handdator

Visa fullständig version : Blir man fet av socker?

Pretorian
2012-02-08, 10:28
Jag har gått efter att äter du mer än du gör av med så går du upp i vikt i både muskler och fett (beroende på träning, ålder etc). Och då spelar det ingen roll varifrån överskottet kommer... eller?

Om jag håller ett högt proteinintag vad händer då om jag fyller ut en del med socker (godis, sötat bröd, flingor etc) för att komma upp till ett svagt kaloriöverskott?

Blir socker till fett?! Är det helt förödande att vid kaloriöverskott även få i sig socker?

Eddie Vedder
2012-02-08, 10:29
Är det helt förödande att vid kaloriöverskott även få i sig socker?

Nej. Jag äter socker varenda dag och har gjort länge. Om min viktuppgång påverkats av det så är det ytterst ytterst lite och helt omärkbart.

Fredriiik
2012-02-08, 10:39
Blir socker till fett?! Är det helt förödande att vid kaloriöverskott även få i sig socker?

Eddie svarade bra på det första.
Det blir till fett om levern redan är full.(90-110gr har jag för mig) Men om du bara hjälper till med lite socker att få den energin du behöver under dagen så är det väll inget fel med det :)

Pretorian
2012-02-08, 10:41
Okey. Jag vet inte om jag är ute efter att det "måste" vara dåligt med godis och sockerrika livsmedel. Men då får jag väl ta ner min egna varningsflagga för tillfället och hissa den igen då det är dags för diet.

Eddie Vedder
2012-02-08, 10:43
och hissa den igen då det är dags för diet.

Varför då? Om det är något dåligt med socker så är det ju i så fall mindre dåligt vid deff.

Pretorian
2012-02-08, 10:43
Eddie svarade bra på det första.
Det blir till fett om levern redan är full.(90-110gr har jag för mig) Men om du bara hjälper till med lite socker att få den energin du behöver under dagen så är det väll inget fel med det :)

Det är inte så att jag pressar i mig strösocker via dl-mått för att komma på kaloriöverskott men jag försöker ju passa på nu när jag har råd att äta lite mer av sånt.

Pretorian
2012-02-08, 10:45
Varför då? Om det är något dåligt med socker så är det ju i så fall mindre dåligt vid deff.

Om jag ska fylla mina kalorier med mestadels proteiner (som jag väljer att göra under deff) så finns det inte så mycket plats kvar för kalorier från socker. Det var så jag menade. Det är väl vanligt att man väljer bort det just när man ligger på underskott eller skulle det vara en fördel med socker under diet?

Sniggel
2012-02-08, 10:46
Viss mängd socker är nog helt ok även vid bulk. Sheo har skrivit en del hypoteser kring hur och när man kan använda socker för att vara "opti".

Jag har själv börjat använda socker mycket mer än tidigare pga förändrad livssituation. Med 20-30 minuters cykelavstånd i ett hyfsat intensivt tempo tycker jag att det är smidigt med en kolhydratsdrink intagen direkt före cykelturen för att få kroppen att bränna just det på vägen dit och inte lika mycket muskelglykogen. Då kan jag förmodligen ha hög andel socker (sackaros) utan att riskera att "spilla över" map leverstatus. Ungefär samma resonemang har jag på vägen hem fast med en större mängd glukos eller maltodextrin (även större total mängd kolhydrat, vill inte att allt ska förbrännas) för att även börja fylla på glykogenet.

King Grub
2012-02-08, 10:47
Det är aldrig några hälsomässiga fördelar med socker.

Allmänna rekommendationer är max 10% av energiintaget från socker.

Eddie Vedder
2012-02-08, 10:52
Om jag ska fylla mina kalorier med mestadels proteiner (som jag väljer att göra under deff) så finns det inte så mycket plats kvar för kalorier från socker. Det var så jag menade. Det är väl vanligt att man väljer bort det just när man ligger på underskott eller skulle det vara en fördel med socker under diet?

Att det riskerar att "stjäla kaloriutrymme" är en helt annan femma. Det var den metabola effekten jag syftade på. Den är ju mindre betydelsefull vid energiunderskott.

Mitt sockerintag i förrgår: Ett stort äpple, kaviar på en ostmacka, fikonmarmelad på en ostmacka och fem nougatpraliner.
Mitt sockerintag igår: Ett stort äpple, kaviar på en ostmacka och sylt på en ostmacka.

Idag lär det se likadant ut ungefär.

Morty
2012-02-08, 13:07
Sockerintag som Eddie Vedder uttrycker är inga större problem enligt mig. Jag äter också socker på liknande sätt, typ sylt på gröten.

Problemet blir när man köper rena sockerprodukter (lösgodis etc) och äter det ensamt och ofta.

Kischen
2012-02-08, 15:51
Problemet blir när man köper rena sockerprodukter (lösgodis etc) och äter det ensamt och ofta.

Forever alone + sugar = bad

nisse1976
2012-02-09, 12:48

Från tillsatt socker va? Livsmedelsverket gör väl skillnad på tillsatt och naturligt socker?

Eddie Vedder
2012-02-09, 12:51
Från tillsatt socker va? Livsmedelsverket gör väl skillnad på tillsatt och naturligt socker?

Nej de gör ingen skillnad på det. Men de avråder inte från socker i form av frukt eftersom det finns andra anledningar att äta frukt.

nisse1976
2012-02-09, 12:54
Nej de gör ingen skillnad på det. Men de avråder inte från socker i form av frukt eftersom det finns andra anledningar att äta frukt.

Jag tänkte på denna: (Har stött på sidan tidigare också nämligen)

http://www.gdainfo.se/home/konsumenter/gda-och-referensvaerden/socker.aspx

Socker
Referensvärdet för vägledande dagligt intag av socker per dag är 90 gram för kvinnor och 110 gram för män. Referensvärdet bygger på totalt socker (både naturligt och tillsatt socker).

För kvinnor:
Frukt och grönsaker 28 g
Mjölkprodukter 17 g
Tillsatt socker högst 50 g

Totalt socker 95 g (avrundat ned till) 90 g*

* Värdet är avrundat till närmsta 10 gram

För män:

Frukt och grönsaker 28 g
Mjölkprodukter 17 g
Tillsatt socker högst 62.5 g

Totalt socker 107.5 g (avrundat upp till) 110 g*

Eddie Vedder
2012-02-09, 12:59
Jag tänkte på denna: (Har stött på sidan tidigare också nämligen)

Finns inget där som säger att SLV gör skillnad på socker och socker. Däremot råder man till begränsningar av det ena men inte det andra. Men det är som sagt av andra anledningar.

nisse1976
2012-02-09, 13:19
Finns inget där som säger att SLV gör skillnad på socker och socker. Däremot råder man till begränsningar av det ena men inte det andra. Men det är som sagt av andra anledningar.

Är nog inte säker på vad du menar men sidan jag länkade till så är rekomendationerna för dagligt intag av socker:
För kvinnor (baserat på dagligt intag av 2000 kcal):
Frukt och grönsaker 28 g
Mjölkprodukter 17 g

Vilket blir socker = 18% av intaget (360/2000) varav tillsatt socker 10% av intaget (200/2000)
Vet inte om livsmedelsverket har andra rekomendationer, de pratar om renframställda sockerarter vilket jag inte vet vad det är.

sinaui
2012-02-09, 15:10
Är nog inte säker på vad du menar men sidan jag länkade till så är rekomendationerna för dagligt intag av socker:
För kvinnor (baserat på dagligt intag av 2000 kcal):
Frukt och grönsaker 28 g
Mjölkprodukter 17 g

Vilket blir socker = 18% av intaget (360/2000) varav tillsatt socker 10% av intaget (200/2000)
Vet inte om livsmedelsverket har andra rekomendationer, de pratar om renframställda sockerarter vilket jag inte vet vad det är.

Sackaros?

nisse1976
2012-02-09, 15:17
Sackaros?

Här är en definition och förklaring.

Renframställda sockerarter
I begreppet tillsatt socker inkluderas alla renframställda sockerarter, dvs. energigivande kolhydrater, som ger sötma men som i stort sett inte ger något bidrag till vitamin- och mineralbehovet.

Största delen av det tillsatta (renframställda) sockret i vår kost utgörs av ”vanligt socker”, sackaros, från sockerbetor och sockerrör, men även sirap, invertsocker (lika delar glukos och fruktos), fruktos, glukos, glukossirap (även kallad stärkelsesirap), glukosfruktossirap, fruktosglukossirap (isoglukos) och honung ingår i denna grupp.

Brunt socker räknas också som tillsatt socker. Halten mineralämnen, främst kalium och magnesium, är så låg att den inte får deklareras eftersom den inte ger något väsentligt bidrag till dagsbehovet. Tillsatt socker inkluderar inte naturligt förekommande sockerarter som finns i t.ex. frukt, juicer och mjölk.

Min poäng med inlägg nummer 13 var i alla fall att om man skall räkna på sitt sockerintag och jämföra det med rekommendationerna skall man enbart räkna på tillsatt socker - Inte på socker som finns i frukt & grönt eller mjölkprodukter.

Eddie Vedder
2012-02-09, 15:27
Min poäng med inlägg nummer 13 var i alla fall att om man skall räkna på sitt sockerintag och jämföra det med rekommendationerna skall man enbart räkna på tillsatt socker - Inte på socker som finns i frukt & grönt eller mjölkprodukter.

Ja exakt. Man rekommenderar olika livsmedel av olika anledningar men gör ingen skillnad på sockret i sig. Man menar alltså inte att sockret i frukt är annorlunda men att det inte finns någon anledning att begränsa fruktintaget på grund av sockret.

paatrik
2012-02-09, 16:58
Ja exakt. Man rekommenderar olika livsmedel av olika anledningar men gör ingen skillnad på sockret i sig. Man menar alltså inte att sockret i frukt är annorlunda men att det inte finns någon anledning att begränsa fruktintaget på grund av sockret.

Så det är andra egenskaperna som "lyfter" ett äpple kontra strösocker och inte det faktum att sockret i äpplet skulle vara bättre?

MrBulk
2012-02-10, 06:33

Men socker är ju ändå socker, oavsett om det ingår med vatten och lite vitaminer eller kanske vatten och proteiner så är det ju ändå exakt samma sak.

Eddie Vedder
2012-02-10, 08:31
Men socker är ju ändå socker, oavsett om det ingår med vatten och lite vitaminer eller kanske vatten och proteiner så är det ju ändå exakt samma sak.

Ja det är ju det jag säger.

Surgency
2012-02-10, 16:28

Gäller även det omvända, dvs att det alltid finns hälsomässiga nackdelar med socker? Som t.ex rekommendationen angående rött kött där 0g per vecka rekommenderas och allt utöver det innebär en "försämring".

Eddie Vedder
2012-02-10, 17:29
Som t.ex rekommendationen angående rött kött där 0g per vecka rekommenderas och allt utöver det innebär en "försämring".

Du förväxlar med rekommendationen för processat kött nu. Och processat kött saknar inte fördelar, finns ju massa bra saker med skinka och kassler exempelvis. Även om salthalten och nitritet inte är så bra.

Bortser man från att socker ger energi finns dock inget positivt med sockret. Men en produkt med socker är ju inte kass per automatik.

paatrik
2012-02-10, 17:54

Så sockerarter från äpple jämfört med rent strösocker är detsamma? På vilket sätt? Dess påverkan? Vad de består av?

Eddie Vedder
2012-02-10, 19:20
Så sockerarter från äpple jämfört med rent strösocker är detsamma? På vilket sätt? Dess påverkan? Vad de består av?

Ja fruktos och glukos metaboliseras i kroppen på samma sätt även om det kom in genom munnen i ett äpple eller en kanelbulle. Men samma volym bulle ger mer socker och större glukosbelastning. Samma kalorimängd bulle ger nog högre GI. Och framför allt ger det alldeles för lite bulle.:D

...om vi nu inte jämför med ett superstort äpple. :D

Anders The Peak
2012-02-10, 19:37
Jag tror att man är rätt överens om att fruktos i de mängder som sackaros kan ge stör den normala fettomsättningen precis som alkohol...

MrBulk
2012-02-10, 20:24

Ja men är det ändå värt att äta socker för att få i sig dom få vitaminer som finns i frukt?

StNicholaus
2012-02-10, 21:55
Ja men är det ändå värt att äta socker för att få i sig dom få vitaminer som finns i frukt?

Man kan ju äta frukt för att man tycker det är gott också.

MrBulk
2012-02-11, 09:14
Man kan ju äta frukt för att man tycker det är gott också.

Som allt annat, tex choklad är ju sjukt gott.

z_bumbi
2012-02-11, 09:26
Som allt annat, tex choklad är ju sjukt gott.

Därför äter man det också då det väldigt är sällan antingen eller när det gäller saker som inte är giftiga. Nu hänger jag inte med längre vad gäller fruktos men när jag kollade på det så fick man negativa effekter på fastande människor om de åt stora mängder fruktos. Uppåt 200 g i taget vilket ungefär motsvarar 450 g lösgodis och det är väl ingen som hävdat att det är särskilt nyttigt att äta så mycket godis i ett svep.
Äter man däremot 200 g godis så blir det mindre än 100 g fruktos och då minskar problemen då kroppen hanterar fruktos i mindre mängder på ett helt annat sätt än större mängder. 100 g är fortfarande mycket och jag gissar att det också kan vara negativt, speciellt i samband med en annan mat, men det kanske ger en anledning att fundera på intagets storlek och när man äter det istället för om man ska äta något eller inte.

Eddie Vedder
2012-02-11, 09:58

paatrik
2012-02-11, 10:42
Ja fruktos och glukos metaboliseras i kroppen på samma sätt även om det kom in genom munnen i ett äpple eller en kanelbulle. Men samma volym bulle ger mer socker och större glukosbelastning. Samma kalorimängd bulle ger nog högre GI. Och framför allt ger det alldeles för lite bulle.:D

...om vi nu inte jämför med ett superstort äpple. :D

Tack, onekligen intressant. Skillnaden ligger alltså främst i koncentrationen men sett till själva sockret är det same. Har du någon intressant studie att dela med dig av som berör området?

Eddie Vedder
2012-02-11, 10:50
Tack, onekligen intressant. Skillnaden ligger alltså främst i koncentrationen men sett till själva sockret är det same. Har du någon intressant studie att dela med dig av som berör området?

Studie på vad? Kroppens omsättning av sockerarter hittar du nog i bra grundläggande böcker säkert.

paatrik
2012-02-11, 11:29
Studie på vad? Kroppens omsättning av sockerarter hittar du nog i bra grundläggande böcker säkert.

Trodde inte det var så vetenskapligt belagt, men då vet jag.

StarkaUlf
2012-02-11, 11:37
50g skumtomtar efter träningspasset = profit :)
Sedan 100g ikväll.

Socker *drool*

Eddie Vedder
2012-02-11, 11:50
Trodde inte det var så vetenskapligt belagt, men då vet jag.

Här är en schematisk bild av vad som sker om man dricker fruktos kontra glukos:

86625

Stanhope KL, Havel PJ. Fructose consumption: recent results and their potential implications. Ann N Y Acad Sci. 2010 Mar;1190:15-24.

MrBulk
2012-02-11, 13:10
Bra bild Eddie, tyvärr så fattar jag inte så mycket av det som står men blev förbryllad över en sak:

Under den stora Glucos-pilen, den andra blå rutan så står det Fructose, ombildas överbliven glucos till fructose?

paatrik
2012-02-11, 13:32
Här är en schematisk bild av vad som sker om man dricker fruktos kontra glukos:

86625

Stanhope KL, Havel PJ. Fructose consumption: recent results and their potential implications. Ann N Y Acad Sci. 2010 Mar;1190:15-24.

Tack!

Eddie Vedder
2012-02-11, 15:30
Bra bild Eddie, tyvärr så fattar jag inte så mycket av det som står men blev förbryllad över en sak:

Under den stora Glucos-pilen, den andra blå rutan så står det Fructose, ombildas överbliven glucos till fructose?

Nej till fruktos-1,6-bisfosfatas. Ett enzym.

bollio
2012-02-11, 20:42
Socker kombinerat med fett eller stärkelse tycks vara en potent stimulerare av aptiten och sätter den normala regleringen ur spel hos vissa.