handdator

Visa fullständig version : Jorden runt-resa, olika frågor

Zuljin
2012-02-09, 02:27
Ja nu är det så att jag tänkt att dra ut ensam på äventyr runt jorden. Men jag hade tänkt att freestyla det lite så jag köper enkelbiljett efter enkelbiljett, då jag istället stannar på ett ställe tills jag tröttnar.
Men med det följer lite frågor;

Har nån tips på bra och billiga reseförsäkringar (har ingen hemförsäkring att förlänga eller så)?
Beställa boende eller skaffa på plats?
Vad tror ni det kan kosta (är minst borta i några månader? Har väl kanske 200,000 till förfogande.
Rekommenderande destinationer (åker i östriktning)?
Övriga tips jag ska tänka på?

Tack i förväg för alla tips och svar! :)

Snobbe
2012-02-09, 02:35
Om du ska bara stanna på ett ställe så är det ju svårt o boka boende i förtid. Jag tror oftast att det inte är speciellt svårt o bara hitta boende dit du åker, kan va dyrare o billigare på olika ställen beroende på säsong osv men det funkar nog utan problem.

200k tror jag du klarar dig lätt på ganska länge. Speciellt om du åker till lite billigare områden också och kan äta billigt o bo på lite sämre hotell. Eller ja med 200k kan du ju nästan göra vad du vill låter som otgroligt mycket pengar för en jorden runt resa.

I Öst, inte för att jag varit på dessa ställen. Men det jag skulle vilja besöka är väl Hong kong, Tokyo, Seoul, Taiwan, Shanghai, Vietnam(kan ej så många städer där), sydöst och norra Thailand. Bara dom jag kan komma på just nu.

Reseförsäkring vet jag inte men borde ej va direkt svårt att fixa kostar väl nån tusenlapp men går nog o googla fram rätt snabbt.

Tips är väl att försöka hitta ställen där backpackers hänger. Mycket lättare att hitta nya polare osv via sånt istället för att bo på ett fint hotell. Även fast man garanterat kan ragga upp polare i städer osv så tror jag det är otroligt mycket lättare på ett backpacker hostel t.ex.

Jag hade verkligen önskat att jag kunde dra iväg som du ska och jag är så jävla dålig utåtriktad så vet ej hur det skulle gå men det lär man väl sig:)

Köp en stor men inte för stor backpacker väska. Dvs en riktig som du kan knalla med ett tag utan att dö. Finns grymma på stadium osv, men tänk på att inte ta med för mycket kläder (imo) går alltid att köpa nytt om det behövs och oftast är det bara lättare att lämna in på tvättning.

stafh
2012-02-09, 08:39
Rekommenderade destinationer beror väl helt pa hur mycket tid du har... men det är väl endast nagra fa länder österut som du inte bör besöka, typ syrien, irak, norra pakistan. Resten är nog sevärda pa ett eller annat sätt.
Jag hade nog (om jag hade 200k och väldigt mycket tid) stannat i Indien, kanske nepal eller bhutan, burma, kina, vietnam, kanske thailand, indonesien, australien, NZ, kambodja. Sen akt till mellan- och sydamerika (costa rica, peru, bolivia, brasilien etc) "pa vägen hem".

Och om du ska köpa en ryggsäck, köp för guds skull inte en toppmatad.

Snobbe
2012-02-10, 02:14
En sidofråga, är det någon som har lite tips på om man gör en sån här resa i december och börjar att åka till Thailand t.ex. Någon som har tips på hur man ska göra med kläder osv. Om man bara åker till varma ställen så ere ju lugnt men ska man iväg till japan o korea också i december så lär man ju behöva vinter kläder också. Vilket känns som att detk ommer vara extreeeemt mycket att bära på.

Fredron
2012-02-10, 02:27
En sidofråga, är det någon som har lite tips på om man gör en sån här resa i december och börjar att åka till Thailand t.ex. Någon som har tips på hur man ska göra med kläder osv. Om man bara åker till varma ställen så ere ju lugnt men ska man iväg till japan o korea också i december så lär man ju behöva vinter kläder också. Vilket känns som att detk ommer vara extreeeemt mycket att bära på.

Det köper du billigt och enkelt där.
Jag var ute 7 månader i sydostasien och jag tog bara med kläder som jag var villig att slänga. Sedan bytte jag ut allting under resans gång.

Snobbe
2012-02-10, 02:39
Det köper du billigt och enkelt där.
Jag var ute 7 månader i sydostasien och jag tog bara med kläder som jag var villig att slänga. Sedan bytte jag ut allting under resans gång.

Åkte du i korea o japan? Det är inte speciellt billigt där vad jag vet.

Fredron
2012-02-10, 02:43
Var inte i korea och japan, men vietnam/kina etc har vinterkläder som är snorbilliga
Att ta med sig riktiga vinterkläder för att först backpack är i alla fall inget alternativ.

The_RobRoy
2012-02-10, 02:48
En reflektion, att boka enkelflygbiljetter brukar oftast kosta nästan som en tur&retur biljett.

Jag hörde om något flygbolag där man kunde boka ett typ 5-6 stop jordenrunt-flygning. Sen kan man ju utifrån de 5-6 stoppen göra avstickare till andra länder runt omkring. Jag tror det kommer bli sjukt dyrt om du bokar flyg i stil med:

Stockholm --> Beijing --> Hongkong --> Bangkok --> Singapore-->Sydney

Du bör kolla rätt mycket på det, där ligger nog de stora pengarna du kan tjäna

J.V
2012-02-10, 04:33
Om du överhuvudtaget ska till Australien, och det är en prioritet, börja här eller ta det tidigt under resans gång. Eller skaffa ett Working Holiday-visum innan du åker. Allt, förutom öl på krogen, är snordyrt så du får vara beredd på att spendera en hel del pengar eller jobba lite grann. Och jobb är aslätt att fixa om du har ett Working Holiday.

Zuljin
2012-02-10, 07:52
Om du ska bara stanna på ett ställe så är det ju svårt o boka boende i förtid. Jag tror oftast att det inte är speciellt svårt o bara hitta boende dit du åker, kan va dyrare o billigare på olika ställen beroende på säsong osv men det funkar nog utan problem.

200k tror jag du klarar dig lätt på ganska länge. Speciellt om du åker till lite billigare områden också och kan äta billigt o bo på lite sämre hotell. Eller ja med 200k kan du ju nästan göra vad du vill låter som otgroligt mycket pengar för en jorden runt resa.

I Öst, inte för att jag varit på dessa ställen. Men det jag skulle vilja besöka är väl Hong kong, Tokyo, Seoul, Taiwan, Shanghai, Vietnam(kan ej så många städer där), sydöst och norra Thailand. Bara dom jag kan komma på just nu.

Reseförsäkring vet jag inte men borde ej va direkt svårt att fixa kostar väl nån tusenlapp men går nog o googla fram rätt snabbt.

Tips är väl att försöka hitta ställen där backpackers hänger. Mycket lättare att hitta nya polare osv via sånt istället för att bo på ett fint hotell. Även fast man garanterat kan ragga upp polare i städer osv så tror jag det är otroligt mycket lättare på ett backpacker hostel t.ex.

Jag hade verkligen önskat att jag kunde dra iväg som du ska och jag är så jävla dålig utåtriktad så vet ej hur det skulle gå men det lär man väl sig:)

Köp en stor men inte för stor backpacker väska. Dvs en riktig som du kan knalla med ett tag utan att dö. Finns grymma på stadium osv, men tänk på att inte ta med för mycket kläder (imo) går alltid att köpa nytt om det behövs och oftast är det bara lättare att lämna in på tvättning.

Tack så mycket för alla tips! Ska bara säga att jag ser mig själv inte som så mycket utåtriktad, men ser det hela lite som när Tariq Ibn Ziyad åkte över till Spanien för att erövra... Bränn båtarna och då är det bara att anpassa sig till situationen så får man se vad som händer. :P

Ni verkar tänka lite i samma banor om de ställena jag vill åka till (förutom Australien som jag tycker låter lite för omständigt i många avseenden).

Och det hade varit väldigt bra om nån hade tips på försäkring då jag inte är erfaren av sånt sedan tidigare. Men ska kolla en del själv också.

Och som sagt tack än så länge för svaren. Men fortsätt lägga in tips, som kanske vad som lunnat vara bra att ha med sig (som 'eluttagsomvandlare', osv)! :)