handdator

Visa fullständig version : Stående Vs sittande (biceps)

björne92
2012-02-05, 14:56
Tja undrar hur ni brukar göra när ni kör preachercurls och hantel curls och liknande biceps övningar, står ni upp och kör eller sitter ni och har armarna mot en dyna?

Själv står jag upp då jag tycker, när man ahr tunga vikter att bröstet pressas mot dynan så det blir svårare att andas ordentligt, kanske bara en inbillning men sen kan jag tycka det kan va bra på det sista reppet att man kan hjälpa till lite att få upp den istället för att inte kunna göra något alls.

Men vad tycker ni, är sittande så pass mycket bättre så jag bör byta till det?

moberg92
2012-02-05, 18:26
Tycker du ska variera övningarna, det är bäst enligt mig. Sen om det blir svårt för andningen kanske är för att du "hänger över"? prova att sänka sitsen om det går och försök ha armhålan mot dynan (iaf hur jag gör och det funkar bra för mig)

Pjotor
2012-02-05, 19:52
Curl som curl så länge det är någorlunda tungt och inte alltför mycket svingande.

björne92
2012-02-05, 20:10
okej, aa jag står ju inte som en idiot och tar i med hela kroppen försöker ju hålla armbågarna stilla, men när jag kollat videos på youtube har jag bara sett dom som sitter net mot dyna. :)

Fredriiik
2012-02-06, 11:27
jag brukar köra hantelcurls sittande.
Gärna med fötterna upp en bit från marken på bänken så jag får in korsryggen ordentligt i ryggstödet.
Då kan jag koncentrera rörelsen till biceps så mycket som möjligt å det blir inget gungande.
Visst får du gå ner något hopp i vikt men det tar fasen så mycket bättre för mig iaf!