Visa fullständig version : Vad gynnar bäst, 90min löpning eller 45+45min?
Fick en intressant tanke. Om man tränar 90 min kondition på en dag, vad är då mest optimalt (förutsatt att intensiteten är den samma)? 90 min i ett svep eller uppdelat i två pass a la 45 min?
Finns det studier på detta?
Fishtank
2012-02-07, 14:08
Ska du ha kondis lär ju 90 minuter vara bättre då det är mer uthållighet som behövs då.
Inge Enveten
2012-02-07, 14:11
Optimalt för vad?
Optimalt för vad?
Troligtvis konditionsutveckling när det är "kondition" han skriver att han tränar.
Spetälsk
2012-02-07, 14:28
Fick en intressant tanke. Om man tränar 90 min kondition på en dag, vad är då mest optimalt (förutsatt att intensiteten är den samma)? 90 min i ett svep eller uppdelat i två pass a la 45 min?
Finns det studier på detta?mest tids och tvättoptimalt är att riva av allt på ett pass. kondismässigt spelar det ingen större roll. du får nästan samma tid på intesitetsnivån i båda fallen. skaderisken minskar om du delar upp det.
Beror ju lite på vad man har för mål. Ska man springa långt finns det många vinster med att springa långt, inte bara sett till kondition. Vetskap om hur man känner sig efter 90 minuter, hur mycket vätska som behövs, hur pulsen utvecklar sig, hur man svarar på energi genom olika former, hur/om skavsår utvecklas, etc.
90 minuter varje dag? njaa, det räcker med ett sånt mastodontpass i veckan. Speciellt om du inte tränar inför maraton.
Ska du ha kondis lär ju 90 minuter vara bättre då det är mer uthållighet som behövs då.
Det är skillnad på kondis och kondis.
Kan förtydliga "kondition" lite, med ordvalet menar jag vo2max, alltså syreupptagningsförmåga. Så min fråga handlar om vad som gynnar ens förbättring av vo2max (konditionen) bäst. Såklart så är ju långpass på 90 min bäst om man vill bli bra på att springa länge, men jag åsyftar maximalt syreupptag.
Långa intervaller ökar vo2max mest, afaik.
Jag skulle säga att det är skitsaksamma när man inte har en jävla aning om hur resten av veckan/upplägget ser ut.
Om man tränar en dag i veckan så är dubbla intervallpass á 45min antagligen det bästa men bered dig på skyhög skaderisk!
Jo men det är lite off-topic. Nu handlar det om 90 min eller 45 min x2 med samma intensitet i de båda alternativen (rimligtvis 70-80%). Att köra långa intervaller är ju en annan typ av träning.
Poxeman: Det här handlar ju inte om någons enskilda träning, jag är intresserad av vilket som påverkar kroppens syreupptagningsförmåga bäst.
Finns det studier på detta?
Jo men det är lite off-topic. Nu handlar det om 90 min eller 45 min x2 med samma intensitet i de båda alternativen (rimligtvis 70-80%). Att köra långa intervaller är ju en annan typ av träning.
Om intensiteten är densamma så kommer ju 90-min passet begränsa möjligheten att köra hårt på 45min-passen.
Dumma restriktioner i frågeställningen.
Om intensiteten är densamma så kommer ju 90-min passet begränsa möjligheten att köra hårt på 45min-passen.
Dumma restriktioner i frågeställningen.
???
Jag frågar ju om 90 min ELLER 45x2 är bäst för ens utveckling. Intensiteten blir exakt lika hög under 90 minuter i de båda alternativen. Hur ska jag kunna bli tydligare?
???
Jag frågar ju om 90 min ELLER 45x2 är bäst för ens utveckling. Intensiteten blir exakt lika hög under 90 minuter i de båda alternativen. Hur ska jag kunna bli tydligare?
Det är ju det som är min poäng.
Om du väljer att köra 2*45min så har du ju möjligheten att köra hårdare. Utnyttja den!
Jag vet inte svaret på din fråga. Det känns meninngslöst att ta reda på eftersom det inte har någon vettig praktisk tillämpning.
Sorry om jag är kort i tonen.
45minx2 med högre intensitet innebär även en högre skaderisk. Jag håller inte med om att det är meningslöst att ta reda på vilket som är bäst.
Springer
2012-02-07, 18:11
Är det samma fart(löpning) eller samma puls eller samma ansträngningsnivå?
Gosti123
2012-02-07, 18:14
Beror ju lite på vad man har för mål. Ska man springa långt finns det många vinster med att springa långt, inte bara sett till kondition. Vetskap om hur man känner sig efter 90 minuter, hur mycket vätska som behövs, hur pulsen utvecklar sig, hur man svarar på energi genom olika former, hur/om skavsår utvecklas, etc.
Typ 4x4 min på cykel? :)
Du får även skilja på kondition och uthållighet. Syresättningsförmågan är också något du tränar upp av t.ex korta intervaller på 1000m. Din fråga är svår för det finns ingen direkt gränsdragning mellan de bägge och de överlappar varann dessutom. Alla löpscheman som ska involvera bättre syreupptagningsförmåga ser inte ut av att man springer en sträcka i en viss hastighet tvärtom är detta oftast det som skapar stagnation
45minx2 med högre intensitet innebär även en högre skaderisk..
Säker? Det är väl högre skaderisk ju tröttare man blir också? Löptekniken försämras väl en del framförallt när man sprungit ett tag.
Typ 4x4 min på cykel? :)
Jag förstod inte.
svenbanan
2012-02-07, 21:21
Om man har att välja på 90 min en gång i veckan på nån viss puls, eller att köra två pass om 45min med samma puls, och vi kan anta att man inte börjar ta tiden förrän man kommit upp i den eftersträvade pulsen.
Då skulle jag i alla fall säga att det är bättre med 2x45min.
Främst för att man då kan köra ena passet på måndag och det andra på torsdag. Då hinner man inte tappa allt innan nästa vecka börjar (och man ska köra samma igen).
Om du skiter i löpekonomi och sådant så har jag inte hört talas om att man skulle få nån typ av boost i VO2max träningseffekt av att hålla på under längre tid.
Däremot, som många påpekat, är ju bägge dessa sätt rätt värdelösa för att träna VO2max. Intervaller är medicinen.
Alltså fan. Jag sa ju samma dag. Det handlar inte om att göra det en gång i veckan och att dela upp 45x2 i olika dagar. Läs frågeställningen. Jag frågar ju inte om tips på hur jag ska utöka min kondition, jag funderade på om kroppen anpassar sig bättre (ökar konditionen) om man kör ett långpass eller två pass som tillsammans ger samma längd, intensitet.
Jag skulle väl lika gärna kunna köra 90 min/45x2 varje dag eller aldrig någonsin löpa. Frågan har inte att göra med min träning.
Alltså. Frågan är ställd då jag vill veta vad som påverkar bäst. Jag är inte ute efter tips om hur jag bör löpa under en vecka.
Frågan har inte att göra med mig.
Jag söker inte råd till min träning.
Väl mött....
Är det samma fart(löpning) eller samma puls eller samma ansträngningsnivå?
Samma puls. Bra fråga. Borde förtydligat det!
Springer
2012-02-09, 09:38
I så fall röstar jag på 2x45, du får högre ansträngning förr samma snittpuls om du vilar emellan. Men det är marginella skillnader.
Lillleif
2012-02-09, 09:42
90min. De där 45-minuterspassen har en förmåga att bli "mellanmjölkspass" som är för korta för att träna upp någon vidare uthållighet och för långsamma för att man ska flytta fram några trösklar eller träna fart.
Att dubblera antalet pass med minskad skaderisk verkar ju inte direkt vara någon nackdel och man kan förlänga ökningarna ganska mycket längre jämfört med 90 min.
Eddie Vedder
2012-02-09, 10:04
Ska man gå ner på teoretisk nivå finns ju en del hypoteser om två pass per dag varannand dag istället för ett pass varje dag. Bengt Saltins forskning.
Om du gör en avancerad sökning på "Saltin" med inlägg gjorda av mig i träningsdelen hittar du kanske studierna 1911.
45minx2 med högre intensitet innebär även en högre skaderisk. Jag håller inte med om att det är meningslöst att ta reda på vilket som är bäst.
Håller med poxeman i det han sagt. Men om man envisas med att köra samma intensitet(puls i det här fallet) på ett 45-minuters pass av argument som "skaderisk" så känns spontant som 90-minuterspass är ett bättre alternativ för konditionen.
Jag är dock fortfarande osäker då jag hört att frekvens verkar väldigt viktigt för konditionsförbättringar.
edit: ser att där kommit en hel del bra svar redan. Ta dem i beaktande och mitt svar med en nypa salt :)
Beroende på målsättningen....
Tänker du kuta milen eller längre är långpass (oftast) en av löpningens hörnstenar, kör då 90 i sträck.
Det är annars mycket svårt att svara på med tanke på övriga löpträning i veckan, tid till nästa tävling, tävling överhuvudtaget.
Min tränare skulle svarat att 90 minuter kommer öka den muskulära uthålligheten och även kapiläriseringen. Dettas kulle ge utrymme för bättre gasutbyte.
Steve Magness funderar också lite över detta i nedanstående bloggpost, som kanske kan ge dig lite svar:
http://www.scienceofrunning.com/2009/10/is-9mi-once-better-than-45mi-twice.html
När det gäller just parametern Vo2max, tror jag det är sak samma.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.