Visa fullständig version : periodisering av kalorier
PowerSlize
2012-02-08, 20:24
Tjoo
Funderar på o lägga mig på underskott de dagar ja kör muskelgrupper som ej är prio och ett ganska stort överskott de dagar jag kör triceps/vader som är priogrupper för mig. Anledning är för att jag vill hålla en så god form som möjligt men samtidigt bygga på mina vader&triceps..
Funkar detta, brukar ni göra så?
King Grub
2012-02-08, 20:55
Muskeluppbyggnaden som styrketräningen stimulerar är inte kaloriberoende, utan aminosyreberoende, så det är tveksamt om det ger så mycket extra tillväxt på just vissa muskelgrupper.
PowerSlize
2012-02-08, 21:06
man bör väl ligga på kaloriöverskott för o bygga muskler?
hmm.. aminosyreberoende säger du.. Kan du förklara mer ingående?
Aminosyror finns väl i all slags protein? eller bör ja köra EAA?
Om jag ligger på ett stort kaloriunderskott men ser till att få i mig massvis med aminosyror så lär ja väl knappast bygga ngr muskler ändå?
Ligger du på ett underskott så vill kroppen utnyttja glukoneogenesen där den använder olika näringsämnen, ta t ex protein som nedbryts till aminosyror, typiskt i form av alanin för att omvandlas till glykos för energiska processer. Därför vill du riskera att tappa muskelmassa om du ligger på alltför stort underskott. Det är ju vanligtvis fettet som ryker först dock fast det beror ju på omfattningen av underskottet samt hur mycket fett man har lagrat sen innan =).
I glukoneogenesen används också laktat och glycerol.
Peace
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.