handdator

Visa fullständig version : Angående det här med kost och träning.

ndrj
2012-02-09, 18:30
Hej, angående det här med metabolism, muskelbildande och dylikt, så har jag en väldigt generell fråga som säkert många här kan svara på.

Just nu ligger jag still på min vikt, och tränar inget alls. Jag kan således anta att jag äter ungefär exakt vad min kropp behöver i energi.

Om jag nu skulle börja träna på gym tre dagar i veckan, men inte justerar min kost nämnvärt, vad skulle den största nackdelen med detta vara? Jag försöker förstå hela poängen med att äta så enorma mängder mat, haha.

Några snabba frågor.

Kommer jag automatisk bli mer hungrig av att träna mer, dvs det kommer justera sig självt?
Är den enda fördelen med att äta "massor" med protein när man tränar att försöka skaffa maximal effektivitet vid muskelbyggnad?
Om jag hamnar på energiunderskott, kommer jag inte bygga muskler alls?

Jag försöker egentligen nog bara lista ut vad som skulle hända om jag började träna på gym och inte brydde mig maniskt om min diet. Om kroppen justerar sig självt (så att jag blir mer hungrig) och därför inte hamnar på energiunderskott och därför bygger muskler ändå (om än långsammare än de som proppar i sig protein)?

Smart-ass svar göra sig ej besvär. <3

vicarious
2012-02-09, 18:39
Kroppen brukar vara ganska duktig på att anpassa näringsintag efter behov. Frågan är ju hur proteinrikt du äter i dagsläget. Det behövs inga enorma mängder protein för att bygga muskler. Dock upplever många att de får bättre resultat om de ökar på proteinintaget.

Man kan bygga muskler trots att man ligger på underskott, i synnerhet om man är nybörjare. Begreppet "nybörjarökningar" har uppstått av en anledning :) För mer erfarna tränande är det betydligt svårare att bygga någon nämnvärd muskelmassa om man underäter.

LarsLasr
2012-02-09, 18:41
Ger väldigt enkla svar baserat på mina upplevelser på dina frågor då du inte verkar vara drabbad av opti-noja än :D

Jag blir definitivt hungrigare av regelbunden träning, men anstränger mig för att äta mig lite mer än mätt.

Tror dom flesta äter mycket protein för att vid viktuppgång se till att det inte är en begränsande faktor för tillväxt och vid viktnedgång för att inte tappa muskelmassa, men utöver det är det få fördelar jag känner till.

Om du är otränad och tränar kommer du definitivt få resultat även på energiunderskott, men troligen långsammare än om du äter tillräckligt :)

ndrj
2012-02-09, 18:44
Kroppen brukar vara ganska duktig på att anpassa näringsintag efter behov. Frågan är ju hur proteinrikt du äter i dagsläget. Det behövs inga enorma mängder protein för att bygga muskler. Dock upplever många att de får bättre resultat om de ökar på proteinintaget.

Man kan bygga muskler trots att man ligger på underskott, i synnerhet om man är nybörjare. Begreppet "nybörjarökningar" har uppstått av en anledning :) För mer erfarna tränande är det betydligt svårare att bygga någon nämnvärd muskelmassa om man underäter.

Ger väldigt enkla svar baserat på mina upplevelser på dina frågor då du inte verkar vara drabbad av opti-noja än :D

Jag blir definitivt hungrigare av regelbunden träning, men anstränger mig för att äta mig lite mer än mätt.

Tror dom flesta äter mycket protein för att vid viktuppgång se till att det inte är en begränsande faktor för tillväxt och vid viktnedgång för att inte tappa muskelmassa, men utöver det är det få fördelar jag känner till.

Om du är otränad och tränar kommer du definitivt få resultat även på energiunderskott, men troligen långsammare än om du äter tillräckligt :)

Tack för två bra, och snabba(!), svar.