handdator

Visa fullständig version : Bulka en vecka, deffa en vecka?

Discogymmar
2012-02-05, 12:40
Diskuterade med en kompis om man skulle tjäna något på att först bulka en vecka sedan deffa en vecka. Sedan bara hålla på så.

Vad skulle man tjäna på och vad skulle man inte tjäna på?

Ren nyfikenhet bara :)

daloatf
2012-02-05, 12:45
Träningen kan bli lidande, kan vara jobbigt att hålla i en längre period.

Annars är det nog positivt för muskeltillväxt. Läs på om ABCDE-dieten :P

Vunnis
2012-02-05, 12:51
Träningen kan bli lidande, kan vara jobbigt att hålla i en längre period.

Annars är det nog positivt för muskeltillväxt. Läs på om ABCDE-dieten :P
Säger inte dina två stycken rakt av emot varandra? *jorgen*

Rakanichy
2012-02-05, 12:55

Både ja och nej. Man kanske inte är lika stark vid träningstillfällena men man kan väl ändå uppnå en större hypertrofi på det viset?

daloatf
2012-02-05, 12:55

Njea i början kommer man få bra gains, men efter en stund kommer man troligen plana ut (iaf styrka). Men håller man ett högt intag under bulk fasen så behöver inte diet perioden vara negativ alls.

Därför skrev jag "kan bli lidande" *flex*

Discogymmar
2012-02-05, 13:06
Tror ni man skulle tjäna på detta? :) Och isåfall, varför?

Vunnis
2012-02-05, 13:13
Tror ni man skulle tjäna på detta? :) Och isåfall, varför?

Framför allt slipper du slutet av (långa) dietperioder som säkert många kan tycka är jobbigt och slutet av (långa) bulkperioder som skulle kunna leda till hyperplasi av fettcellerna och därmed en ökad risk för onödig fettinlagring. Ökad fettmängd i slutet av bulkperioder resulterar väl i hormonförändringar (marginella? Fan vet jag.) dessutom, som även dom resulterar i mer fett kontra muskel-tillväxt.

Discogymmar
2012-02-05, 13:19
Framför allt slipper du slutet av (långa) dietperioder som säkert många kan tycka är jobbigt och slutet av (långa) bulkperioder som skulle kunna leda till hyperplasi av fettcellerna och därmed en ökad risk för onödig fettinlagring. Ökad fettmängd i slutet av bulkperioder resulterar väl i hormonförändringar (marginella? Fan vet jag.) dessutom, som även dom resulterar i mer fett kontra muskel-tillväxt.

Men om vi tänker så korta perioder som en vecka. Skulle men verkligen tjäna något på det?

Rakanichy

Och, man kan se bra ut året om

Vunnis
Men om vi tänker så korta perioder som en vecka. Skulle men verkligen tjäna något på det?

Jämfört med två veckor? Troligtvis inte. Jämfört med tre år av varje? Antagligen.
Eller vad var frågan?

Discogymmar
2012-02-05, 13:20
Jämfört med två veckor? Troligtvis inte. Jämfört med tre år av varje? Antagligen.
Eller vad var frågan?

Frågan var väl i huvudsak om man tjänar något på att bulka 1 vecka deffa en vecka osv istället för att ligga på balans.

reeborn
2012-02-05, 13:29
Frågan var väl i huvudsak om man tjänar något på att bulka 1 vecka deffa en vecka osv istället för att ligga på balans.

En vecka är för kort, kör 12-15 dagar som abcde med högs vs lågt kalori och kolhydrat mängd.

Vunnis
2012-02-05, 13:31

Du tänker så!
Teorin bakom ABCDEFGH-massabokstäver-dieten är väl hormoners trög...eh. Här skriver proxy lite om den("den" som i "hans variant". Vill du läsa om orginalet, som har korta bulk/deff-perioder som lite av "sin grej" så kan du googla) i alla fall: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178705

Discogymmar
2012-02-05, 13:31
En vecka är för kort, kör 12-15 dagar som abcde med högs vs lågt kalori och kolhydrat mängd.

Det jag och min kompis diskuterade var just en vecka. Om det skulle ge något jämfört med en balans?

reeborn
2012-02-05, 13:33
Det jag och min kompis diskuterade var just en vecka. Om det skulle ge något jämfört med en balans?

Men varför en vecka?

Ingen kan nog svara på det för din del.

Discogymmar
2012-02-05, 13:37
Men varför en vecka?

Ingen kan nog svara på det för din del.

Vi läste om ABCDE-dieten tillsammans, och då började vi undra om det verkligen ger något resultat om man bulkar/deffar en vecka

Discogymmar
2012-02-05, 14:06
Antar att ingen riktigt kan veta, men alltid kul att spekulera :)

Fugly
2012-02-05, 15:09
Annars kan du köra 2 månader bulk och 1 månad deff, +250 på bulk och -500 på deff. Inte så jättejobbigt.

Discogymmar
2012-02-05, 15:25
Annars kan du köra 2 månader bulk och 1 månad deff, +250 på bulk och -500 på deff. Inte så jättejobbigt.

Nu handlade det just inte så mycket om jag skulle köra något eller inte. Uppkom en diskussion som jag bara vill få reda på era "åsikter" om :)