handdator

Visa fullständig version : Äter jag på tok för lite? Farligt?

Deanmartin
2012-02-07, 00:15
Jag är en tjockis på 97kg fördelat på 188cm som försöker tappa vikt. Inte tränat på år... En vanlig dag ser ut så här:

Frukost: En kopp kaffe (gillar inte att käka på morgonen)

Lunch: 200g kyckling, 100g sallad/broccoli, 1-2 glas mellanmjölk

Middag: 160-200g kyckling/nötfärs/kycklingköttbullar, 100g sallad/broccoli, 1-2 glas mellanmjölk

Kvällsmål: Ibland 2ägg samt lite mörk (85%) choklad ca 20g

Träning 3ggr/v fast bara löpning i 30min (8.8km/h).

Jag vet att jag bör ligga på ca 1900kcal för att tappa ett kilo veckan, men det kommer ju oftast under detta som ni kanske kan se :o

Jag är PROPPMÄTT efter mina måltider! Och mättnaden håller sig till nästa måltid.

Kan jag fortsätta så här eller bör jag slänga in mer kcal? Jag mår som person bra. Är inte särskilt trött eller något.

Nutrid
2012-02-07, 00:24
http://i40.tinypic.com/ei883s.jpg

Eh, ja du äter för lite. Se till att väga och kolla grejerna så att det blir rätt och hamna inte för lågt så att du mår skit.

Deanmartin
2012-02-07, 00:28
http://i40.tinypic.com/ei883s.jpg

Eh, ja du äter för lite. Se till att väga och kolla grejerna så att det blir rätt och hamna inte för lågt så att du mår skit.

Jo, men jag vet att jag äter för lite. Men jag mår ju inte dåligt av det :O Mår snarare mycket bättre än förut när jag käkade oansvarigt :s

älskarcola
2012-02-07, 00:35
Gissar på att du blir mätt av all protein! Sen kanske du inte käkade så mycket mat innan utan mest chips/godis/läsk? Du måste nog vänja dig vid att äta större måltider...

Deanmartin
2012-02-07, 00:38
Gissar på att du blir mätt av all protein! Sen kanske du inte käkade så mycket mat innan utan mest chips/godis/läsk? Du måste nog vänja dig vid att äta större måltider...

Stämmer säkert. Det med att jag inte käkade mycket mat stämmer jättebra! Käkade bara skit. Bytte ut det mot vanlig mat osv.

Försökt vänja mig med att äta mer, men jag mår så jävla dåligt när jag äter mer än jag klarar av :( Men jag kanske borde lägga till typ potatis eller något med lite högre kcal? Fast vill gärna hålla mig borta från socker/kolhydrater, tror inte det är särskilt bra för mig.

Nutrid
2012-02-07, 00:46
Försökt vänja mig med att äta mer, men jag mår så jävla dåligt när jag äter mer än jag klarar av :( Men jag kanske borde lägga till typ potatis eller något med lite högre kcal? Fast vill gärna hålla mig borta från socker/kolhydrater, tror inte det är särskilt bra för mig.

Varför tror du det?

Deanmartin
2012-02-07, 00:55
Varför tror du det?

Går diabetes i släkten. Hade högt blodtryck på mönstringen för några år sedan och kosten har snarare försämrats sedan dess. Jag har varit dum i huvudet som lekt med den sjukdomen på det sätt jag gjort medan andra i familjen fått diabetes även fast de är hälsosamma och knappt rör sockerrelaterade produkter.

Jag har för övrigt hållit denna kost jag redovisat i en månad nu. Gått ned ungefär 5-6kg och inte rört en endaste jävla godisbit utöver ca 150g mörk choklad (85%-90%) spritt över 4 veckor. Det känns inte farligt snabbt, så jag borde ju kunna köra på, tycker jag själv då :|

Yxel
2012-02-07, 06:58
Finns ingen anledning att ändra om du trivs.

mysglenn
2012-02-07, 07:09
men att slänga in en potatis till lunch och middag är inte farligt. Sen broccoli innehåller betydligt mera näring än "sallad" så fortsätta med det :-)

Äter du fet fisk regelbundet då? Lax, makrill, strömming? Om inte, gör det.

vicarious
2012-02-07, 07:19
För lite protein och ingen styrketräning = dåliga förutsättningar för en viktnedgång.

Vill du bara gå ner i vikt så fortsätt om du trivs och blir mätt på det viset du äter nu. Vill du ha lite muskler och se bättre ut när du är färdig så tycker jag du ska ändra på de punkter jag skrev ovan.

mysglenn
2012-02-07, 07:21
Stryketräning är det bästa man kan syssla med om man vill gå ner i vikt, som vicarious sa

börja med att lyfta skrot en timme en gång i veckan vetja =)

Deanmartin
2012-02-07, 15:22
men att slänga in en potatis till lunch och middag är inte farligt. Sen broccoli innehåller betydligt mera näring än "sallad" så fortsätta med det :-)

Äter du fet fisk regelbundet då? Lax, makrill, strömming? Om inte, gör det.

Nej kanske inte, ska göra det. Mm blir typ alltid broccoli. Äter ingen fisk alls typ, men har omega3-kapslar :o Tar även mineraltabletter!

För lite protein och ingen styrketräning = dåliga förutsättningar för en viktnedgång.

Vill du bara gå ner i vikt så fortsätt om du trivs och blir mätt på det viset du äter nu. Vill du ha lite muskler och se bättre ut när du är färdig så tycker jag du ska ändra på de punkter jag skrev ovan.

Kanske bara kan lägga in lite styrketräning och en kopp proteinpulver så är det bra sen? Känns ju bara som jag äter så lite att styrketräning inte skulle ge så mycket?

Stryketräning är det bästa man kan syssla med om man vill gå ner i vikt, som vicarious sa

börja med att lyfta skrot en timme en gång i veckan vetja =)

Men som jag skrev ovan, om jag äter så pass lite så är det väl ingen större ide?

Eddie Vedder
2012-02-07, 15:27
Men som jag skrev ovan, om jag äter så pass lite så är det väl ingen större ide?

Det beror på vilken kropp du vill ha. Vill du bibehålla muskler så gott det går är högt proteinintag och styrketräning A och O. Vill du bara bli smal så kan du ju äta jättelite och bara jogga.

Sniggel
2012-02-07, 15:39
Kanske bara kan lägga in lite styrketräning och en kopp proteinpulver så är det bra sen? Känns ju bara som jag äter så lite att styrketräning inte skulle ge så mycket?

Oavsett hur du äter, har styrketräning en positiv effekt på musklerna. (förslag på extremfall undanbedes, redovisad kost är inte tillräckligt extrem)

Det är säkert inget farligt att ligga på 1000 kcal om dagen (enl nutrids uträkning) under en kortare tid.

Tycker dock att mysglenns kommentarer om någon potatis här och där samt gärna någon källa till fiskfett skulle kunna göra kosten bättre.
1 potatis är inte speciellt mycket kolhydrater alls och jag hoppas att du förr eller senare förstår överlägsenheten i att vara lite "lagom" :P
Det viktigaste är säkerligen att du är aktiv så att du förbättrar din kropps förmåga att reglera blodsockret, snarare än att du fokuserar allt för extremt på att minska kolhydratsintaget.