handdator

Visa fullständig version : Forskning | Protein

lilleFresh
2012-02-02, 17:26
Kan någon vara snäll att länka en pålitlig källa (t.ex. inte från bodybuilders) på att man behöver äta mer protein när man styrketränar. Gärna en artikel om forsking eller liknande, alltså en väldigt pålitlig källa!

Sedan om någon kan visa ännu en pålitlig källa på att man behöver ett snabbt intag av protein efter man har styrketränat och varför proteinpulver är bra för det.

Tack på förhand!

Ola Wallengren
2012-02-02, 17:38
Här är några

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=8001845&jid=PNS&volumeId=70&issueId=01&aid=8001844&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S002966511000399X

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8259514

John M
2012-02-02, 19:05
Är det mamma som är orolig? :D

lilleFresh
2012-02-02, 21:15
Är det mamma som är orolig? :D

Oh ja.... :cool:

Nej men man vill alltid veta vad man ska och inte ska proppa i sig, och det var otroligt svårt att hitta bra länkar där dom hade forskat kring det, så jag tänkte att kanske någon här kunde hjälpa mig.

Sen förstår jag inte vad det har med tråden att göra!

Kischen
2012-02-02, 21:18
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Fru_Flisa
2012-02-02, 21:22
Om du inte vet vad du ska göra så börja med att ifrågasätta det till den som påstår det. Menar du proppar väl inte i dej mer protein när du tränar bara för att nån säger det om du själv inte har en aning om orsak och verkan.

LarsLasr
2012-02-03, 00:15
Förlåt om jag är lat men finns det någon studie som faktiskt visar på fördelar av proteinintag över 0,8-1g/kg kroppsvikt?

Det jag hört på föreläsningar inom området, inget specifikt just om styrketräning utan mer proteinmetabolism och aminosyror, är att ~50g protein/dag är fullt tillräckligt för alla så länge man har med alla aminosyror i tillräcklig mängd och att över det är det i princip meningslöst.

Äter själv mer än så och menar inte att alla som ligger över det gör något fel, men hade varit nice att ha forskning bakom det :)

Onigiri
2012-02-03, 07:10
LarsLasr: Vill inte vara den som är den men prova dig fram, upplever du ingen skillnad på 1g, 2g,3g kvkg så kör som du anser är bäst för din vardag. För min del tycker jag 3g kvkg ger mest, men det kan vara lite segt/enformigt att komma upp till det om man inte har en kaloribudget ala Lepras/Fredrik_S.

Har aldrig provat att labba med så lite som 1 kvkg, vågar inte chansa!

sinaui
2012-02-03, 10:04
Tror att det ligger till såhär:
SLV har väldigt "återhållsamma" rekommendationer som vad jag vet tenderar att befinna sig i "lagom"-spektrumet. De har alltså inte rekommendationer på proteinintag som är syftar till att stimulera maximal muskeltillväxt, medan det är precis vad alla koloiter vill uppnå. Detta kallas även "opti-nojja" Sen om mer protein = mer muskler är väl inte kliniskt bevisat vad jag vet. (läs: har inte läst att king grub och eddie vedder tycker så)
Däremot är väl det en vedertagen sanning inom byggarbranschen?!

lilleFresh
2012-02-03, 13:50
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Så enligt livsmedelsverket så säger dom att de allra flesta som styrketränar tar i sig nästan 50% för mycket proteiner varje dag?

För det är ju vad de flesta säger? 2g protein per kroppskilo!

lilleFresh
2012-02-03, 13:53
Om du inte vet vad du ska göra så börja med att ifrågasätta det till den som påstår det. Menar du proppar väl inte i dej mer protein när du tränar bara för att nån säger det om du själv inte har en aning om orsak och verkan.

Jag vet hur mycket och varför folk säger att du ska stoppa i dig så och så.
Men jag har aldrig lyckats hitta forsking som stödjer dessa teorier.

Därför frågar jag här.

Apos78
2012-02-03, 13:56
Så enligt livsmedelsverket så säger dom att de allra flesta som styrketränar tar i sig nästan 50% för mycket proteiner varje dag?

Det går inte att på individnivå säga vad som är den optimala proteinnivån att lägga sig på. Kanske är det så att någon som är väldigt vältränad och har en regelbundet hög aktivitetsnivå kräver mindre protein, kanske inte. Kanske är det så att vissa träningstyper kräver mer protein och andra mindre. När du hör 2 g/kg så ta det som en grov uppskattning på vad som kan vara vettigt att sikta på.

För styrketräning så är det vanligt med ganska höga intag men det finns mig veterligen inget som talar för hypotesen the sky has no limit. Att 1,5 g/kg är ett vettigare val än 0,8 g/kg för någon som styrketränar kan man nog säga med ganska stor säkerhet men är det då ännu bättre med 2g? 3g? 4g?

King Grub
2012-02-03, 15:37

"Behov" är en sak. Ultimat satsning på maximal muskeltillväxt på kortast möjligast tid är en annan.