handdator

Visa fullständig version : Ställa in kanalerna på TVn/få bra bild

vicarious
2012-02-06, 16:21
Hej!

Har problem att få in kanalerna på vår TV, eller problemet är snarare att få in kanalerna med bra kvalitet.

Är nyinflyttad i en hyreslägenhet och köpte nyligt en LED-TV. I grundutbudet ingår 19st kanaler (de vanligaste, 1-11, MTV, Eurosport osv). Står såhär på hemsidan

".............. sänder grundutbudet analogt men det finns också möjlighet att se de flesta av kanalerna digitalt. Då behöver du en speciell DVB-C box. "

Enligt de tekniska specifikationerna så har vår TV
DVB-C, DVB-S2, DVB-S, DVB-T, så det ska alltså inte vara några problem. Oavsett så står det ju att alla kanaler sänds analogt så jag borde ju få in dom den vägen också.

Det finns två antennuttag i väggen, ett där det står TV och ett som är märkt R. Kopplar jag i TV hittar jag alla kanaler men kvalitén blir dålig. Bilden är väldigt grynig.

Kopplar jag i R får jag bara in 2-3st kanaler (8an, 3an och nån mer) och kvalitén är helt katastrofalt dålig.

Var över hos brorsan för ett tag sedan som bor på samma gata med samma hyresvärd och TV-leverantör och han hade kopplat antennsladden i uttaget som är märkt R konstigt nog.

Inne i själva TV-n när man söker kanaler väljer man först om man ska ha Antenn, Kabel, Satellit eller Canal Digital Satellit. Väljer Kabel där. Sen när man ska söka kanaler får man välja Kanalkälla: Digital eller Analog, eller båda. Har testat alla olika alternativ där och gjort sökningar men resultatet blir detsamma - skit. Spelar ingen roll om jag gör inställningarna manuellt heller och anger frekvens för kanalerna, det är fortfarande balledålig bild.

Vad gör jag för fel? Jag är sämst på sånt här *gah!*

Dreas
2012-02-06, 16:23
Analog signal på en stor TV ser grynigt ut.

Det blir inte riktigt snyggt. Men har din brorsa bättre bild?

limenka
2012-02-06, 16:26
Blir bilden dålig på alla kanaler och program? Märker på vår TV att nyare program oftast är mycket bättre än äldre.

vicarious
2012-02-06, 17:11
Analog signal på en stor TV ser grynigt ut.

Det blir inte riktigt snyggt. Men har din brorsa bättre bild?

Okey. Ja brorsans bild är bra. Det är exakt likadant antennuttag, samma hyresvärd, samma leverantör, samma grundutbud osv.

Blir bilden dålig på alla kanaler och program? Märker på vår TV att nyare program oftast är mycket bättre än äldre.

Kanal 10 och TV11 är bilden faktiskt ganska bra på. Resterande kanaler är skit.

Kopplade antennsladden i uttaget som heter TV nu för att få in alla kanaler. Har ställt in och lagrat alla kanaler nu men kvalitén är ju under all kritik.

Kan det vara antennsladden som är dålig?

hahavaffan
2012-02-06, 17:15
Är antennsladden väldigt lång, eller av fruktansvärd kvalité så kan den påverka bilden. På samma sätt spelar husets kablage roll för hur bilden blir, och det kan därför vara så att din brorsas hur har bra kablar i väggarna medan ditt hus har dåliga kablar eller nån kass signalförstärkare på vägen från leverantören till ditt vägguttag. Hör med hyresvärden vad de har att säga.

vicarious
2012-02-06, 17:22
Är antennsladden väldigt lång, eller av fruktansvärd kvalité så kan den påverka bilden. På samma sätt spelar husets kablage roll för hur bilden blir, och det kan därför vara så att din brorsas hur har bra kablar i väggarna medan ditt hus har dåliga kablar eller nån kass signalförstärkare på vägen från leverantören till ditt vägguttag. Hör med hyresvärden vad de har att säga.

Ok. Ja tanken har slagit mig att det är antennsladden som är dålig. Den är inte längre än 2m. Ska ta med den till brorsan och testa byta så får vi se om det är den som felar.

Det är bara så konstigt att vissa kanaler ser bra ut medan vissa är dåliga.

Morrris
2012-02-06, 17:23
"Då behöver du en speciell DVB-C box. "

Så du får alltså det analoga utbudet?

hahavaffan
2012-02-06, 19:24
"Då behöver du en speciell DVB-C box. "

Så du får alltså det analoga utbudet?De menar nog bara att det krävs en DVB-C-box utöver vanliga DVB-T, och alltså inte en specifik sådan. Fast det kan ju vara Comhem som levererar, och att det krävs en godkänd box och ett programkort osv för att se digitalkanalerna.

R-uttaget borde väl vara radio btw?

vicarious
2012-02-06, 21:17
Det var antennkabeln som var felet :)

hahavaffan
2012-02-07, 08:49
Skönt!