Visa fullständig version : Snacks
Satt och funderade över snacks nyss.
Min flickvän sa att hon skulle börja käka jordnötsringar istället för chips, anledningen var att hennes klasskompis sa att det var mycket nyttigare, vilket jag tvivlar mycket på.
Men till frågan, vilket sorts "snacks" är att föredra,
hon är på "diet" men hon klarar sig inte utan nått gott ibland.
Så..finns det några vettigare alternativ?
King Grub
2004-01-14, 20:44
Popcorn! :eating: Jordnötter (inte ringar) är inte helt fel heller.
Originally posted by King Grub
Popcorn! :eating: Jordnötter (inte ringar) är inte helt fel heller.
Jordnötter funkar inte så bra, hon är nötallergiker. :nono:
Men är det stor skillnad på "micropop" och popcorn man poppar själv i kastrull med matolja?
För näringsvärdet för micropop såg inte alltför nyttigt ut.
King Grub
2004-01-14, 20:47
Originally posted by cain
Jordnötter funkar inte så bra, hon är nötallergiker. :nono:
Och hur hade hon då tänkt bytet från chips till jordnötsringar skulle gå? :smash: Jag inbillade mig att det fanns jordnötter i jordnötsringar. Men vad vet väl jag?
Och självklart är egenhändigt poppade popcorn mycket bättre. Det är ju bara majskorn!
Och hur hade hon då tänkt bytet från chips till jordnötsringar skulle gå? :smash:
Hon tål jordnötsringar, men ej hela nötter.
Vet i fan hur det funkar, men så är det iaf.
Men jordnötter? Det är ju till hälften fett, hur ska det kunna vara ett vettigt alternativ? :confused:
Det är ju bra fett i jordnötter :smokin:
Originally posted by Solle
Det är ju bra fett i jordnötter :smokin:
Men tveksamt är ju om det är så bra att sätta i sig 53gram fett oavsett hur bra det är. ;)
King Grub
2004-01-14, 21:10
Men tveksamt är ju om det är så bra att sätta i sig 53gram fett oavsett hur bra det är. ;)
Säg åt henne att hejda sig lite. ;) Hon behöver väl inte tömma Familjepåsen på en gång?
Säg åt henne att hejda sig lite. ;) Hon behöver väl inte tömma Familjepåsen på en gång?
Nej men man vill ju äta fler än 3-4 st.
Då måste väl finnas nåt bättre alternativ?
Popcorn blir långtråkigt i längden.
King Grub
2004-01-14, 21:28
Nej men man vill ju äta fler än 3-4 st.
Då måste väl finnas nåt bättre alternativ?
Popcorn blir långtråkigt i längden.
Bättre alternativ? Nej. Inte om det är frågan om det som i folkmun kallas "snacks". Solrosfrön? Rostade sojabönor?
Rostade pumpakärnor inte att förglömma. :eating:
Bättre alternativ? Nej. Inte om det är frågan om det som i folkmun kallas "snacks". Solrosfrön? Rostade sojabönor?
Hehe okej jag ger mig, hon skulle knappast sätta i sig solrosfrön frivilligt. :booty:
MasterChief
2004-01-14, 21:52
Salta pinnar är väl rätt ok? Är inte så mycket för snacks själv, gillar mest glass ...http://blackmaxpc.com/avatarsmiles/smiles/icecream.gif
RobbeliRobban
2004-01-14, 23:48
Riktigt goda snacks är så kallade "Wild Chips", gjorda på älg/hjort och renkött som rökts och torkats, 40g protein/100g.
Även "Turkey Jerkey" är kalasgott, det är torkad rökt kalkon.
Är det protein rik snacks..kolla då efter "RIVETS"!!
Bara ett tips!!
King Grub
2004-01-15, 11:08
Originally posted by MasterChief
Salta pinnar är väl rätt ok? Är inte så mycket för snacks själv, gillar mest glass ...http://blackmaxpc.com/avatarsmiles/smiles/icecream.gif
Härdat fett, snabba kolhydrater och rejält med salt? Perfekt! :thumbup: :D
MasterChief
2004-01-15, 11:23
King grub: Sicken tur att jag inte käkar pinnar då! :notme:
sen är ju "Wild Chipsen" dyra som tusan!
Nån som har tips på vart man kan få tag på torkat kött....
Jerkey beef tror jag det heter, brukar få en del från Kanada när jag får besök, men finns det i sverige och i fåfall vad kostar det....
Helt otroligt gott att tugga på, protein rikt, japp!!
Alltså lite större volym än "Wild Chips"
Har provat rökt tjurhjärta för jäkla gott, inge fett där inte...typ mest vältränade musklen i tjuren....
Man är ju en karnivor helt enkelt.....
Om man är nötallergiker, funkar inga nötter då?
Mina snacks kan vara:
All typ av frukt
Cachewnötter
Valnötter
Hasselnötter
Pistagenötter
Mandlar
Nu i samband med jul blir det ibland dadlar och fikon... även om man ska vara lite mer försiktig med dadlar/torkad frukt då det är rikt på snabba kolhydrater.
Sen ska man inte jämföra fett med fett. Fettet i nötter är bättre än i godis och man kan faktiskt äta en hel del utan att flyga upp i vikt. Själv är det inte ovanligt att jag klämmer i mig mer än 100-150 gram nötter på en dag.
Jag läste om ngt test med mandlar för ett tag sedan. Det var en större grupp som åt soppa så dom kom upp i typ 1500 kcal per dag (beroende på deras energibehov). Därefter åt dom ca: 500 kcal (beroende på deras energibehov) per dag olika saker där en grupp uteslutande åt mandlar. Den grupp som åt mandlar var den grupp som gick ner mest i vikt. Om jag inte missminner mig gick mandelpersonerna ner 20 kg under perioden där dom andra gick ner kring 11-13 kg. Vad dom andra åt minns jag dock inte...
Hobbes: Pröva att beställa hem det i köttdisken.
T ex torkad fårfiol är gott, renkött finns ju också.
Priset per kilo är högt men det är ju också torrvikt jämfört med vanligt kött.
Originally posted by z_bumbi
Hobbes: Pröva att beställa hem det i köttdisken.
T ex torkad fårfiol är gott, renkött finns ju också.
Priset per kilo är högt men det är ju också torrvikt jämfört med vanligt kött.
Ska gå och fråga ta mig tusan, så jäkla dyrt kan det ju inte vara. Fick inget torkat kött över jul när brosan var över, då de hade "galna kosjukan" varing i Kanada som alla som sett nyheterna vet.
Så jag började sakna det lite...i Kanada har jag köpt både okryddat och kryddat, helt otroligt gott!!
Tackar för tipset!!:thumbup:
Härdat fett, snabba kolhydrater och rejält med salt? Perfekt! :thumbup: :D
iofs så går det väl en sju miljoner pinnar för att man ska komma upp i typ hundra gram :D
Hobbes:
Du hittar Wild West Beef Jerky hos http://www.muskelbyggarn.com
subliminal
2004-01-16, 01:47
Räknas nog inte som snacks men en rejäl klase vindruvor kanske kan ersätta när suget efter något sött (eller salt) blir för stor. Gott och nyttigt. :)
Originally posted by danieln
Hobbes:
Du hittar Wild West Beef Jerky hos http://www.muskelbyggarn.com
SWEET....
Man kan alltid lita på Tobbe!! Vänta bara till modsen hugger på dig om reglen att länka! Men jag tackar bugar och bockar....men jag tänkte närmast på du vet om det fanns runt hörnet affärer och sånt, när suget faller på!!
Vad är det här? hur kan ni snacka skit om jordnötsringar? Dom äger ju något brutalt.
Och hur kan ris, korn och diverse andra mjölsorter samt jordnötter vara onyttigt? Om jag minns rätt är det ca 2/3 så mycket fett i jordnötsringar som i chips, men bra mycket mer protein pga jordnötterna. Och så är det ju lätt godaste livsmedlet som finns :D
Hobbes:
I forumreglerna står det bara att länkar "undanbedes". Inte att de är förbjudna, om det inte är reklam dvs. och det är det inte i detta fallet. :)
Originally posted by danieln
Hobbes:
I forumreglerna står det bara att länkar "undanbedes". Inte att de är förbjudna, om det inte är reklam dvs. och det är det inte i detta fallet. :)
Jo, jag skulle lagt till en smile, då jag roas av hur snabbt de annars tas bort, länkarna alltså. Så jag menade inte att "läxa" upp dig, men det antar jag att du hängde med på.
Daniel, hade du provat att köpa det köttet??
Ska lägga med det nästa gång jag gör en beställning hos Tobbe, om du rekommenderar det, annars testar jag bara, så dyrt är det ju inte.
Jo jag har testat. Orginal-smaken är väl ingen höjdare direkt men Hot Peppered funkar helt ok. Teryikai skall enligt Wild West själva vara den bästa men den har ju inte Tobbe.
Gött, jag har testat den sk. hot pepper och några andra smaker kom inte ihåg, när jag varit i Kanada, där köpte man dem i disk ungefär förpackade såsom köttfärsen är i sverige, så underbart gott!!!
Då ska jag beställa av honom nästa gång, kan vara gott och ha hemma.
Ska även se om jag inte kan få tag i något viltrökeri, har testat rökt råddjur och lite annant smått och gott. (Uppväxt på landet med jägarexamen, så man har ju fått chans att prova på lite vilt)
tack för tipset,
Marcus
Fattar inte varför ingen tipsat om riktigt nyttiga snacks...
Ta gräddfil (14% fett va? finns säkert nyttigare alternativ) Ta dippmix (valfri smak) skiva morötter, gurka, blomkål. Dippa med dipmixen... VÄLDIGT komplicerat, så bara en certiciferad kock klarar tillaga det.
Bättre än Chips och jordnötsringar, och jävligt gott med.
dip med grönsaker är helt okey faktiskt...att det tog 3 sidor innan
det kom upp hehe :em:
//garnax
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.