handdator

Visa fullständig version : Hur ser mitt kostschema ut?

K Berg
2012-02-03, 15:03
Hej!

Jag har i dagsläget tränat till och från i ca 2 år men vill nu ta träningen på ett större allvar då jag inte brytt mig speciellt mycket om kosten innan. Jag är inte ute efter att bli jättebiffig utan mer att få lagom stora muskler och en välformad kropp.

Förövrigt väger jag ca 78 kg och är 187cm lång och anser mig själv vara lagom vältränad. Jag tränar ungefär 5 dagar i veckan då två av dessa är enbart mage och resten av dagarna är de andra muskelgrupperna. Jag tränar inte mycket kondition.

Här är mitt kostschema till punkt och pricka (iallafall 5 dagar i veckan).

Morgon (07:45) - En proteindrink med ca 1½ dl havre och ½ dl solrosfrön i (pga stressig morgon så börjar jag så för att få i mig något snabbt)

Morgon (09:00) - Två smörgåsar med ost och skinka.

Lunch (12:00) - Antingen Fisk, kött eller kyckling (kan tänka mig att det rör
sig runt 200-300 g, äter på lunchrestaurang så är ej säker) och en lagom portion med ris, pasta eller potatis. Äter även en hel del grönt & oliver runt lunchen eftersom man kan ta hur mycket man vill av just detta.

Innan träning (16:00) - En banan.

Efter träning (~18:00) - En proteindrink.

Till middag (~19:00) - Antingen ~250g köttfärs, ~250g lax eller ~250g kyckling. 100-200g kidneybönor, 50-100g soyabönor och detta gör jag i en gryta med någon sås som t.ex krossade tomater och kryddor. Till detta äter jag även 2 ägg.

Kvällsmat (~22:00) - Till kvällsmat äter jag en likadan portion som jag äter till middag + en proteindrink.

Som ni märker så äter jag inte speciellt mycket kolhydrater och detta är för att jag just vill nå en snygg kropp utan att lägga på mig fett. Men tror ni att jag kommer bygga muskler successivt utan att lägga på mig för mycket fett genom att hålla mig till denna kosten? Eller kommer jag helt enkelt inte bygga pga för litet intag av kolhydrater?

Hoppas inte detta blev för grötigt. Mycket tacksam för er hjälp!

willtjam
2012-02-03, 15:41
Du får räkna kalorierna helt enkelt. Ingen här kommer att sätta sig ner och börja räkna på vad du behöver eller vad du äter på en dag.
Fett får du bort genom att äta mindre än vad du gör av med, inte bara genom att utesluta kolhydrater.

Varför ägnar du två hela pass i veckan åt magen?

K Berg
2012-02-03, 16:25
Okej, då får jag se till att göra det!

Jag nämnde inte att jag ville få bort fett utan att jag inte vill lägga på mig fett och vad jag har läst här bland annat så är det just kolhydraterna som bidrar till det. Har även läst att man skall anpassa sitt kolhydratintag efter behov och får man i sig mer än vad som behövs så läggs det runt midjan, därför kan de vara bra att ersätta den mängd man inte behöver med t.ex protein istället.. Har även läst om personer som tränar, bygger muskler men ändå kan hålla sig i trimm och inte blir så bulkiga för det är just det jag inte vill bli!

Jag kör ett 20 min non-stop pass hemma när jag kör mage o detta gör jag de dagar jag behöver vila resten av min kropp. Så det är inte så att jag går till gymmet bara för att köra mage...

willtjam
2012-02-03, 16:34
Jag antog att du ville få bort lite fett när du skrev att du ville få en välformad kropp.
Det som avgör ifall du lagrar fett eller ej beror på kaloriintaget. Äter du mer än vad du behöver och når detta kaloriintag med protein, så kommer du lägga på dig fett, precis som att du kommer lägga på dig fett ifall du överstiger kaloribehovet med kolhydrater eller fett. Däremot så förhindrar ett stort proteinintag fettinlagring till en viss mån (har jag för mig). Vill du inte äta kolhydrater så behöver du inte, men det är inget farligt, utan kan vara bra i prestationssammanhang.
Jag undrade varför du tränar magen två gånger. Vill du få fram rutorna snabbare?

K Berg
2012-02-03, 16:49
Menade mer välformade muskler! :)

Nej det är inte därför jag tränar mage två gånger per vecka utan det är mer för att när man tränar andra muskelgrupper så tränar man flera muskler samtidigt som man kanske inte är på gymmet för att "träna" om du förstår vad jag menar? Därför känns det bara bra för mig att köra mage två gånger per vecka, gör detta som sagt när resten av kroppen måste vila, plus att jag vill röra på mig! ;)

willtjam
2012-02-03, 17:06
För att bli definierad (välformad) så måste man deffa. Här står det hur (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). :)