Visa fullständig version : Blir man smalare av att träna mer?
Springer
2012-02-08, 11:18
En gammal (tidnings-)artikel som kanske redan varit uppe, men jag tyckte den var så intressant eftersom jag inte läst så mycket på den fronten tidigare.
http://nymag.com/news/sports/38001/
Man kan dra massvis med schablonmässiga samband pga statistik. Frågan är vad det ger just en själv? Jag förstår inte riktigt vad artikeln vill säga, klart att träning i sig påverkar din vikt nedåt om du inte äter samtidigt och samma sak tvärtom
Springer
2012-02-08, 14:14
Ert handlade om att aptiten följer med behovet.
Bra artikel!
Ett av alla bra citat jag kan hitta i artikeln:
And in the strict sense this is true—you can starve a human, or a rat, and he will indeed lose weight—but that misses the point. Humans, rats, and all living organisms are ruled by biology, not thermodynamics. When we deprive ourselves of food, we get hungry. When we push ourselves physically, we get tired.
Det har mycket med den s.k. "setpointen" att göra. Vissa individer har en setpoint där de är feta/tjocka och andra har en setpoint där de är smala/i form. Att säga åt någon som vill gå ner i vikt att börja träna, ofta och mycket har ingen effekt på genomsnittspersonen eftersom den (genomsnitts)personens kommer att justera sitt kaloriintag pga fysiologiska drifter så att denne inte tappar vikt.
Frågan blir väl således hur man sänker sin setpoint?
Frågan blir väl således hur man sänker sin setpoint?
Håller sig på den nya nivån tillräckligt länge. För vissa som har ett mer komplicerat förhållande till mat kan det bli så att det inte funkar men för majoriteten så infinner sig någon sorts balans.
Springer
2012-02-08, 20:07
Jag gick ner till 70 med att räkna kalorier. Slutade sedan dagen innan Lidingöloppet, gick upp 2,5 kg ung. i höst, och försöker nu komma ner igen. 71-72 kg är dagsnoteringen, ganska stabil. Tränat senaste 3 månader kondition dryga 6 timmar i veckan, och 1-2 timmar styrketräning.
Om jag skall behöva vara så här hungrig och sugen på mat resten av livet så vete f-n alltså. Innan jag bärjade träna kondition för 5-6 år sedan vägde jag 78-80, inte sådär jättefet alltså, men lite i överkant (inga muskler). Åt rejält gjorde jag då med. Nu vill jag gärna tro att jag lagt på mig 1-2 kg muskler på 18 månader styrketräning (som inte varit inriktad på att bygga massa), men i alla fall.
Säg att jag snittat 3 timmar kondition á 700 kcal i veckan senaste fem åren. Det motsvarar ca 80 kg fett. Jag har gått ner kanske 6-8 kg , resten har jag ätit ikapp (proportionerna framgår även om siffrorna inte är så noga).
Så jag är lite nyfiken på hur jag skall fortsätta detta egentligen.
Springer
2012-02-08, 20:08
z_bumbi, är inte det normala (i betydelsen vanlig) att vi samlar på oss mer fett vartefter åren går?
Följer man en chips+pizza+coca cola diet så är det ju rätt lätt att sänka sin setpoint. Det är bara att börja äta mer vettigt så får man regelbundet en högre mättnad vilket kommer att sänka kaloriintaget och även vikten tills en ny setpoint infinner sig.
Vissa äter dock rätt så vettigt och kanske t om extra mättande mat men befinner sig ändå under sin setpoint och är samtidigt fortfarande något överviktiga. För dem är det nog mycket svårare och kan kräva att man tränar upp sig att motstå hunger varje dag, eller gör någon typ av nolltolerans (eller åtminstone väldigt kraftiga restriktioner) mot "fel" mat eller utsvävningar av något slag. Då pratar jag om sånt som de de flesta brukar och kan unna sig regelbundet såsom födelsedagstårta, julmat, myskväll osv...
För att förtydliga så pratar jag om individer som förmodligen tidigare varit väldigt överviktiga och lyckats gå ner mycket i vikt, samt hittat nya bra vanor men som inte räcker hela vägen för att bli normalviktig. För att ta det 1-2 steg längre kan det krävas att det läggs till en ätstörning (eller stabilt psyke+grym disciplin) och då kanske det inte är värt att fortsätta.
Livet är inte rättvist.
Springer
2012-02-08, 20:54
Då pratar jag om sånt som de de flesta brukar och kan unna sig regelbundet såsom födelsedagstårta, julmat, myskväll osv...
Med stor risk att bli social paria och ansedd att ha ätstörning. ;)
Istället får man universalrådet "ät bra mat och träna mer". Men om man redan äter bra mat och tränar "mer" och inget händer?
Måste jag träna ÄNNU mer, och i så fall hur mycket innan aptiten inte hänger med? Pratar vi 3 timmar kondition om dagen?
Tobias5511
2012-02-08, 23:40
Ursäkta mig nu men klämmer in en fråga här.
Jag ligger oftast på 1400kcal/dag och går ner 0.5-1kg per vecka, BLIR det bättre av att styrketräna samtidigt?
Jag har inte ett skvatt motivation till att träna då jag läst att jag inte tjänar något på att styrketräna samtidigt som jag ligger på så stort underskott som jag gör. (Cirka -800kcal)
Du måste styrketräna för att inte tappa en massa muskelmassa.
Med stor risk att bli social paria och ansedd att ha ätstörning. ;)
Istället får man universalrådet "ät bra mat och träna mer". Men om man redan äter bra mat och tränar "mer" och inget händer?
Måste jag träna ÄNNU mer, och i så fall hur mycket innan aptiten inte hänger med? Pratar vi 3 timmar kondition om dagen?
Med bra mat hoppas jag du menar mat som får dig att äta en lägre kalorimängd och som samtidigt är näringsrik nog för hälsa.
Isåfall är det ju äta ännu mindre eller träna ännu mer som gäller. Nu kanske jag framstod som lite väl obvious här, men så är det ju :P
Ursäkta mig nu men klämmer in en fråga här.
Jag ligger oftast på 1400kcal/dag och går ner 0.5-1kg per vecka, BLIR det bättre av att styrketräna samtidigt?
Jag har inte ett skvatt motivation till att träna då jag läst att jag inte tjänar något på att styrketräna samtidigt som jag ligger på så stort underskott som jag gör. (Cirka -800kcal)
Jag antar att du vill få former som gör att du ser smalare ut och inte bara bli "förminskad kropp med liknande proportioner som i utgångsläget". Då ska du definitivt styrketräna. Ju större underskott du ligger på, desto viktigare är det att styrketräna, proteinintaget blir också viktigare ju större underskott.
Langster
2012-02-09, 10:44
z_bumbi, är inte det normala (i betydelsen vanlig) att vi samlar på oss mer fett vartefter åren går?
Ämnesomsättningen sjunker, aktivitetsnivån sjunker och man får mer "lyxiga" vanor när man blir äldre. Dessutom har man kanske en vana att äta en viss mängd mat från den tid då man var yngre och hade en högre aktivitetsnivå.
Ja, de flesta blir tjockare när de blir äldre.
Men det är ju inget magiskt med att åren går som gör att kroppen börjar samla upp fett ur luften.
Sjunker ämnesomsättningen måste man även äta mindre för att inte bli fet. Antagligen bör en lägre ämnesomsättning och aktivitetsnivå även göra att aptiten egentligen blir mindre. Men eftersom folk har en vana att äta en viss mängd, plus att de kanske äter godare, fetare livsmedel när de blir äldre och har råd, så höjs deras setpoint i takt med att åren går.
Jag kör ju i princip daglig konditionsträning (löpning) och när jag får svårt att hålla vikten är det oftast ett tecken på att jag tränat lite för hårt och behöver mer vila. När jag ligger i balans mellan träning och återhämtning håller sig hungern på en normal nivå utan de "cravings" man ibland kan få när man är lite för sliten. Så mer träning betyder inte mer viktnedgång för mig, snarare tvärtom.
Eddie Vedder
2012-02-09, 10:54
Men det är ju inget magiskt med att åren går som gör att kroppen börjar samla upp fett ur luften.
Men även kroppskompositionen blir annorlunda med åren. Inte bara lägre ämnesomsättning. På identisk kaloribalans och identisk makronutrientfördelning kommer en 50-årings kropp utvecklas annorlunda än en 18-årings.
Hur kroppsammansättningen ändras beror väl mer på hur man sköter eller missköter sin kropp sin kropp över tiden.
Tänkte på den här studien ang just kroppsammansättning som länkades tidigare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177963&highlight=MRI
Springer
2012-02-09, 11:47
Med bra mat hoppas jag du menar mat som får dig att äta en lägre kalorimängd och som samtidigt är näringsrik nog för hälsa.
Isåfall är det ju äta ännu mindre eller träna ännu mer som gäller. Nu kanske jag framstod som lite väl obvious här, men så är det ju :P
Frågan är hur man gör rent praktiskt. Måste jag gå hungrig, oavsett hur mycket jag tränar, eller finns det en träningsmängd som gör att jag känner mindre hunger, men ändå klarar av att gå ner?
Frågan är hur man gör rent praktiskt. Måste jag gå hungrig, oavsett hur mycket jag tränar, eller finns det en träningsmängd som gör att jag känner mindre hunger, men ändå klarar av att gå ner?
Vet inte hur lång erfarenhet du har men jag har hittat egna strategier som jag kan använda för att minska hungern. Vissa är högst individuella sådana.
Om jag skulle lägga upp en optimal "stävja-hungern-dag" skulle den sett ut nåt sånt här:
Morgonträning fastande (eventuellt BCAA direkt före)
intervallträning 5 minuter
20 minuter medel intensitet cardio
Styrketräning
Hem och ät 5 ägg med broccoli
Sen är iaf min hunger gravt nedsatt resten av dagen.
Springer
2012-02-09, 12:11
Är det där vad du kallar "bra mat"? ;)
Är det där vad du kallar "bra mat"? ;)
Det är bara en måltid. Måltiden efter träningspasset. Vad jag äter resten av dagen har jag inte nämnt. Men för ändamålet (att äta lite och göra av med mer energi den dagen) är det "bra mat".
Springer
2012-02-09, 12:40
Skojar lite med dig bara, förlåt. :-)
Zorgus, det där var intressant, jag har ju mer eller mindre legat på konstant ökning i träningmängd senaste halvåret, legat på gränsen till sliten. Kanske på två veckors formtoppning man går ner något kilo då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.