Logga in

Visa fullständig version : Det här med alkohol under deffen

kallinarn
2012-02-02, 18:54
Tjaba, sitter och funderar.. Jag har kört 4veckor av min deff nu, allt är frid och fröjd och jag har många veckor kvar.

Grejjen är att jag fundera på att fara ut 1 max 2 gånger i månaden och dricka antingen 6-8 öl eller en kvarting, eller ev en vinare.

Skulle det ha så värst farliga konsekvenser på min diet, jag räknar in alkoholen i min budget och ligger fortfarande på ett underskott dagen jag dricker. Dagen efter återgår jag direkt till deff.

Utöver de gånger jag far ut äter jag väldigt bra mat, väldigt kontrollerat.

Är enbart ute efter låg fettprocent som mål med min deff.

Vad tror ni, kan jag köra på det med gott samvete? =)

Diskutera :)

Spartansk
2012-02-02, 18:56
Det går jättebra. Det är inget magiskt med alkohol, överstiger du inte din budget går det finfint.

kallinarn
2012-02-02, 19:52
Skönt att höra :) någon som har koll på vad som är bäst att dricka? Alltså minst kalorier för berusning, brightbrew är jag väl lite inne på, tänkte även flaska rödvin, men hittar inga uppgifter om kalorier :(

Spartansk
2012-02-02, 19:53
Borde väl vara ren sprit?

Griller
2012-02-02, 19:57
Mr Berkhan har ett bra inlägg om just detta:
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Läsvärt garanterat som allt annat han skriver

Akerhage
2012-02-02, 20:26
Ren sprit och ngn light-dryck lär väl vara fint det!

vicarious
2012-02-02, 22:10
Skönt att höra :) någon som har koll på vad som är bäst att dricka? Alltså minst kalorier för berusning, brightbrew är jag väl lite inne på, tänkte även flaska rödvin, men hittar inga uppgifter om kalorier :(

Starksprit utan massa tillsatt socker. Whisky, rom, vodka, brännvin till exempel. Där kommer energin i stort sett bara från alkoholen.

Minttu, Jägermeister, sötsliskiga likörer osv innehåller mer energi eftersom det är en massa socker och annat tillsatt.

Om du kollar på Systembolagets hemsida så står det sockerhalt på alla drycker.

Mental
2012-02-03, 07:18
En flaska rödvin 70cl 12% 500kcal
Starköl 6*50cl 5.6% 1410kcal
Vodka 35cl 40% 715kcal

kallinarn
2012-02-03, 08:29
En flaska rödvin 70cl 12% 500kcal
Starköl 6*50cl 5.6% 1410kcal
Vodka 35cl 40% 715kcal

Tack så mycket, jag tror jag satsar på rödvin, satte som budget 1200-1500 kalorier från drickat på lördag. Tar ju gärna mindre =)

vicarious
2012-02-03, 09:14
Tack så mycket, jag tror jag satsar på rödvin, satte som budget 1200-1500 kalorier från drickat på lördag. Tar ju gärna mindre =)

Torra vita viner brukar innehålla ännu mindre energi än rött vin annars, om du inte älskar just rött vin.

kallinarn
2012-02-03, 09:22
Torra vita viner brukar innehålla ännu mindre energi än rött vin annars, om du inte älskar just rött vin.

Nä, ingen direkt favorit då jag nästan aldrig dricker vin, då kanske jag kör på något vitt istället =) tips ?

vicarious
2012-02-03, 10:23
Nä, ingen direkt favorit då jag nästan aldrig dricker vin, då kanske jag kör på något vitt istället =) tips ?

Sök på systembolagets hemsida, jag brukar köra på de som innehåller 5g socker eller mindre per 100g. Man kan filtrera så man bara får typ torra vita viner, det är där du hittar de med minst energi.

Haonnes
2012-02-03, 11:06
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt

Fru_Flisa
2012-02-03, 11:11
Är enbart ute efter låg fettprocent som mål med min deff.

Vad tror ni, kan jag köra på det med gott samvete? =)

Nej, eftersom att alkohol har negativ inverkan på proteinsyntesen vilken är relevant för ekvationen mer muskelmassa/mindre fett.
Ditt samvete ansvarar du enbart själv över, sådant kan ingen annan värdera åt dej.

kallinarn
2012-02-03, 11:15
Tror det mesta förstog vad jag menade med gott samvete.

Jag kör på med vitt torrt vin och max 1000kalorier av det på festkvällen iallafall och utvärderar mina resultat på 2-3veckors period och ser om det fortfarande går frammåt.

Läste igenom Berkhans och blev rätt glad. Tackar Griller!

Reaper123
2012-02-03, 11:29
Har man optinojja bör man såklart undvika alkohol till 100%. Men 1-2 fyllor i månaden som är måttliga funkar garanterat för en lekman.

Har själv lyckats öka en del på gymmet i kombination med en längre viktminskning och då super jag allt annat än måttligt! :em:

JoHannibal
2012-02-03, 11:38

Cava är jättegott! Vitt bubbelvin från Spanien, billigt, gott, lyxigt och nyttigt.

Maverick
2012-02-03, 12:53
Drick på du, man ska leva också. Ge fan i maten efter krogen bara, där kan man ju lätt smiska i sig nästan 2000 kcal. Det kombinerat med alkoholen kan lämna spår ;). Ska du vara kinkig så håller du dig till vin och en liten wirre för att skjuts på det lite ;)

kallinarn
2012-02-03, 14:07
Drick på du, man ska leva också. Ge fan i maten efter krogen bara, där kan man ju lätt smiska i sig nästan 2000 kcal. Det kombinerat med alkoholen kan lämna spår ;). Ska du vara kinkig så håller du dig till vin och en liten wirre för att skjuts på det lite ;)

Sant, de är nog så att man blir fet på fyllekäket och bakiskäket, men det ska jag bestämt ge fan i. Bara vinet som ska läggas till utöver min vanliga kost =)

Mental
2012-02-03, 14:50

Sök på systembolagets hemsida, jag brukar köra på de som innehåller 5g socker eller mindre per 100g. Man kan filtrera så man bara får typ torra vita viner, det är där du hittar de med minst energi.

Systembolaget anger följande

Kalorier per deciliter dryck
Ju högre alkoholhalt, desto fler kalorier.

• Punsch och likör - 260 kcal
• Konjak och whisky - 245 kcal
• Brännvin, vodka, gin och rom - 225 kcal
• Portvin - 170 kcal
• Vitt vin, sött - 100 kcal
• Rött vin - 70 kcal
• Vitt vin, torrt - 70 kcal
• Starköl - 50 kcal
• Lättöl - 25 kcal

Dvs rödtjut och torrt vitt vin landar på samma. Och det är ju logiskt, i rödtjut jäser man ut allt druvsocker till alkohol

daloatf
2012-02-03, 15:14
Annars är ju alltid vodka och redbull sugerfree eller annan sockerfri energidryck en klassiker!

Brukar köra det och ibland Rom och pepsi max!

Fru_Flisa
2012-02-03, 17:09
Tror det mesta förstog vad jag menade med gott samvete.

Spelar ingen roll, ingen kan veta vad samvete innebär ur ditt perspektiv och hur du värderar allt kringliggande själva deffresultatet.

Du vill ha ett "OK", klartecken, att 1+2=3, du får resultat av deffen om du ligger på kcal minus inklusive fyllor. Ja det får du men du får sämre resultat än om du står över det.

vicarious
2012-02-03, 17:22
Dvs rödtjut och torrt vitt vin landar på samma. Och det är ju logiskt, i rödtjut jäser man ut allt druvsocker till alkohol

Där ser man :)

kallinarn
2012-02-03, 19:03
Har inköpt vitt vin med mindre än 3gram socker per 100ml =)

Kommer nog köra med detta de gånger jag kommer fara ut under dieten, tippar det till att bli 4-5 gånger på 16veckor.

Får väl liva upp tråden med resultat av det då jag är klar =)

Tack för hjälpen iallfall, känns som jag kan fortsätta jaga ensiffrigt bf utan problem nu, och även få ha nöjen då och då.

Anders The Peak
2012-02-03, 19:16
Colting om frågan:
http://www.bt.se/sport/idrott-och-alkohol-inga-toppresultat-med-forgiftad-kropp(926186).gm

snarlik
2012-02-04, 18:48
Colting om frågan:
http://www.bt.se/sport/idrott-och-alkohol-inga-toppresultat-med-forgiftad-kropp(926186).gm

OT

En väldigt sund syn han förmedlar imho. Frågan är bara hur man skapar en mer sydlänsk dryckeskultur i Sverige rent praktiskt? Det tycks ju som att vi till vissa delar har tagit till oss av viss måttlighet och vardagligt drickande, men behållit fredagsfyllorna.

midwinterholes
2012-09-09, 15:44
OT

En väldigt sund syn han förmedlar imho. Frågan är bara hur man skapar en mer sydlänsk dryckeskultur i Sverige rent praktiskt? Det tycks ju som att vi till vissa delar har tagit till oss av viss måttlighet och vardagligt drickande, men behållit fredagsfyllorna.
Det är väl bara att börja dricka mindre på fredagen? :)

edit: shit. såg inte att senaste inlägg var i februari.