen och jobba på attityden.
Röda Björnen
2012-02-11, 00:33
Men ska jag behöva ta dig i örat pojk, crunches tjänar du = noll på.
Kan vara en bra komplemmentövning för att minska midjemåttet men magmuskler bygger du absolut inte.
Mjölkprotein
2012-02-11, 00:34
Äsch skitsamma.. nu orkar jag inte med detta forum längre. Allt jag ville veta var hur jag skulle få fram de 2 sista rutorna, men alla vill visst bara trycka ner mig genom att säga att jag inte har några muskler whatsoever. Men lycka till i fortsättningen och jobba på attityden.
Du behöver mer muskler för att kunna få någonting ut av en deff.
Det är tyvärr bara sanning, vi försöker inte trycka ner dig(åtminstone inte jag...) Tycker du allt är kränkande mot dig, så är du överkänslig eller missnöjd med sanningen.
addemufc
2012-02-11, 02:54
Mjölkprotein har rätt. Deff med din (nuvarande) kroppsbyggnad är inte passande, det är det vi försöker säga - inte trycka ner dig. I slutändan är det dock du som bestämmer över din egen kropp, men nu har du våra råd att tänka på iaf.
willtjam
2012-02-11, 05:21
Valkar när man sitter har alla människor. Ifall magen vore helt slät när man satt ner så skulle den spricka när man ställde sig upp.
Lägg av med det och kör någon form av viktad magövning. Cable crunches t.ex.
Gabriel174
2012-02-11, 13:10
Ser bra ut, kör hårt.
Tycker det ser bra ut som det gör nu. Behöver inte göra några ändringar i träning eller kost. Fortsätt som du gör men fokusera på att göra övningar som stimulerar de nedre magmusklerna då de ofta är svårare att få dem att synas. Benlyft är en bra övning.
BelowAverage
2012-02-11, 22:04
Det måste vara ett oerhört sinnrikt troll.
willtjam
2012-02-11, 22:45
Tycker det ser bra ut som det gör nu. Behöver inte göra några ändringar i träning eller kost. Fortsätt som du gör men fokusera på att göra övningar som stimulerar de nedre magmusklerna då de ofta är svårare att få dem att synas. Benlyft är en bra övning.
Så man får fram de nedre magrutorna med benlyft?
mysglenn
2012-02-11, 22:50
jukkeh har gjort det igen!
Ta inte åt dig av det som du känner är personligt angrepp. Man får sätta på filtreringsbrillorna ibland.
Om jag var dig skulle jag byta ut sättet jag tränade mage på. Isf crunches, kör något med vikt. Vad tar du i knäböj och marklyft? När jag tränade knäböj 3 gr i veckan och mark två gånger fick jag mycket goda resultat vad gäller magrutorna. Du kan öka mer i muskelmassa på magen. Du kan troligen bevara kosten, och få bättre rutor. Dock tror jag de flesta har rätt som bortråder dig från att deffa då du redan är smal.
Jag tror inte en sekund på att han väger 67kg på 170cm.
Men om det nu skulle vara sant, och jag bara är helt blind, så kan han ju lätt deffa några kilon till utan att se anorektisk ut.
Dennis93
2012-02-12, 01:47
Jag tror inte en sekund på att han väger 67kg på 170cm.
Men om det nu skulle vara sant, och jag bara är helt blind, så kan han ju lätt deffa några kilon till utan att se anorektisk ut.
+1 Här är ju martikainen (opti) *drool* på 173cm@72kg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5265246&postcount=11066) Har svårt att se att det är så liten viktskillnad mellan.
Nej. Raka bukmuskeln är en o samma muskel. Samma sak är det att det inte går o träna insida bröst specifikt.
Raschmus
2012-02-12, 12:23
Fattar att Jukkeh blir trött. Killen är 15, snart 16 och frågar huruvida han ska få fram sitt sommar-6pack. Jag hade själv tolkat många av tidigare inlägg som tråkiga påhopp om att jag är en räka, tunnis osv om jag var 16 bast.
Om TS läser detta så är du absolut mer vältränad än genomsnittet för din ålder. Vill du ha fram ett 6pack så är det bara att fortsätta som du gör nu och se till att du går ner i vikt.
Trots dina kroppsideal så vill jag ändock be dig fundera på om du inte skulle träna vidare som du gör men äta lite mer. Anledningen är att du är rätt smal/deffad och jag tror du skulle kunna få en snygg mage med hård träning och lite mer mat.
Googla lite på olika magar och kom fram till vilken du tycker är snyggast. Den avmagrade 6packen, eller bodybuilden 6packen med djup i musklerna? Ingenting är mer rätt än det andra, välj vad du tycker är snyggt.
GL
willtjam
2012-02-12, 15:21
Nej. Raka bukmuskeln är en o samma muskel. Samma sak är det att det inte går o träna insida bröst specifikt.
Jag vet det, men tydligen inte personen som jag citerade.
svenbanan
2012-02-12, 16:01
Ironi funkar inte i skriven form...
kaffe_psykos
2012-02-12, 16:08
Ja får man mer massa på nedre magrutorna så kommer de synnas bättre.
Nej insida bröst är inte alls samma sak. Bukmuskeln antar jag att du menar rectus abdominis, den fäster vid femte, skette o sjunde revbenet ner till pubis! Hade det endast varit så simpelt hade man ej kunnat träna övre/undre!
Men du ser rutorna va? Är mer än bara utseende, kallas bindväv, vilket både ger struktur och funktion på magen. Som du ser magen är ett komplex http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray399.sv (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray399.svg). Dvs tänket "magen är en muskel" blir knäpp, är ju inte så att rectus abdominis går som en kolv i en motor genom det där! Där fäster inre och yttre obliques samt Transverus. De arbetar tillsammans med rectus abdominis i ett komplex och därför det överhuvudtaget kan ske avancerade rörelser i form av böjning mellan bröstkorg, ryggrad o höft!
Går ej att isolera övre och undre helt nej, men det är det inte heller frågan om när man tränar övningar för övre och nedre delen av bröstet heller.
Exempel är att vid crunches sker en relativt större förkortning av övre delen av rectus abdominis jämfört med nedre. Samtidigt som det skrev en aktivering av inre obliques. Just vid crunshes
Vid en motsats rörelse där man lyfter höften från golvet, sker en relativt större förkortning i nedre rectus abdominis samtidigt som yttre obliques är mer involverad!
Så att säga att man inte kan träna övre och nedre magen är fel, då man ej kan enbart kolla på en muskel utan man måste se på hela systemet. Jag kräver inte att du förstår, men du får gärna läsa på lite innan du utalar dig.
Och jag tar gärna emot kritik. Förklara gärna mer detaljrikt för mig hur du tänker. Magen är lite mer avancerad än biceps...
Var uppe en tråd angående ämnet bara för några dagar sedan. Läs gärna min post med länken (studie postad av king_grub) jag tog med för överblick av övningars involverande inom övre och nedre. >Tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179102). Både studier och anatomi stödjer detta!
Gah trött på sega myter, läs på lite!:smash:
Förövrigt benlyft kan vara svårt att köra strik för att komma åt magen. Riskten finns att största delen av rörelse sker i höftleden, då höftböjarna är väldigt involverade. Måste ske en runding i magen för att magmuskulaturen ska arbeta annat än statiskt. Tekniken i säg tycker jag är oerhört viktigt när man tränar magen.
exevision
2012-02-12, 16:08
Lägg av med det och kör någon form av viktad magövning. Cable crunches t.ex.
Han kan ju göra viktade crunches.
willtjam
2012-02-12, 17:07
rant
Lev du i din värld med stora nedre magrutor, så lever jag i min. Faktum kvarstår fortfarande att höftböjarna aktiveras mest vid benlyft, och även ifall man har mätt en större aktivering av den nedre delen så betyder det inte att den skillnaden är stor nog för att påverka storleken.
http://www.handsomemasculinemen.com/athletes/gymnast-six-pack-abs.jpg
Här har vi en gymnast. Hur mycket benlyft och V-sit/L-sit tror du han har gjort i sina dagar? Tycker du att hans nedre magmuskulatur är mer utvecklad än random gymmare som bara gör viktade crunches och knäböj? Nej, inte direkt.
kaffe_psykos
2012-02-12, 17:50
Lev du i din värld med stora nedre magrutor, så lever jag i min. Faktum kvarstår fortfarande att höftböjarna aktiveras mest vid benlyft, och även ifall man har mätt en större aktivering av den nedre delen så betyder det inte att den skillnaden är stor nog för att påverka storleken.
Du verkar helt enkelt inte förstå bara. Bara för att det kan vara svårt att visa hur skillnaden i magmuskulaturen hade varit med övning x vs y under en längre tid, då magen får assistera i så många andra övningar, utesluter detta inte att man med specifika övningar kan belasta magen (rectus abdominis) olika mycket på övre och undre. Jag håller med i det King Grub skrev
"Även om en övning aktiverar hela muskelfibrerna, är jag rätt övertygad om att det sänds signaler för regional hypertrofi inom en viss muskelfiber beroende på övning och utförande."
En av anledningarna till att tekniken är oerhört viktig. Som exemplet med hängande benlyft, där skulle jag skitit i hur höftböjarna hade fått jobba. Bara sålänge jag kör med en teknik som även kräver arbete av magen, dvs en viss böjning inom bålen!
Här har vi en gymnast. Hur mycket benlyft och V-sit/L-sit tror du han har gjort i sina dagar? Tycker du att hans nedre magmuskulatur är mer utvecklad än random gymmare som bara gör viktade crunches och knäböj? Nej, inte direkt.
Gymnasten tror jag fått en rejält allsidig träning utav magen, i och med alla rörelser och övningar de kör! Men hade gymnasten tränat gymträning i ett parallelt universum;) och kommit upp i ungefär samma vikt och bf, hade han sett annorlunda ut! Alltså det jag ville säga vara att genetiken är viktig men att det ej går att förklara resultaten på gymnastens mage, bara utgå från!
Så det är helt fel att säga att det ej går att träna raka bukmuskeln med olika belastning på övre o nedre pga det är en muskel, för det går det, vilket är bevisat! Sen att folk har svårt att visa vad som är genetik och vad som är miljö är en annan sak och även därför hellre fördummar sitt påstående utifrån falska grunder då de varken förstår eller orkar fördjupa sig.
svenbanan
2012-02-12, 18:05
Jag tycker mig minnas att jag sett någon typ av studie där det visats på i alla fall någon sorts möjlighet att aktivera olika delar av raka magmuskeln med olika övningar. Hade för mig att det var på träningslära.se men jag hittade den inte nu i alla fall.
Jag har för mig att någon slags slutsats kring detta ändå var att det inte gick att få någon jätteskillnad i övre/nedre beroende av övningsval. Inte helt säker på detta dock. Men nån typ av skillnad lär det ska gå att få till i alla fall (fast kanske minimal)...
kaffe_psykos
2012-02-12, 18:20
Ja, googlade snabbt. T ex http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8976314 nämner de "signifikant". Tekniken i övningarna är oerhört viktig för hur resultatet blir. Finns en skillnad mellan nybörjare och folk som tränat ett tag.
Sen vad förväntar du för resultat? Signifikant för vem? Signifikant för att allmänheten behöver tänka på det? Nej. Bodybuilders? Ja troligen värt en tanke!
När skillnaden näms som minimal av "averagekoloeliten" hamnar det nog inte i bodybuilderfacket, enligt min åskådning här på kolo! Men åter igen att spida falskheter! Gah!*gah!*
Här är en länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3876329&postcount=6) som kanske visar det du var efter?:)
Vem fan är ni att bestämma vad han har för ideal? Låt han deffa om han vill, det är stor skillnad att råda någon och att hoppa på någon som vissa gör i tråden. Alla vill inte se ut som en SL:are innan man går ned i vikt.
Och anorektiker? Hans BMI är ju helt perfekt, och kan gå ned 16 kg innan han blir underviktig. Vakta eran tunga.
Bra jobbat med deffen hittills(Om du läser.), fortsätt som du gör.
tossefar
2012-02-12, 18:33
Vem fan är ni att bestämma vad han har för ideal? Låt han deffa om han vill, det är stor skillnad att råda någon och att hoppa på någon som vissa gör i tråden. Alla vill inte se ut som en SL:are innan man går ned i vikt.
Och anorektiker? Hans BMI är ju helt perfekt, och kan gå ned 16 kg innan han blir underviktig. Vakta eran tunga.
Är du full? Påstår du att att han kan gå ner 16 kg (till 50kg) innan han är underviktig?
Är du full? Påstår du att att han kan gå ner 16 kg (till 50kg) innan han är underviktig?
Enligt BMI ja, mest för att motbevisa mjölkproteins idiotiska inlägg: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcsite.nsf/pages/bmi4child
Tar man det med en nypa salt och tittar sen hur en ungdom ser ut så är det inget onormalt.
jazzbagarn
2012-02-12, 18:52
Det bästa är helt enkelt att börja gymma, och skita i att gå ner i vikt. Varför dina andra rutor inte syns är för att du har inte tillräckligt stora magrutor, dvs stora muskler. Vilket du tränar upp med vikt. Självfallet kan du träna hemma med vanliga crunches och bygga lite muskler sådär. Men det tar hälften så långt tid som om du skulle träna på gym... är det värt det? Och om du tränar de tre stora, dvs ben, bröst, rygg.. så kommer magen att arbeta.. dvs: bygga muskler. Den bästa övningen för mage är något med vikt. Jag kör magmaskin, fungerar jätte, jätte bra. Har mycket magrutor. Har sexpack.. fast sen iofs så är jag oerhört smal. Väger 60 någonting och är 1,73. Men du är också smal, så att det är bara en fördel, och då har man en bra grund att börja på! Fortsätt kämpa!
Är det inte en fråga om genetik när det gäller 4- eller 6-pack? (Detta var åtminstone vad jag har lärt mig)
Jag skulle inte heller rekommendera någon som ser smal ut att deffa i 15-års åldern, i mina öron låter det inte bra alls då kroppen utvecklas som mest i den åldern och behöver näring för att kunna växa.
Jag kan dock ha helt fel, någon som kan bekräfta det förstnämnda iaf?
Mvh W
Mjölkprotein
2012-02-13, 07:47
Försöker väl inte bestämma över honom?
Bara ge förslag... Han kan ju helt ignorera mig och alla andra som delade samma åsikt som mig, men han valde att inte göra det.
Skulle han gå ner 16kg på det där, ja då fan blir han bara skinn och ben...
Men han får väl göra hur fan han vill, han får väl deffa, men varför?
Försöker väl inte bestämma över honom?
Bara ge förslag... Han kan ju helt ignorera mig och alla andra som delade samma åsikt som mig, men han valde att inte göra det.
Skulle han gå ner 16kg på det där, ja då fan blir han bara skinn och ben...
Men han får väl göra hur fan han vill, han får väl deffa, men varför?
TS: Hej , jag vill få 6 pack. Hur ska jag göra?
1: GÅ UPP I VIKT RÄKA
2: GÅ UPP I VIKT
3: GÅ UPP I VIKT
4: GÅ UPP I VIKT DU SER UT SOM EN RÄKA
5: DU HAR INGA MUSKLER ALLS, BÖRJA SKAFFA NÅGRA INNAN DU DEFFAR.
Goddag yxskaft kränkning. Tänk själv hur du skulle ta det, han är 16 och vill få en snygg kropp till sommaren och är nöjd med nuvarande muskulatur.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.