handdator

Visa fullständig version : Lunch på jobbet - Ute!

Lakritstomten
2012-02-08, 15:54
Läste precis deffguiden och laddade även ner excelmallen som ni har ute som en sticky under "Kost & Näring".

Jag tänkte börja ta reda på hur mycket jag egentligen äter men då kommer problemet att jag alltid äter lunch ute på restaurang med jobbkompisar (tar aldrig med mig mat).
Vi äter aldrig på snabbmatskedjor!
En vanlig vecka kan se ut på följande sätt:

Måndag: Indisk restaurang (Kycklinggryta med ris)
Tisdag: Husmanskost (Detta kan variera rejält, beror på vad restaurangen bjuder på. Ena dagen kan det bli pannkakor, nästa raggmunkar, köttbullar med potatismos, fiskgratäng m.m.)
Onsdag: Sallad på Mix N' Go
Torsdag: Hamburgare på texas long horn
Fredag: Italiensk restaurang (Tog pizza förut men nu har jag börjat äta pasta... pasta carbonara)

Hur ska jag bära mig åt för att veta hur mycket jag trycker i mig?
Jag inser att det blir lättare med tiden om jag börjar väga maten hemma och med ögonmått se "ungefär" hur mycket det går åt under lunchen.

Är det enda sättet? Eller finns det någon uberapp som jag har missat alternativt någon sida som listar ett genomsnittligt värde på dessa luncher?

Langster
2012-02-08, 16:04
Om du verkligen vill ha koll så måste du börja laga din egen mat.
Annars så har vissa restauranger uppgifter om energimängd. Men det är nog inte många. Du får väl ta med dig en våg och väga upp köttbullar och brunsås. Ha det så kul med det! :D

vicarious
2012-02-08, 16:07
1. Deffa utan att räkna kalorier. Uppskatta och gå efter våg + spegel, eller
2. Sluta ät ute.

Reaper123
2012-02-08, 16:09
Skitsvårt att veta, då det oftast är många okända faktorer.

Så tips är väl att isf äta sallad utan dressing vart du än går, för då bör du kunna uppskatta ganska bra.

Var någon här igår som undrade om en asiatisk rätt och min gissning såg ut såhär:

947,3 kcal
38,7g P
134,3g K
26,7g F

Siffrorna är grundade på:
150g Basmatiris okokt
350g Biff m grönsaker o sås nötkött kinesisk rätt

En pizza ligger en bit över detta, om det nu är kebab och massa sås på... troligen närmare 1500 kcal än 1000 iaf!

Hamburgare är ganska lätt att gissa på, gå in på tex max's hemsida och plocka ihop ett mål du tror en longhornmeny motsvarar. Nu är det såklart långt ifrån samma mat, men kött, börd, pommes + dressing har dom gemensamt och ger en viss fingervisning!

Bättre än så här blir det inte, även om man nu lär sig mer och mer för varje dag...

Enklast är dock att sluta ät ute, om du nu vill få en mer smärtfri deff! :D

Lakritstomten
2012-02-08, 17:47
Doh, ni gav mig ungefär det svar jag hade gissat mig till.

Får köra gamla hederliga tallriksmodellen då!

Tack :)

z_bumbi
2012-02-08, 17:55
Äter du ute varje mål så jämnar det ut sig över tid dvs även om det varierar vissa dagar eller vissa veckor så kommer genomsnittet över en månad inte att skilja sig så mycket åt. I alla fall inte om du äter på ungefär på samma ställen och det brukar nog de flesta göra.

Lillleif
2012-02-08, 18:04
Man behöver inte äta upp all mat när man är ute. Att äta sig 80-90% mätt fungerar förvånansvärt bra, iaf för mig.

vicarious
2012-02-08, 18:10
Man behöver inte äta upp all mat när man är ute. Att äta sig 80-90% mätt fungerar förvånansvärt bra, iaf för mig.

Kul att slänga mat man betalat (dyrt) för.

Sniggel
2012-02-08, 20:28
Kul att slänga mat man betalat (dyrt) för.

Eventuellt kan man fråga efter doggybag och ha med sig detta hem och återanvända vid en annan planerad måltid. Iaf så länge man inte äter resterna utöver det man brukar äta utan använder resterna som ingredienser i sina egengjorda måltider.

joker560
2012-02-08, 20:32
Ett till alternativ är att äta på buffe så kan man plocka den mängd man önskar av protein,kolhydrater och fett. Man får dock räkna med att kockarna använder ungefär ett ton mer matlagningsfett (och fetare såser) än man oftast gör hemma själv. Fet mat = godare mat och fler gäster!

paatrik
2012-02-09, 17:09
Är du uppmärksam kan du lära dig (via våg och spegel) hur mycket mat som lämpar sig för just ditt mål. Innebär uteluncher livskvalité (maten, det sociala etc etc) så borde du fortsätta med det, tror inte din deff kommer misslyckas. Äter du tre mål om dagen blir det 21/vecka, varav fem på restaurang. Tänker du till lite, unnar dig ibland, så ska det nog inte vara några problem.