handdator

Visa fullständig version : Hur funkar kalipermätningen?

Underhuggaren
2012-02-10, 17:36
Tjena.

Fick hem en sån där kaliper idag som man använder för att mäta kroppsfett. Har två frågor om detta. För det första kan jag inte få något bra grepp på magen, blir liksom en stor fettvalk eller inget, kanske är så för att jag har mycket fett där, det är möjligt men har alltid sett mig själv som ganska smal. Fungerar bäst på bröstet och på låret får jag nästan inte tag i något alls...

Min vikt: ca 75
längd: ca 184

Undrar också hur det är möjligt att ta ut en fettprocent utan att ange sin vikt. På pappret jag fick med och på en annan hemsida ( http://scoobysworkshop.com/body-fat-calculator/ ) så behöver man inte ange någon annan info än måtten på de 3 ställena... Det skulle ju betyda att nån som väger 20 kg än mig, men har samma mått, har samma fettprocent som mig, vilket blir helt fel eftersom fettmängden blir procentuellt mindre om man har större totalvikt.... Eller har jag tänkt fel?

Ola Wallengren
2012-02-10, 18:38
Procent är alltid procent, dvs en bråkdel. Väger man 20 kg mer är man större och har mer fett i kilo men fettprocenten kan vara den samma.

Underhuggaren
2012-02-10, 18:48
Procent är alltid procent, dvs en bråkdel. Väger man 20 kg mer är man större och har mer fett i kilo men fettprocenten kan vara den samma.

Men har man mer fett i kilo borde väl måtten bli större? Och därmed ge en annan procent

willtjam
2012-02-10, 20:17
http://sv.wikipedia.org/wiki/Procent

Underhuggaren
2012-02-10, 20:29
http://sv.wikipedia.org/wiki/Procent

Har läst en hel del matte så jag borde kunna det där :P

Kan ta ett konkret exempel. Om vi tänker nån som är mer muskulös än mig och väger därför 10 kilo mer. Han har exakt samma mått, med kalipern, som jag har och kommer därmed att få samma fettprocent, fast att fettet på hans kropp är i förhållande till hans vikt är mindre än det jag har. Han har alltså egentligen en mindre fettprocent än jag...

Underhuggaren
2012-02-10, 20:59
Det jag vill säga är väl att två personer som väger olika mycket kan ha samma mått och därför borde kalipern visa fel eftersom den inte tar hänsyn till kroppsvikt...

willtjam
2012-02-10, 21:30
Kalipern visar mängden kroppsfett i procent, och den har ingenting med vikt att göra. Väger du 100 kg och har 20% bf så har du 20 kg fett på kroppen. Väger någon annan 200 kg och har 20% bf så har denne 40 kg fett på kroppen. Skulle denne har 10% bf istället så skulle den personen ha mindre mängd kroppsfett i förhållande till sin vikt, även fast ni har samma mängd i kg.

Ola Wallengren
2012-02-10, 21:42
Men har man mer fett i kilo borde väl måtten bli större? Och därmed ge en annan procent

Kroppsytan är större och därför behöver inte nödvändigtvis hudvecken bli tjockare, men visst, lite borde det bli.
Du inser säkert samtidigt att kalipermätningar har klara brister, detta är en av dem.

willtjam
2012-02-10, 21:46
Kaliper är väl ändå det säkraste man kan göra hemma själv? Jämfört med sån där superdupervåg och olika måttabeller tänker jag.

Underhuggaren
2012-02-11, 10:30
Kalipern visar mängden kroppsfett i procent, och den har ingenting med vikt att göra. Väger du 100 kg och har 20% bf så har du 20 kg fett på kroppen. Väger någon annan 200 kg och har 20% bf så har denne 40 kg fett på kroppen. Skulle denne har 10% bf istället så skulle den personen ha mindre mängd kroppsfett i förhållande till sin vikt, även fast ni har samma mängd i kg.

Jo, det där vet jag...

Fettprocent har ju visst med vikt att göra eftersom det är en procentuell del av det du väger.

Tänk dig att killen som väger 100 kg får samma mått med kalipern som killen som väger 200 kilo. De kommer få samma fettprocent, trots att killen på 200 kg troligtvis har lägre fettprocent.

Ola Wallengren
2012-02-11, 12:14
Kaliper är väl ändå det säkraste man kan göra hemma själv? Jämfört med sån där superdupervåg och olika måttabeller tänker jag.

För att generalisera är det nog så men man kan aldrig så noga veta vilken av de "dåliga" metoderna som stämmer bäst för just dig.

z_bumbi
2012-02-11, 12:56
Tänk dig att killen som väger 100 kg får samma mått med kalipern som killen som väger 200 kilo. De kommer få samma fettprocent, trots att killen på 200 kg troligtvis har lägre fettprocent.

Det var så länge sedan jag gjorde det men stoppar man inte in längd och vikt i formeln?

Helmer
2012-02-11, 20:02
Det var så länge sedan jag gjorde det men stoppar man inte in längd och vikt i formeln?

Ålder,vikt och kön(man/kvinna)är det som vanligen behöver angivas.Och sen naturligtvis mätpunkterna som respektive formel använder sig av.Lite intressant är också hur de olika formlerna skiljer sig åt.I en Jackson/Pollock mätning(3,4 eller 7-punkter)så vid samma ålder,kön och resultat på mätpunkterna kommer din fettprocent bli densamma,oavsett kroppsvikt.Vid Parrillo(9-punkter) däremot så får du olika resultat på fettprocenten om kroppsvikten varierar(men den tar ej hänsyn till ålder).Durnin/Womersley(4-punkter) liknar Jackson/Pollock förutom att man mäter på andra punkter(skiljer på 2 punkter).

Helmer
2012-02-11, 20:28
Och det är ju som Ola säger,att det finns vissa brister med kalipermätningar.Skillnad på ekvationer,mätverktyg(kaliper),vem som mäter bla.Så att göra jämförelser mellan 2 olika individer som har blivit kalipermätna hos olika personer som i sin tur använder olika kalipertänger och olika ekvationer är svårt.Se kalipermätningar som ett sätt att följa dina egna framsteg i vikt uppgång/nedgång,inte stirra sig blind på vad man ser andra har på diverse forum/bloggar.Förutsatt att samma person mäter dig från gång till gång,och även försöker göra det vid liknande tillfällen(veckodag och tid på dygnet).