handdator

Visa fullständig version : Kvinnor och fettminskning.

Ljuvligt
2012-02-03, 17:30
Jag har intresserat mig för skillnader mellan kvinnor och män sett till diet och fettminskning under en tid och funderar lite på mekanismer till varför kvinnor har svårare att minska i fettmassa jämför med män. Varför tenderar kvinnor minska långsammare, drabbas av s.k. platåer lättare osv? En kvinna förbränner väl oftast, beroende på var i menstruationscykeln hon är, mer fett än en man och män som injiceras med östrogen får väl också en ökad fettförbränning? Andra hormonella faktorer; leptin? insulin?

Ljuvligt
2012-02-03, 20:25
För att förtydliga lite så bortser jag ifrån det faktum att kvinnor är lättare (m.m.) och därför är det svårare för dem/oss att skapa ett underskott på t.ex. 1000 kcal jämfört med män.

Jag känner till att refeed/carbsup kan vara effektivt både för män och framförallt för kvinnor just på grund av upp- och nedreglering av hormoner. Även intag av frukt (fruktos) och LC-diet ska vara effektivt har jag läst.

Jag är alltså intresserad av de relevanta mekanismerna bakom skillnaderna snarare än vilken diet/vilket upplägg som är optimalt.

A.Steinbach
2012-02-03, 21:06
Kvinnor lagrar in en större del av sitt fett efter en måltid på rumpa och lår, dessa fettdepåer har en högre andel alfa 2 adrenoceptorer vilket innebär att blir svårare att släppa på detta fett jämfört med andra fettdepåer i överkroppen med lägre nivå av dessa receptorer.

Kan vara en orsak.

Sen har kvinnor även en högre nivå av essentiellt fett 9-13% har jag för mig mot männens 3-5%.

Så det är väl evolutionen som har sett till att kvinnor helt enkelt ska ha en högre procent fettmassa och därmed även svårare för att släppa på det.

willtjam
2012-02-03, 21:57
Nu är jag inte ett dugg lika kunnig som alla andra, så jag spekulerar lite bara.

Jag tycker den här var rätt intressant, men den säger emot Lyle lite:
Estrogen controls lipolysis by up-regulating alpha2A-adrenergic receptors directly in human adipose tissue through the estrogen receptor alpha. Implications for the female fat distribution.
Pedersen SB, Kristensen K, Hermann PA, Katzenellenbogen JA, Richelsen B.
Source

Department of Endocrinology and Metabolism, Aarhus Amtssygehus, Aarhus University Hospital, Denmark. sbp@dadlnet.dk

Abstract
Estrogen seems to promote and maintain the typical female type of fat distribution that is characterized by accumulation of adipose tissue, especially in the sc fat depot, with only modest accumulation of adipose tissue intraabdominally. However, it is completely unknown how estrogen controls the fat accumulation. We studied the effects of estradiol in vivo and in vitro on human adipose tissue metabolism and found that estradiol directly increases the number of antilipolytic alpha2A-adrenergic receptors in sc adipocytes. The increased number of alpha2A-adrenergic receptors caused an attenuated lipolytic response of epinephrine in sc adipocytes; in contrast, no effect of estrogen on alpha2A-adrenergic receptor mRNA expression was observed in adipocytes from the intraabdominal fat depot. These findings show that estrogen lowers the lipolytic response in sc fat depot by increasing the number of antilipolytic alpha2A-adrenergic receptors, whereas estrogen seems not to affect lipolysis in adipocytes from the intraabdominal fat depot. Using estrogen receptor subtype-specific ligands, we found that this effect of estrogen was caused through the estrogen receptor subtype alpha. These findings demonstrate that estrogen attenuates the lipolytic response through up-regulation of the number of antilipolytic alpha2A-adrenergic receptors only in sc and not in visceral fat depots. Thus, our findings offer an explanation how estrogen maintains the typical female sc fat distribution because estrogen seems to inhibit lipolysis only in sc depots and thereby shifts the assimilation of fat from intraabdominal depots to sc depots.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15070958

Om jag har förstått detta rätt så hindrar östrogen fettförbränningen av subkutant fett och även ökar fettinlagringen. Hur kan män som injiceras med östrogen få en ökad fettförbränning? Jag antar att alla är intresserad av subkutant fett och inget annat.

Hur överförs detta till mensturationscykeln? Ifall östrogen underlättar förbränningen så borde det inte vara så svårt att dieta eftersom de enda gånger hormonet är lågt är de första 4-6 dagarna för att senare sjunka efter två veckor, och hålla sig lågt i bara ett par dagar, för att senare höjas igen.
http://embryology.med.unsw.edu.au/wwwhuman/MCycle/images/Mcycle.GIF
Denna bilden skiljer sig lite mot den som jag har framför mig i Physiology of Sport and Exercise, där östrogenet håller sig rätt högt ganska länge, men jag hittade inte den bilden nånstans.

A.Steinbach
2012-02-03, 22:39
What this suggests is that fat cells in different areas of the body (which, again, are found in both men and women; the difference is in whether men and women actually store calories there as adults) have certain physiological characteristics that occur irrespective of the hormonal setting. So while the hormonal setting may affect where ingested calories get sent, they aren’t really controlling the underlying physiology of the fat cells.
Which is fundamentally why blocking estrogen doesn’t fix the lower body fat problem. Lower body fat cells act a certain way whether estrogen is present or not, that’s how they are genetically wired to act. The same goes for abdominal fat. Regardless of the person’s testosterone levels, they are wired to be a certain way. Now it’s time to learn what that wiring is and what makes stubborn fat cells stubborn.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-is-stubborn-fat-stubborn.html

willtjam
2012-02-03, 22:44
Se på fan!

Ljuvligt
2012-02-03, 23:08
Tack! Kan det tänkas att andelen Alfa-andrenoceptorer generellt är större till antalet jämfört med antalet beta-andrenoceptorer varför en inhibering av lipolysen är tillgängligare hos kvinnor?

Ljuvligt
2012-02-03, 23:33
En följdfråga blir rimligen vad en specifik alfa-2-blockare hade gjort för skillnad. Hm, är inte viss antidepressiv medicin just alfa-2-blockare och det är väl inte ovanligt med viktnedgång vid användning av sådan? Givetvis kan det bero på andra faktorer. Spånar lite nu, kan vara fel ute här.

A.Steinbach
2012-02-03, 23:33
Det handlar om mer om att kvinnor just "slussar" sitt fett i högre utsträckning till fettdepåer med högre andel alfa 2 androceptorer som då rumpa/lår jämfört med män. Det är ingen skillnad på ett fettcell där från man resp kvinna men männen lagrar ej lika mycket där.

Sen är det ju andra faktorer som spelar in också som gör det svårare för kvinnor att tappa fettmassa alt ifrån att det är svårare att hålla lika stora energiinderskott, lägre muskelmassa samt påverkan via hormoner som då kanske leder till större sänkning av BMR t ex

Ljuvligt
2012-02-03, 23:47
Den hormonella påverkan och dess skillnad mellan könen var det jag främst tänkte på när jag gjorde tråden, innan du berättade om adrenoceptorskillnaden.

A.Steinbach
2012-02-03, 23:47
yohimbine HCL är en alfa 2 adrenoceptorer antagonist som har visats ha viss effekt i studier bl a denna.

Res Sports Med. 2006 Oct-Dec;14(4):289-99.
Yohimbine: the effects on body composition and exercise performance in soccer players.

Är dock läkemedelsklassat sen ett par år och får ej säljas som tillskott i Sverige längre.

Vad vissa mediciner gör och hänger ihop med viktförlust har nog mest att göra med att det påverkar aptiten och man äter mindre energi.

Ljuvligt
2012-02-04, 12:10
Det handlar om mer om att kvinnor just "slussar" sitt fett i högre utsträckning till fettdepåer med högre andel alfa 2 androceptorer som då rumpa/lår jämfört med män. Det är ingen skillnad på ett fettcell där från man resp kvinna men männen lagrar ej lika mycket där.

Men om jag förstått saker och ting rätt så hämmar stimulering av alfa-2-adrenoceptorer lipolys (samt påverkar insulinutsöndringen) i dessa områden?

RassK
2012-02-04, 12:37
Tack! Kan det tänkas att andelen Alfa-andrenoceptorer generellt är större till antalet jämfört med antalet beta-andrenoceptorer varför en inhibering av lipolysen är tillgängligare hos kvinnor?

Kvinnor har annorlunda kvot mellan alfa/beta-receptorer och får således ett "sämre" svar på stimulans av samtliga andrenerga receptorer (i förhållande till fettförbräning).

Men om jag förstått saker och ting rätt så hämmar stimulering av alfa-2-adrenoceptorer lipolys (samt påverkar insulinutsöndringen) i dessa områden?

Ja, stimulering av alfa2-receptorer hämmar lipolysen i adipocyten den sitter i. I direkt motsats till vad beta2-receptorer gör.

Ljuvligt
2012-02-04, 12:39
Kvinnor har annorlunda kvot mellan alfa/beta-receptorer och får således ett "sämre" svar på stimulans av samtliga andrenerga receptorer (i förhållande till fettförbräning).

Ja, stimulering av alfa2-receptorer hämmar lipolysen i adipocyten den sitter i. I direkt motsats till vad beta2-receptorer gör.

Har du någon studie eller liknande på detta?

willtjam
2012-02-04, 13:33

Denna (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0014299980902988) och denna (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17509633) kanske?

Ljuvligt
2012-02-04, 13:37
Denna (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0014299980902988) och denna (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17509633) kanske?

Det jag tänkte på var mer var skillnaden mellan män och kvinnor sett till fördelningen över både olika områden men också övergripande/totalt.

RassK
2012-02-05, 12:33

Clinical Pharmacology & Therapeutics. 1996;59(2):12. Gender effects on adrenergic receptor sensitivity.
Journal of Clinical Pharmacology. 1998;38(7):618-624. The effects of gender on adrenergic receptor responsiveness.

A.Steinbach
2012-02-05, 12:52
Studier på fettmetabolism gällande skillnaderna på män kvinnor

J Clin Invest. 1989 August; 84(2): 458–467.
Mechanisms Underlying Regional Differences in Lipolysis in Human Adipose Tissue

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 86(10):5045–5051
The Effects of Androgens and Estrogens on Preadipocyte Proliferation in Human Adipose Tissue: Influence of Gender and Site

DIABETES, VOL. 56, MAY 2007
Direct Free Fatty Acid Uptake Into Human Adipocytes In Vivo
Relation to Body Fat Distribution

Am J Physiol Endocrinol Metab 283: E1192–E1202, 2002
Postprandial leg uptake of triglyceride is greater in women than in men

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 89(4):1869–1878
Estrogen Controls Lipolysis by Up-Regulating 2AAdrenergic Receptors Directly in Human Adipose Tissue through the Estrogen Receptor . Implications for the Female Fat Distribution

Am J Physiol Endocrinol Metab 291: E1115–E1123, 2006
Sex-specific differences in leg fat uptake are revealed with a high-fat meal

J. Clin. Invest. 1995. 96:2297-2303.
Gender Differences in Regional Fatty Acid Metabolism Before and After Meal Ingestion

Am J Physiol Endocrinol Metab 279: E455–E462, 2000
Meal fatty acid uptake in adipose tissue: gender effects in nonobese humans

Hum Reprod. 1997 Oct;12 Suppl 1:21-5.
Hormonal control of regional fat distribution

British Journal of Nutrition (2008), 99, 931–940
Sex differences in fat storage, fat metabolism, and the health risks from obesity: possible evolutionary origins

Ljuvligt
2012-02-05, 12:54
Då har jag lite att ta mig igenom, tack för det!

willtjam
2012-02-05, 22:15
Har du hittat något spännande utöver det som Steinbach och RassK har skrivit?

Ljuvligt
2012-02-09, 09:29
Har du hittat något spännande utöver det som Steinbach och RassK har skrivit?

Nej, men så har jag inte hunnit leta så mycket faktiskt. Men jag ska ge mig på saken så fort jag har tid.