Visa fullständig version : Varför diabetes vid fetma?
Holabandola
2012-02-08, 11:16
Varför ökar risken för diabetes med fetma?
Kan någon förklara det?
Om man är fet och väntränad, föreligger det då en ökad risk för diabetes eller är den precis lika hög som om man vore smal och vältränad!?
Som jag ser det så förstår jag inte varför andel fett på kroppen skulle öka risken för diabetes? Blir man insulinresistent av kroppsfettet?
Någon får gärna förklara det för mig.
Eddie Vedder
2012-02-08, 11:33
Om man är fet och väntränad, föreligger det då en ökad risk för diabetes eller är den precis lika hög som om man vore smal och vältränad!?
Ja sannolikheten är större då jag. Om det sedan är en konsekvens av livsstilen som gjort dig fet eller ett direkt kausalsamband från fettet är svårare att säga. Men att däremot vara en vältränad tjockis är säkert mycket bättre än en smal soffpotatis.
Ja sannolikheten är större då jag. Om det sedan är en konsekvens av livsstilen som gjort dig fet eller ett direkt kausalsamband från fettet är svårare att säga. Men att däremot vara en vältränad tjockis är säkert mycket bättre än en smal soffpotatis.
Ur diabetes-synpunkt eller allmänt välbefinnande?
filmjölk
2012-02-08, 12:46
Ur diabetessynpunkt. Men det beror på vad man menar med "tjockis" också. Nu är jag inte 100 på det här men, en tränad aktiv överviktig med bra hälsa löper mindre risk för diabetes än en normalviktig inaktiv normalviktig, det är först när man går från övervikt till fetma som det blir långt större risk.
dvs (egen tolkning). Bulkad/lönnfet- men inte fet- fysik som tränar några gånger i veckan löper mindre risk för diabetes än en normalviktig som bara ligger i soffan. Är man snäppet fetare än så är risken densamma. Är du ytterligare ett steg fetare löper du större risk trots att du är aktiv.
Three pigs
2012-02-08, 12:48
Det är också viktigt att poängtera att det är diabetes typ-2(åldersdiabetes) som är risken. I många fall går diabetes typ-2 att lindra till mycket stor del, och i vissa fall bota helt genom att eventuellt gå ned i vikt eller ändra mat- och andra dåliga vanor.
filmjölk
2012-02-08, 12:57
En stor riskfaktor för att drabbas av diabetes typ-2 är även att vara svart. Det är även en faktor som inte går att påverka, men det är kanske lite så att om du råkar vara svart får du se upp lite extra med övervikt och inaktivitet, det är ännu viktigare för dig än för vita.
Eddie Vedder
2012-02-08, 15:14
Tråden handlar om diabetes. Svaret också.
Spartansk
2012-02-08, 15:35
En stor riskfaktor för att drabbas av diabetes typ-2 är även att vara svart. Det är även en faktor som inte går att påverka, men det är kanske lite så att om du råkar vara svart får du se upp lite extra med övervikt och inaktivitet, det är ännu viktigare för dig än för vita.
Det gäller även andra folkgrupper har jag för mig, typ polynesier.
Det är knappast helt klart varför fetma ger insulinresistens. Man har i tester sett att feta människor i större utsträckning uttrycker en del fosfatas som defosforylerar insulinreceptorer.
Ur diabetessynpunkt. Men det beror på vad man menar med "tjockis" också. Nu är jag inte 100 på det här men, en tränad aktiv överviktig med bra hälsa löper mindre risk för diabetes än en normalviktig inaktiv normalviktig, det är först när man går från övervikt till fetma som det blir långt större risk.
dvs (egen tolkning). Bulkad/lönnfet- men inte fet- fysik som tränar några gånger i veckan löper mindre risk för diabetes än en normalviktig som bara ligger i soffan. Är man snäppet fetare än så är risken densamma. Är du ytterligare ett steg fetare löper du större risk trots att du är aktiv.
Jag har för mig att även de som har en måttlig fetma kan få ett bättre skydd iom fysisk aktivitet än de som är normalviktiga och inaktiva. Var gränsen går för vad gäller förhållande mängd fysisk aktivitet och skydd kommer jag däremot inte ihåg.
Håller man igång riktigt ofta och regelbundet så skulle jag kunna tänka mig att man kan vara rejält fet utan att ha ökad risk för diabetes, med tanke på att man genom att aktivera musklerna kan transportera in glukos utan användning av insulin.
grimfish
2012-02-08, 18:55
Övervikt och fysisk inaktivitet ökar, oberoende av varandra, risken att drabbas av diabetes. Det är svårt att säga vilket som ger den största riskökningen. Personer med extrem fetma har störst risk att drabbas av diabetes, oavsett fysisk aktivitet.
Ju fetare man blir, desto mer insulin behöver kroppen för upprätthålla metabolismen. Vid ökad ålder (samt genetiska förutsättningar mfl.) så kan insulinreceptorerna minska deras sensitivitet, varpå kroppen skickar ut större mängder insulin med bl a ökad lipogenes (fettbildning) som följd.
En småfet typ-2 diabetiker som tränar regelbundet kan upprätthålla betydligt lägre behandlingsgrad (troligtvis lägre dos tabletter eller större variation med kosten och ändå bevara blodsockret under kontroll) än en som inte rör på sig.
Eddie Vedder
2012-02-09, 08:50
Ju fetare man blir, desto mer insulin behöver kroppen för upprätthålla metabolismen. Vid ökad ålder (samt genetiska förutsättningar mfl.) så kan insulinreceptorerna minska deras sensitivitet, varpå kroppen skickar ut större mängder insulin med bl a ökad lipogenes (fettbildning) som följd.
En småfet typ-2 diabetiker som tränar regelbundet kan upprätthålla betydligt lägre behandlingsgrad (troligtvis lägre dos tabletter eller större variation med kosten och ändå bevara blodsockret under kontroll) än en som inte rör på sig.
Så mer insulin krävs när kroppen är större? Det var nytt för mig men intressant. Dessutom finns det väl vissa inflammationsmarkörer i fettväven som man ju kanske skulle kunna se som e direkt kausal effekt av fetman? Alltså något som är negativt i sig med att vara fet och där inte bara den feta kroppen är ett resultat av en diabetesfrämjande livsstil.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.