handdator

Visa fullständig version : Maximalt kaloriintag per måltid/sittning?

MrCool
2012-02-03, 20:55
Hej!

På sistone funderat kring vad det maximala kaloriintaget per måltid är (om det nu finns något sådant).

M.a.o. hur många kalorier kan man äta under en sittning utan att påfresta tarmsystemet allt för mycket (jag talar alltså inte om hur mycket magen klarar av innan den spricker)? Har för mig att Joachim Bartoll någonstans hävdade att måltider >1000 kcal belastar mag- & tarmsystemet i onödan.

Någon som vet kunde berätta lite och/eller kan presentera någon studie eller annan källa kring ämnet?

För närvarande håller jag mig till periodisk fasta (ni känner till det vid det här laget; fasta 16h, äta 8h). Sekundärt vore det intressant att veta om det, för "PF:are", finns någon sund gräns/riktvärde att förhålla sig till eftersom magen inte fått jobba på så lång tid.

Tack på förhand!

M.v.h.

Forqie
2012-02-03, 21:27
Ska man kunna känna denna överbelastning? Har klämt dubbla restaurangpizzor utan att känna något speciellt, förutom att jag vill gå på toa.

MrCool
2012-02-03, 21:43
Ska man kunna känna denna överbelastning? Har klämt dubbla restaurangpizzor utan att känna något speciellt, förutom att jag vill gå på toa.

Beror givetvis på hur mycket man stoppar i sig, och tänkbart även vad man stoppar i sig.

Min hypotes får vara att det har större betydelse när man fastar än när man inte gör det.

MrCool
2012-02-03, 21:44
Har hittat några studier kring svält. Det är ju allmänt känt att folk som kommer från en tid av svält (judar efter internering, soldater i både WW I & II, svenskar under de extremt dåliga skördeåren på 1800-talet) och får möjlighet att äta mat, dör i något som benämns "refeeding syndrome".

"Any individual who has had negligible nutrient intake for 5 consecutive days is at risk of refeeding syndrome. Refeeding syndrome usually occurs within four days of starting to feed. Patients can develop fluid and electrolyte disorders, especially hypophosphatemia, along with neurologic, pulmonary, cardiac, neuromuscular, and hematologic complications."

"During refeeding, insulin secretion resumes in response to increased glycemia; resulting in increased glycogen, fat and protein synthesis. This process requires phosphates, magnesium and potassium which are already depleted and the stores rapidly become used up. Formation of phosphorylated carbohydrate compounds in the liver and skeletal muscle depletes intracellular ATP and 2,3-diphosphoglycerate in red blood cells, leading to cellular dysfunction and inadequate oxygen delivery to the body's organs."

Detta gäller ju dock vid extremt svält och är ju således inte att förknippas med en typisk 24h-fasta. Dock är det i min värld tänkbart att man inte kan proppa i sig hur mycket som helst och att man ska vara försiktig efter fasta, om än nu en kortare sådan.

Ola Wallengren
2012-02-03, 21:53
Refeeding är inget problem vid så kort fasta.

charmed
2012-02-03, 22:00
Jag har ätit enligt PF de senaste månaderna men på senare tid skurit ner till endast två måltider per dag, varav en står för 80% av intaget och den andra 20% cirka.

Jag har nu råkat ut för världens tokigaste och brutalaste förstoppning. Dock ligger det lite i släkten så kan inte med säkerhet hävda att det beror på kosten men tror intuitivt att det är en konsekvens av alldeles för stora måltider och brist på något.

z_bumbi
2012-02-03, 22:01
Om du tänker efter ett varv till så vad skiljer dig från alla som äter frukost, lunch och kvällsmat inom 10-11 h eller de som hoppar över frukosten och äter lunch och kvällsmat?

MrCool
2012-02-03, 22:09
Refeeding är inget problem vid så kort fasta.

Nej, det är jag också välinförstådd i.

Jag har ätit enligt PF de senaste månaderna men på senare tid skurit ner till endast två måltider per dag, varav en står för 80% av intaget och den andra 20% cirka.

Jag har nu råkat ut för världens tokigaste och brutalaste förstoppning. Dock ligger det lite i släkten så kan inte med säkerhet hävda att det beror på kosten men tror intuitivt att det är en konsekvens av alldeles för stora måltider och brist på något.

Thanks for sharing!
Det är exakt det jag haft funderingar kring. I min värld kan det inte vara bra att bryta fastan med ett alldeles för stort mål.

Hoppas allt är okej.

Sverker
2012-02-04, 07:27
Ge utsvultna mjukost:confused:

Tja...varför inte ifall återladdningen av kroppen kräver mycket fosfat. Då borde livsmedel med mycket fosfat, som mjukost vara intressant. Tyvärr kommer mängden salt ställa till andra problem.

Popliteus
2012-02-04, 10:59
Jag har märkt att jag går på toa mer sällan men när jag väl e där så lägger sjukt mkt större turds under pf.

MrCool
2012-02-04, 12:46
Jag har märkt att jag går på toa mer sällan men när jag väl e där så lägger sjukt mkt större turds under pf.

Haha! Välkommen till klubben!

MrCool
2012-02-04, 12:47
Sedan bör det finnas en hel del andra paramterar att se till. Jag skulle vilja byta ut "kalorier" till "måltidsstorlek" i min frågeställning. Allting är ju faktiskt inte kcal- in och ut, utan mag- & tarmsystemet påverkas mer av vad det är du stoppar i dig.

Annars är väl tänkbara aspekter av väldigt stora måltider: glukostolerans, blodtryck/puls, hormonnivåer, näringsupptag, belastning på lever/njurar, oxidativ stress etc.

Som SiSenior nämnde, har ju kroppen sina egna sätt att ta itu med överätning (mekansimer så som illamående osv.). Men jag tror fortfarande att det finns en poäng i att stora måltider kan belasta det omnämnda systemet.

Inte riktigt "spot on" på ämnet men tycker helt klart att det är relaterat. Stora måltider kolhydrater ökar i alla fall puls och ofta blodtryck (till följd av NA) och noradrenalin, medan måltider med mycket fett inte gör det. http://ukpmc.ac.uk/abstract/MED/2174321
Kom ihåg att det var uppe på tapeten någonstans där en person frågade om han var hjärtsjuk eftersom hans puls ökade när han åt mycket kolhydrater.