handdator

Visa fullständig version : Hur stark är jag?

ante001
2012-02-08, 11:45
Tjenare.

Känner mig inte speciellt stark, men ja, ingen aning. Har tränat i snart ett år, ganska exakt, ganska seriöst fast hade någon månads uppehåll under sommaren.
Är 16, snart 17 år och innan jag började träna söp jag ganska mycket, rökte och drack en jävla massa läsk och käkade mycket godis och var 100% otränad.
Slutat röka och dricka nu åtminstone, men här kommer mina stats som troligtvis avgör min styrka:
Knäböj - 120kg 1 RM (smith)
Bänkpress - 80kg 1 RM (smith)
Marklyft - inte vågar maxa här, men har tagit 120kg som mest och det var inga större svårigheter, flertal reps också.

Tycker inte jag fått så mycket resultat även fast mina kompisar säger det, så känner jag mig inte nöjd med mina resultat ännu. Har tyvärr ingen bild att lägga upp..

Poxeman
2012-02-08, 11:47
Vad väger du?
Varför tränar du med Smithmaskinen?

ante001
2012-02-08, 11:49
Vad väger du?
Varför tränar du med Smithmaskinen?

När jag maxade hade jag ingen kompis som kunde hjälpa mig ifall jag inte klarade av reppet, därför körde jag på smithmaskinen.
Väger 74kg, 180cm lång. Bulkade nu under vintern och gick från typ 71-80kg och gått ner lite nu.

exor
2012-02-08, 11:52
Låter som du är starkare än dom flesta 16 åringar i din skola. Och kanske lite över medel på gymmet i din årskull.

Zorban
2012-02-08, 11:55
Du är mitt emellan en average 16-åring och en oxé.

ante001
2012-02-08, 11:55
Låter som du är starkare än dom flesta 16 åringar i din skola. Och kanske lite över medel på gymmet i din årskull.

Gött att höra, att jag fått lite resultat i alla fall. Är ju helt övertygad om att jag ökat i styrka, men känns som att jag inte ökat tillräckligt, fast ju var ju trots allt helt otränad i början. Bänkade säkert inte ens 50kg när jag började. ^^

ChuckTesta
2012-02-08, 11:57
|-------| så stark är du

ante001
2012-02-08, 11:58
|-------| så stark är du

Nice, ska försöka bli så här stark innan 2013 |------------|, tror du att det är möjligt? tacksam för svar!

Spetälsk
2012-02-08, 12:12
Har tränat i snart ett år, ganska exakt, ganska seriöst fast hade någon månads uppehåll under sommaren.

så känner jag mig inte nöjd med mina resultat ännu.Väntar du dig seriösa resultat av ganska seriös träning? seriöst?

"ganska" brukar indikera oregelbundenhet och låg träningsintensitet. Skärp till dig så kommer resultaten.

hertzman
2012-02-08, 12:14
Inte alls pjåkiga stats att börja med. Börja böja och bänka på riktigt, dumpa smithen. Nog kan du räkna med en ökning på 40-50kg i böjen om du äter upp dig lite och böjer 2-3 dagar i veckan.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

z_bumbi
2012-02-08, 12:14
Ganska seriöst kan i många fall vara bättre än att tro att man tränar optimalt.

ante001
2012-02-08, 12:41
Väntar du dig seriösa resultat av ganska seriös träning? seriöst?

"ganska" brukar indikera oregelbundenhet och låg träningsintensitet. Skärp till dig så kommer resultaten.

När jag skrev "ganska seriöst" så syftade jag på under sommaren, då blev det oregelbundet i någon månad och även lite uppehåll.
Men utöver den månaden under sommaren har jag försökt ligga på 150g / protein dag, skött kosten så bra som möjligt, tränat regelbundet och hårt. Avstått från alkohol och rökning med för den delen.

Inte alls pjåkiga stats att börja med. Börja böja och bänka på riktigt, dumpa smithen. Nog kan du räkna med en ökning på 40-50kg i böjen om du äter upp dig lite och böjer 2-3 dagar i veckan.

Smithen kör jag aldrig med nästan, förutom när jag är ensam och vill bänka lite mer än vanligt. 40-50kg i böjen?! Jaså, grymt. Ska jag verkligen äta mer då? Känns som att jag har ganska mycket kroppsfett, har inga synliga magrutor (:smash:) vilket inte direkt är mitt mål, men det är ju i alla fall ett tecken på att jag -inte- har lågt kroppsfett. Jo, knäböj tycker jag är en rolig övning och jag brukar nöja mig med 2-3 övningar på benpass. Brukar börja med knäböj 6 set, ca 8-10 reps, sedan kör jag lutande benpress 5 set, 8-10 reps och ibland lite stående vadpress om jag inte är slut i vaderna. Är det ett bra upplägg? Körde tidigare mycket benspark och lårcurl men känner att jag får ut minst lika mycket med detta upplägget. Tack för svaret!

Läs vad jag skrev till spetälsk.

stemag
2012-02-08, 13:05
Det finns säkert tusen olika sätt att träna på, men det enda som på riktigt betyder något är att du fortsätter att träna.

Det finns alldeles för många 16-åringar som slutar träna för att dom har orimliga krav på resultat, var inte en av dom...

Dina resultat är faktiskt ganska bra, kämpa på några år så kommer du nog att se riktigt fina resultat.

ante001
2012-02-08, 13:18
Det finns säkert tusen olika sätt att träna på, men det enda som på riktigt betyder något är att du fortsätter att träna.

Det finns alldeles för många 16-åringar som slutar träna för att dom har orimliga krav på resultat, var inte en av dom...

Dina resultat är faktiskt ganska bra, kämpa på några år så kommer du nog att se riktigt fina resultat.

Det ska jag göra, tack för svaret! :)
Gav mig lite mer motivation faktiskt.

Poxeman
2012-02-08, 13:27

Bra skrivet!

ante001
2012-02-08, 13:33
Något jag tänkt på bara.. jag vill öka så mycket som möjligt i volym men samtidigt vara fit, och inte lägga på mig för mycket fett.
Så bör jag deffa ner mig lite grann mot sommaren '12 eller ska jag bara äta på som vanligt eller ligga på kcalöverskott och käka som ett monster året om?

Tack för alla övriga svar förresten! Fått en liten extra motivationskick och taggar inför kvällens ryggpass! =)

Silencer
2012-02-08, 13:34

Håller med.

L Johnsson
2012-02-08, 13:36
|-------| så stark är du

Tror du verkligen det?
Skulle snarare tippa på |--------| faktiskt...

Spetälsk
2012-02-08, 13:46
Ganska seriöst kan i många fall vara bättre än att tro att man tränar optimalt.Hur man tränar och vad man tror är två olika kategorier. har inte med varandra att göra. så vad vill du ha sagt?

hertzman
2012-02-08, 13:47
Smithen kör jag aldrig med nästan, förutom när jag är ensam och vill bänka lite mer än vanligt. 40-50kg i böjen?! Jaså, grymt. Ska jag verkligen äta mer då? Känns som att jag har ganska mycket kroppsfett, har inga synliga magrutor (:smash:) vilket inte direkt är mitt mål, men det är ju i alla fall ett tecken på att jag -inte- har lågt kroppsfett. Jo, knäböj tycker jag är en rolig övning och jag brukar nöja mig med 2-3 övningar på benpass. Brukar börja med knäböj 6 set, ca 8-10 reps, sedan kör jag lutande benpress 5 set, 8-10 reps och ibland lite stående vadpress om jag inte är slut i vaderna. Är det ett bra upplägg? Körde tidigare mycket benspark och lårcurl men känner att jag får ut minst lika mycket med detta upplägget. Tack för svaret!

Safta på med mer vikt i böjen istället. Ligg kring 3-6 rep i böjen, 6 set och nöj dig där. Mer än så är nog inte nödvändigt. Runt 3ggr i veckan. Ät mer, rutor kan du fokusera på senare.

entropy
2012-02-08, 14:07
Hur man tränar och vad man tror är två olika kategorier. har inte med varandra att göra. så vad vill du ha sagt?

Att många tror att de kan allt efter 1 år i gymmet, att de tränar optimalt och att alla borde träna som dem. Att hävda att man bara är "ganska" seriös kan därför tyda på viss självinsikt.

z_bumbi
2012-02-08, 14:14
Hur man tränar och vad man tror är två olika kategorier. har inte med varandra att göra. så vad vill du ha sagt?

Hur kunde du i så fall påstå att det inte gick att få seriösa resultat genom att vara ganska seriös om det inte hänger ihop med hur någon tränar vad den tror? Om du gått igenom en komplett träningsdagbok så ber jag om ursäkt.

deadich
2012-02-08, 16:00
Hur stark du är? Varför ska vi svara på det när du skriver hur stark du är i trådstarten?

Tjenare.

Knäböj - 120kg 1 RM (smith)
Bänkpress - 80kg 1 RM (smith)
Marklyft - inte vågar maxa här, men har tagit 120kg som mest och det var inga större svårigheter, flertal reps också.

Poxeman
2012-02-08, 17:00
Hur stark du är? Varför ska vi svara på det när du skriver hur stark du är i trådstarten?

Du tror inte att TS ville att vi skall relatera det till andras styrka och utveckling?

Jappse
2012-02-08, 17:18
Räcker det inte med att posta på Kolo? Flashback ska man nog hålla sig ifrån.

ante001
2012-02-08, 17:19
Räcker det inte med att posta på Kolo? Flashback ska man nog hålla sig ifrån.

Jag läste också den tråden på Flashback, men det är inte jag. :)
Däremot har tråden samma syfte som den på Flashback, men som sagt så är det inte jag, och våra stats är ju inte samma direkt.

Jappse
2012-02-08, 17:22
Jag läste också den tråden på Flashback, men det är inte jag. :)
Däremot har tråden samma syfte som den på Flashback, men som sagt så är det inte jag, och våra stats är ju inte samma direkt.

Lustigt. Varje gång jag kollar flashback och Kolo så matchar väldigt många trådar. Med exakt samma fråglayout.

ante001
2012-02-08, 17:24
Lustigt. Varje gång jag kollar flashback och Kolo så matchar väldigt många trådar. Med exakt samma fråglayout.

Jag fick trådidén från Flashback fast jag antar att man får bättre hjälp här.

mara1
2012-02-08, 17:28
Bara en fråga. Tar man inte mycket mer i smithen när man maxar än vad man gör utan? med smith är det ju bara att trycka som bara fan. Utan är det ju mer balans och teknik osv.

jovas
2012-02-08, 17:54
Smithen känns mkt farligare att maxa på själv än vanlig.

Där kan du fastna. Skippa smithen, inte många fördelar me den om du inte kör rehab för tex en axel.

Lär dig maxa själv på vanliga. Kör utan stoppare. När du inte klarar en rep till så lägg försiktigt stången på bröste å tippa av vikterna.