Visa fullständig version : Dålig kostvana?
Tjena,
Har på senare tid hamnat i lite sämre kostvana. En typisk dag ser ut såhär;
- vaknar, äter ingen frukost.
- 10g eaa innan träning samt 10g efter (40g vassleprotein efter träning om jag ätit frukost)
- ca 1h efter träning äter jag mat, i många fall ca 300-400g kyckling med något litet till.
- tar en shake innehållandes 250g kvarg, 40g vassle, 300g mjölk
Hamnar då på ca 150g protein.
Problematiken ser jag i att jag kanske äter alldeles för lite fast mat. Många gånger blir det 3 vassle-shakes på en dag för att fylla upp dagens protein-intag.
Mitt mål med min träning är att bygga muskler, men försöker samtidigt ligga på balans då jag inte behöver mer fett på kroppen.
Folk som ligger på balans lyckas ju att sakta men säkert lägga på sig mer muskler men knappt fett (om jag fattat det hela riktigt) - mitt kostupplägg ser i min mening mer ut som en deff då de är så låg kalorimängd.
Fungerar detta i längden? Kommer jag kunna fortsätta ta ca 80g vassle om dagen samt 250g kvarg eller är det bättre att äta "riktig" mat (lagad mat, kött fisk etc) som folk i min omgivning tjatar på?
Mvh
mysglenn
2012-02-06, 19:21
det viktigaste för dig nu är nog att få upp kalorierna och proteinet, inte VAR de kommer ifrån
seriöst, du är optinoja från doom men äter som ett jävla anorexiafall, skärp dig, du vet du vad du ska göra.
det viktigaste för dig nu är nog att få upp kalorierna och proteinet, inte VAR de kommer ifrån
seriöst, du är optinoja från doom men äter som ett jävla anorexiafall, skärp dig, du vet du vad du ska göra.
Ja, för att;
"If you’re above 15% body fat (about 24-27% for women), diet first. If you can get to the 10-12% (19-24%) body fat range or so, I think you’ll be in an overall better position to gain mass."
http://www.bodyrecomposition.com/mus...n-changes.html
Har väldigt svårt o tänka mig att jag har mindre än 15%.
mysglenn
2012-02-06, 19:35
Ja, för att;
"If you’re above 15% body fat (about 24-27% for women), diet first. If you can get to the 10-12% (19-24%) body fat range or so, I think you’ll be in an overall better position to gain mass."
som sagt, optinoja..
varför måste du ligga på "optimalt kroppsfett" när du troligtvis inte ens är i närheten av att varken träna eller äta "optimalt"?
Att hålla på och deffa hit, bulka dit, byta schema för det jag kört nu i 3veckor funkade inte eller så läste jag att det inte var optimalt i en jävla tidning... DET HÅLLER INTE!!
Det som funkar är att träna hårt och smart, vila och sova tillräckligt samt äta tillräckligt och framför allt en hel del protein. Sedan håller på man så här under en lång tid och är konsekvent, DET är att vara optimal.
Ja, för att;
Glöm det citatet och börja ät vanlig mat. Helt enkelt. Gör det enklare än hur du upplever det i dagsläget. Vad är felet med ett par tre ordentliga måltider per dag och sen kanske, och jag säger kanske, peta i dig lite extra protein i anslutning till träningen. Herregud, jag äter främst vegetariskt och aldrig något proteintillskott men nog kommer jag upp i runt 1,5 g/kg/dygn.
Håll ett öga på vågen för att anpassa energiintaget och ät främst VANLIG MAT.
Svårt att kalla det där optinoja. Det är inte opti på något sätt, det är enbart noja.
som sagt, optinoja..
varför måste du ligga på "optimalt kroppsfett" när du troligtvis inte ens är i närheten av att varken träna eller äta "optimalt"?
Att hålla på och deffa hit, bulka dit, byta schema för det jag kört nu i 3veckor funkade inte eller så läste jag att det inte var optimalt i en jävla tidning... DET HÅLLER INTE!!
Det som funkar är att träna hårt och smart, vila och sova tillräckligt samt äta tillräckligt och framför allt en hel del protein. Sedan håller på man så här under en lång tid och är konsekvent, DET är att vara optimal.
Strävar inte någon "optimal kroppsfettprocent". Snackar bara om att jag förmodligen inte är i rätt läge att ligga på kaloriöverskott och därmed lägga på mer fett.
Inte heller om att byta schema, kör på en simpel 3-split som funkar bra.
Egentligen är jag väl lite kluven om hur jag ska göra, försökte starta en tråd om ifall jag skulle köra på deff eller bulk då jag är smalfet men fick inget vettigt svar där, förutom att jag skulle ligga på balans. Men sedan, vad händer egentligen vid balans? Att varken sträva efter att ligga på överskott eller underskott skulle ju inte leda någonstans.
Apos78: Har inte alltid tid eller ork att laga tre måltider per dag, så brukar bara bli en riktig måltid. När jag vill vara duktig försöker jag käka mackor eller liknande mellanmål för att ha ätit något "riktigt" istället för pulver.
Strävar inte någon "optimal kroppsfettprocent". Snackar bara om att jag förmodligen inte är i rätt läge att ligga på kaloriöverskott och därmed lägga på mer fett.
Inte heller om att byta schema, kör på en simpel 3-split som funkar bra.
Egentligen är jag väl lite kluven om hur jag ska göra, försökte starta en tråd om ifall jag skulle köra på deff eller bulk då jag är smalfet men fick inget vettigt svar där, förutom att jag skulle ligga på balans. Men sedan, vad händer egentligen vid balans? Att varken sträva efter att ligga på överskott eller underskott skulle ju inte leda någonstans.
Blir verkligen träningen rolig på det där sättet? Eller blir det mest en press att göra allting rätt och inget fel? De jag vet som kommer längst i sin valda gren är de som ser en ohejdbar glädje i det de gör och sedan kombinerar detta med vettig träning, vettig kost och vettig återhämtning. Inget lallande med proteindrinkar hit och EAA dit.
Och vad är rätt läge för att peta i sig extra energi? Vill du gå upp i vikt...PANG - där har du rätt läge.
Apos78: Har inte alltid tid eller ork att laga tre måltider per dag, så brukar bara bli en riktig måltid. När jag vill vara duktig försöker jag käka mackor eller liknande mellanmål för att ha ätit något "riktigt" istället för pulver.
Arbeta då med detta först. Se det som att bygga grunden till ditt fina hus. Det ska stå stadigt i många år och inte bara vara fint utåt sett.
Ser inget stort fel i din kost. Ta lite mer kyckling istället för en shake. Ta och ät ägg vid sidan av din kvarg. Om du nu vill ligga på balans. Jag skulle sträva efter +200kcal per dag eller liknande om du inte vill lägga på dig så mycket fett.
vicarious
2012-02-06, 21:44
Vikt, ålder, kön? Hur aktivt liv lever du?
Det du äter ser ju knappt ut att bli 1500 kcal, verkar nästan uteslutande vara protein du äter. Tror det är alldeles för lite energi för att bygga några direkta muskler.
Vikt, ålder, kön? Hur aktivt liv lever du?
Det du äter ser ju knappt ut att bli 1500 kcal, verkar nästan uteslutande vara protein du äter. Tror det är alldeles för lite energi för att bygga några direkta muskler.
71kg morgonvikt, 178cm
20år, man
Tränar 4-5 ggr i veckan, stillasittande i princip resten av tiden
Ja, det har du nog rätt i. Men är just nu i någon slags gråzon där jag varken deffar eller bulkar, jag bara äter lite vad som helst. Det här med "balans" är verkligen inte min grej :P
vicarious
2012-02-06, 22:01
Ät mer och få ut något av tiden istället för att bara stå stilla som du troligtvis gör just nu.
mysglenn
2012-02-06, 22:05
jamen ligg på balans då men du behöver ju inte äta som ett anorexiafall för det!
ska du bara äta proteinpulver, kvarg och kycklingfile eller?
du fick ju jättemånga bra svar i den tråden, ligg på balans eller på ett litet litet överskott och se till att komma igång med träningen på allvar. 71kg på 178cm smalfet är fan pinsamt, har du tränat i 2år och inte kommit längre så då - ja - är det träningen som det kniper om. Som i en annan tråd du skapade, så lär DU vara i ett sådant skede att du bör verkligen se till att lära dig träna. Låt kosten kommer senare.
mysglenn
2012-02-06, 22:06
sen om du sitter stilla resten av tiden, sluta med det! Börja gå promenader, kanske få in vanan att jogga eller syssla med en annan kardiovaskulär aktivitet.
jamen ligg på balans då men du behöver ju inte äta som ett anorexiafall för det!
ska du bara äta proteinpulver, kvarg och kycklingfile eller?
du fick ju jättemånga bra svar i den tråden, ligg på balans eller på ett litet litet överskott och se till att komma igång med träningen på allvar. 71kg på 178cm smalfet är fan pinsamt, har du tränat i 2år och inte kommit längre så då - ja - är det träningen som det kniper om. Som i en annan tråd du skapade, så lär DU vara i ett sådant skede att du bör verkligen se till att lära dig träna. Låt kosten kommer senare.
Hur håller du/ni koll då? Räkna kalorier eller?
Räknade förra året när jag skulle deffa, så ska man ta tag i det igen eller har ni något annat sätt ni kör på?
Men du får ursäkta mig men jag får ju verkligen inte ihop det. Har ungefär 20% kroppsfett just nu, inte så mycket muskler. Och ja, som du säger, "pinsamma" resultat efter 2 år.
Förra året vägde jag 71kg vid den här tiden, jag deffade ner till 65kg fram till maj någon gång. Nu är jag uppe i 71kg igen och om tanken är att jag ska deffa ner till 65 igen så har jag ju verkligen inte kommit någonstans i min träning. Försöker sköta min träning progressivt så där kan man inte klaga för mycket. Har t.ex. ökat från 60 till 95kg i bänkpress.
Det har liksom varit kosten jag vart osäker på.
Nu är jag här igen, på samma punkt som för ett år sedan, lite starkare och lite större. Ligga på överskott innebär ju ännu mer fett=ännu jobbigare att rätta till senare.
Så snälla, kan någon som kan detta eller någon som varit där jag är nu, förklara för mig vad jag ska göra? Hatar att inte veta vad man ska "satsa" på, ifall man ska bli av med allt överflödigt fett eller ifall jag ska försöka bygga mer muskler. Trött på denna gråzon. Vore väldigt tacksam.
Fru_Flisa
2012-02-06, 23:19
Skulle du leva på det där 7 dagar i veckan så skulle du rasa i vikt samt se superdeffad ut. Men det gör du inte. Nr 1: sluta ät/drick skräp de gånger du gör det och ät mer grönsaker och fett på vardaglig basis.
Äter du bra mat med mycket grönsaker också kommer du växa fint men du behöver ligga på litet överskott varje dag inte på nåt annat sätt.
mysglenn
2012-02-07, 07:28
men från 60 till 95kg i bänkpress på 2år är ju "normalt", klart du har kommit någonstans!
Men tex jag gick upp från 65kg till 80kg kroppsvikt de ~2första åren jag tränade med i princip samma andel fett (16.5 - 18.5år, 177cm) nästan magrutor dvs kanske 13-15% kroppsfett?
kunde du bara deffa ner dig 5-6kg på 4månader?
nja, ju mer muskler du får, desto lättare blir det att deffa och sedan se bra ut.
Bygg mer muskler, men grisbulka inte.
Tänk om att teoretiska formler inte alltid stämmer med verkligheten, räkna hur mkt kalorier du behöver för att bibehålla din vikt men öka i styrka genom att väga dig regelbundet och föra statistik samt se till att du ökar i träningsvikter på gymmet.
men från 60 till 95kg i bänkpress på 2år är ju "normalt", klart du har kommit någonstans!
Men tex jag gick upp från 65kg till 80kg kroppsvikt de ~2första åren jag tränade med i princip samma andel fett (16.5 - 18.5år, 177cm) nästan magrutor dvs kanske 13-15% kroppsfett?
kunde du bara deffa ner dig 5-6kg på 4månader?
nja, ju mer muskler du får, desto lättare blir det att deffa och sedan se bra ut.
Bygg mer muskler, men grisbulka inte.
Tänk om att teoretiska formler inte alltid stämmer med verkligheten, räkna hur mkt kalorier du behöver för att bibehålla din vikt men öka i styrka genom att väga dig regelbundet och föra statistik samt se till att du ökar i träningsvikter på gymmet.
Varför blir det lättare att deffa när man har mer muskler? Är det inte så att det snarare är svårt att lägga på sig muskler plufsig och odeffad (hög fett%)?
Behöver ca 2500kcal för att stå kvar på denna vikten, tycker du att jag ska börja räkna kalorier då? Hur sköter man liksom en "balans" med litet överskott om inte genom att räkna kalorier?
Tack för svaret! =)
Pretorian
2012-02-07, 15:18
Varför blir det lättare att deffa när man har mer muskler? Är det inte så att det snarare är svårt att lägga på sig muskler plufsig och odeffad (hög fett%)?
Behöver ca 2500kcal för att stå kvar på denna vikten, tycker du att jag ska börja räkna kalorier då? Hur sköter man liksom en "balans" med litet överskott om inte genom att räkna kalorier?
Tack för svaret! =)
Du kan gå efter din faktiska vikt. Då ser du om du äter för mycket/lite eller ligger på balans. Så gör jag. Jag ska upp i vikt och visar inte vågen uppåt så får jag äta mer.
Du kan gå efter din faktiska vikt. Då ser du om du äter för mycket/lite eller ligger på balans. Så gör jag. Jag ska upp i vikt och visar inte vågen uppåt så får jag äta mer.
Men om jag ska ligga på ett litet överskott så innebär det att om det går rätt till, så ska vågen visa +0,5kg i månaden eller?
Grönsaker? Fett?
+1
Detta var nog det största felet. Ser i princip enbart proteinkällor i kosten. Det är ett ännu större fel än antal måltider i fast form imo.
edit: På det hela sammantaget med alla dina inlägg så verkar du vara drabbad av allvarlig optinoja. Du vet inte hur man äter "ordentligt" på naturlig väg utan vill ha några regler att följa, t ex...
Du har sannolikt en gravt sänkt prestationsförmåga för att du är så restriktiv med näringen att du inte kan bygga några muskler och det är det som är problemet. Inte proteinintaget och inte din nuvarande fettmängd, inbillad eller ej.
+1
Detta var nog det största felet. Ser i princip enbart proteinkällor i kosten. Det är ett ännu större fel än antal måltider i fast form imo.
Får försöka få rutin på fettintaget då, kanske käka lite nötter varje dag. Även mer grönsaker.
Men tycker du också att jag ska försöka fortsätta ligga på litet överskott, då jag vill bygga muskler - trots bukfettet =)
tack för svar
edit: såhär ser formen ut
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5556585&postcount=13640
mysglenn
2012-02-07, 16:03
Får försöka få rutin på fettintaget då, kanske käka lite nötter varje dag. Även mer grönsaker.
Men tycker du också att jag ska försöka fortsätta ligga på litet överskott, då jag vill bygga muskler - trots bukfettet =)
tack för svar
du har ökat jättebra med muskelmassa! Bra jobbat!!
Förutom dina taniga ben och fula kallingar så verkar du ha bra med massa "där under" :-)
Bara du "ger fan" i att grisbulka så kan du LÄTT lägga till lite rotfrukter, grönsaker och lite nötter eller varför inte fet fisk? Tex en burk makrill i tomatsås om dagen, och eller omega3 kapslar.
mysglenn
2012-02-07, 16:17
Tack för svaret! =)
du har mer muskler och behöver inte deffa-bulka-deffa-bulka-deffa-bulka som såå många gör, dvs de bulkar över vintern och deffar till sommaren, typ 2steg fram 1steg bak hela tiden, istället för att verkligen bygga upp kroppen sedan deffa "en gång för alla"
du gör av med mer energi när du har mer muskler, osv etc.
nej det är inte svårt att lägga på sig muskler när man är pluffsig, kanske är några % svårare om man har 25% kroppsfett än 15% men sen är man ju inte optimal med kost eller träning heller så.
Många av mina polare som pysslar med strongman och styrkesport ökar mer i styrka och muskelmassa när de är pluffsiga. En kille gick upp 5kg på en månad och helt plötsligt kunde han knäböja 10kg mera. Ett exempel på en kroppsbyggare som verkligen grisbulkar är ju Lee Priest, han ser fan ut som en lastbilschafför off season.
Jag gick upp 12kg en sommar och ökade i frontböj från 100 till 130kg, marklyft 210 till 230kg, bänkpress reppa på 90 till 100, osv. Bara genom att bulka som en tok. Jag tror garanterat att jag fick mer muskelmassa och styrkeökningar tack vare att gå upp en hel del i fettmassa, än om jag hade gått upp "cleant".
Men detta kanske inte "funkar för alla"? Sedan tränar ju väldigt många för att verkligen se bra ut! jag skiter i det, jag vill vara en gosig mjuk, och stark, nallebjörn *cupid*. Alla kanske inte blir starkare när man grisbulkar relativt om man kör relativt cleant? Sedan så vill man kanske inte gå upp FÖR mycket i fett heller eftersom deffen blir längre, om man nu vill göra en sådan, men det är ju bara att köra lugnt och länge.
Så skippa optinojan, den gör bara att man går runt och är mentalt bajsnödig och uppstressad (stresshormon är INTE bra det heller för muskeluppbyggnad hehe) så ja man kan t o m bli nojig över att man är nojig!
KalleTeodor
2012-02-07, 17:06
som sagt, optinoja..
this
tack för svar
Ok det såg mycket bättre ut än vad jag trodde.
Jag tycker att Glenn sa vad som behövde sägas om jag skulle orka göra ett lika bra inlägg :P
mysglenn
2012-02-07, 17:37
Ok det såg mycket bättre ut än vad jag trodde.
Jag tycker att Glenn sa vad som behövde sägas om jag skulle orka göra ett lika bra inlägg :P
Jag tackar och bockar *cupid*
Ahh.. tack tack för responsen får jag då säga. Rätade ut en hel del =) Känns bra nu.
Hur länge ska man ligga på såhär då? Alltså, när ska man ta tag i att tappa lite fettvikt?
Som du säger så känns det ju inte som ett bra tillfälle i dagsläget då jag väger 71kg, vilket är ganska lite på 178cm.
mysglenn
2012-02-08, 15:29
Ahh.. tack tack för responsen får jag då säga. Rätade ut en hel del =) Känns bra nu.
Hur länge ska man ligga på såhär då? Alltså, när ska man ta tag i att tappa lite fettvikt?
Som du säger så känns det ju inte som ett bra tillfälle i dagsläget då jag väger 71kg, vilket är ganska lite på 178cm.
skit i vikten, DU bestämmer när du ska deffa.
jag är 178 och väger 101kg, har väl ~samma fett% som du, om jag skulle deffa ner mig till 10% kroppsfett med magrutor och rasket skulle jag väl landa på ~83kg efter typ 8-10 månaders deff.
Dock jag mycket större ben än du (har på mig brallorna här men om du går in på min blogg så ser du lite filmer där jag flashar dem) så jag vet inte, dra upp dig till 90kg kanske på ett par år kanske? Sikta på 81kg till julen 2012 och 91kg julen 2013 och testa deffa ett halvår på det?
Kom ihåg att detta är en tidskrävande "hobby" hehe och att vara optimal är att vara konsekvent, träna och äta bra under en lååång tid.
skit i vikten, DU bestämmer när du ska deffa.
jag är 178 och väger 101kg, har väl ~samma fett% som du, om jag skulle deffa ner mig till 10% kroppsfett med magrutor och rasket skulle jag väl landa på ~83kg efter typ 8-10 månaders deff.
Dock jag mycket större ben än du (har på mig brallorna här men om du går in på min blogg så ser du lite filmer där jag flashar dem) så jag vet inte, dra upp dig till 90kg kanske på ett par år kanske? Sikta på 81kg till julen 2012 och 91kg julen 2013 och testa deffa ett halvår på det?
Kom ihåg att detta är en tidskrävande "hobby" hehe och att vara optimal är att vara konsekvent, träna och äta bra under en lååång tid.
Okej okej!
Vad jag förstått så är du lite mer intresserad utav att bli stark än att se "rippad" ut hehe :D Du skiter med andra ord i att du har lite fett på kroppen, inget fel med det givetvis, men mitt mål är ju att i slutändan ha relativt låg fett%, inte överdrivet men ungefär såhär är målet
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5555392&postcount=5
Så min sista fråga är egentligen, står du fast vid hur du tycker att jag borde göra även om mitt mål är som på bilden ovan?
återigen, tack för all hjälp =)
(kwame, du får ursäkta mig om du inte ville bli länkad här om du ser detta, säg till ifall du vill att jag ska ta bort länken)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.