handdator

Visa fullständig version : Bära tunga matkassar långt

sipufonatemo
2012-02-02, 17:23
Jag börjar bli trött på att gå långa sträckor med tunga matkassar. Det är framför allt händerna som det är jobbigt för. I synnerhet när det är kallt. Får nästan blodstopp i fingrarna ibland.

Hur gör ni som inte har bil?

Använder ni en sån där kärra? Eller nån hopfällbar pirra med remmar? Eller hur gör ni? Härdar ni bara ut?

Jag har letat efter någon slags sele eller liknande som man kan hänga kassarna i för att avlasta händerna och bära upp tyngden med axlarna istället. Det verkar mycket bekvämare. Har inte hittat något sånt. Jag funderar på att tillverka en själv om jag inte hittar en att köpa. Skiter i vad folk eventuellt tycker om de ser mig med den på. :cool:

kwame
2012-02-02, 17:24
Köp en cykel om du inte har en =) Mkt lättare!

spoon
2012-02-02, 17:25
En stor ryggsäck borde väl fungera?

mattilainen
2012-02-02, 17:26
sno en korg från typ ica eller något. En sån där liten röd.

egge
2012-02-02, 17:32
Jag har letat efter någon slags sele eller liknande som man kan hänga kassarna i för att avlasta händerna och bära upp tyngden med axlarna istället.

Pucktvåa men hört talas om ryggsäck? Finns i diverse olika storlekar.

Oxe
2012-02-02, 17:32
Dramaten vagn...

Det är pensionärsaktigt och jävligt gay, men det funkar, dock min dålig självkänsla gör det svårt för mig att använda den men men tjejen har stor glädje av den och jag sliter på som en idiot i onödan för att upprätthålla mitt ego intakt

Silencer
2012-02-02, 17:33
tar hem vagnen

Pudzianovski
2012-02-02, 17:35
Lätt shopping = platspåse/tygkasse
Medeltung shopping = ryggsäck och/eller cykel
Tung shopping = Bil

Dramaten låter som en bra grej annars. Annars funkar ju Allans favorit; kundvagnen.

LeBron
2012-02-02, 17:48
Dragremmar? :D

vicarious
2012-02-02, 17:50
+1 på ryggsäck. Klockrent.

thomast
2012-02-02, 17:51
http://image.dhgate.com/upload/spider/b/547/154/b_fcn17p154547_0.jpg

cirkelrak
2012-02-02, 17:53
Brukar köra tumlås ibland om underarmarna blir för trötta.

Gober
2012-02-02, 17:56
Dramaten vagn...

Det är pensionärsaktigt och jävligt gay, men det funkar, dock min dålig självkänsla gör det svårt för mig att använda den men men tjejen har stor glädje av den och jag sliter på som en idiot i onödan för att upprätthålla mitt ego intakt

En till Dramaten-användare här. Bra grej, man behöver ju inte välja en lila med blommor. Finns tex på designtorget (helt svarta) om man nu känner att man blir lite coolare då.

Det får plats mycket kött i en dramaten.

Morty
2012-02-02, 18:02
Jag har använt remmar. Går helt OK, men de funkar bäst rund större objekt.

sipufonatemo
2012-02-02, 18:40
Jag har ofta en normalstor ryggsäck med mig när jag är ute och går men det är förvånande hur lite man får ner i en sån. Skulle nog behöva en riktigt stor militärryggsäck eller vandringsryggsäck eller liknande om jag på allvar ska ha nån nytta av detta. Annars verkar de handtagen som thomast visade vara en grej som kanske skulle funka. Jag tror jag vet vad det är för typ av vagn som tydligen kallas dramatenvagn, det var en sån jag menade i det första inlägget. Kanske köper en sån på Ö&B eller nånstans. Cykel vet jag inte, halt på vintern och min förra blev stulen. Tumlås vet jag inte vad det är. Kanske är det att man knäpper händerna bakom nacken och hänger kassarna där? Det har jag provat och det går bra en liten bit men ingen längre sträcka för mig.

Loke
2012-02-02, 18:48
Dragremmar? :D

Då förstörs ju greppstyrkan direkt!!11

anton2000
2012-02-02, 20:26
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50212684/
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/upptacka-shoppingvaska-pa-hjul__0132511_PE287294_S4.JPG

Jag kör den här. Sjukt bra! Dock är min röd med blommor.
Brukar få plats med 1 platta kvarg, 6st 2 liters läsk, några kilo kyckling och lite annat random. Bästa investeringen evaahhh!

Jishuku
2012-02-02, 20:33
Cykel vet jag inte, halt på vintern och min förra blev stulen.

Cykel är A och O för att jag ska kunna få hem min mat. En matkasse på varje handtag.

Och det finns vinterdäck.. och så har jag min cykel inomhus så den blir inte stulen. Liten risk den korta stund jag är och handlar.

rolf
2012-02-02, 20:35
Ta av handskarna och vik dem dubbelt i handflatan = större och mjukare kontaktyta än plastpåsens handtag.

egge
2012-02-02, 21:05
Ta av handskarna och vik dem dubbelt i handflatan = större och mjukare kontaktyta än plastpåsens handtag.
Thesstade dettga nyss. FFFFFUUUUUUOLBFA.

//eggea fråäön ett luelaå med --29 grasder...

sipufonatemo
2012-02-02, 21:07

Det ska jag testa

sipufonatemo
2012-02-02, 21:14
Cykel är A och O för att jag ska kunna få hem min mat. En matkasse på varje handtag.

Och det finns vinterdäck.. och så har jag min cykel inomhus så den blir inte stulen. Liten risk den korta stund jag är och handlar.

Ok. Jag visste inte att det finns vinterdäck till cyklar. Jag vet inte om du menar att du tar in cykeln i lägenheten eller huset eller vad det är du bor i. Jag ställde min cykel i cykelrummet i hyreshuset där jag bodde då och den försvann så det måste ha varit nån av de som hade nyckel dit som tog den. Jag blev i och för sig bara glad för jag tyckte den cykeln var skit och funderade på hur jag skulle bli av med den.:D Men jag funderar på att köpa nån riktigt riktigt billig cykel och eventuellt spraymåla den chockrosa med ett fult mönster så ingen vill ha den.

rolf
2012-02-02, 21:14
Thesstade dettga nyss. FFFFFUUUUUUOLBFA.

//eggea fråäön ett luelaå med --29 grasder...

:D

Tekniken används med fördel på sydligare breddgrader. Här nere i Halmstad går det utmärkt, men skulle inte testa det hemma i Finland.

Sandra81
2012-02-02, 21:30
hemkörning oftast när jag bodde själv kostade väl runt 100:-. även hundmaten via foderbilen storhandlade på det sättet och köpte bröd å såna färskvaror själv i veckorna.

majak0vskij
2012-02-02, 21:44
Använder ryggsäck och cykel. Två ryggsäckar - en på bröstkorgen och en på ryggen om behövligt för extra mycket plats. Så får man plats med en kasse i cykelkorgen, en på vardera handtaget på styret och en på pakethållaren.Tygkassar håller bättre än plastkassar också = kan ladda på mer i varje.
Har också en träningsväska som är större och har handtag att bäras i hand och rem att bäras över axeln (ni vet, såna). De kortare handtagen kan man trä på sig som en ryggsäck så har man en rätt så grymt stor en.

sipufonatemo
2012-02-02, 21:54
Använder ryggsäck och cykel. Två ryggsäckar - en på bröstkorgen och en på ryggen om behövligt för extra mycket plats. Så får man plats med en kasse i cykelkorgen, en på vardera handtaget på styret och en på pakethållaren.Tygkassar håller bättre än plastkassar också = kan ladda på mer i varje.
Har också en träningsväska som är större och har handtag att bäras i hand och rem att bäras över axeln (ni vet, såna). De kortare handtagen kan man trä på sig som en ryggsäck så har man en rätt så grymt stor en.

Och du cyklar med allt detta?? Måste vara vingligt, eller?

L-Sami
2012-02-02, 22:09
Hemkörning? Finns en del företag som kör hem mat från olika matbutiker till låg kostnad. Mathem t ex 30-80kr. De är väl verksamma endast i Sthlm och Uppsala.

Sniggel
2012-02-02, 22:12

Ok, det finns alltid de som är värre än en själv inser jag :P

Annars tycker jag att en kärra är jävligt bra faktiskt. Går att kombinera med cykel och är man rädd för halkan kan man iaf strunta i att cykla på vintern.

Olegh
2012-02-02, 22:14
Hänga matkassar på styret är ju värdelöst. Man tappar ju i princip all möjlighet till duglig manövrering.

Lellan
2012-02-02, 23:27
Är det på ett träningsforum jag läser? Min mat släpar jag glatt hem, tungt lastad, 1 h promenad medelst 1 ryggsäck + 2 pappkassar + vilja.

Den här kombon ger flera fördelar: muskler, förmåga att koppla ur och koppla in muskler efter behag: dvs jag låter dem turas om (undviker dock traps, de kan ibland få blodstopp dock). Pappkassar är perfekt på vintern: då vågar du inte ställa ner dem med risk för väta = kasssläpp och pinnar på desto bättre.

Ryggorna går lätt sönder i sömmarna (eftersom jag köper billig skit), men älskart i övrigt: perfekt att lägga en platta kvarg mot ryggen så inget sticker in och skaver, sen resten buckligt "utåt". Har svart bälte i att lasta kassarna lika. Tumlås varieras med lite curls när ingen ser, samt att jag har ett par vantar som jag kan "låsa" lite som dragremmar.. :hbang:

Handlar jag nära, dvs 20 min promenad brukar jag använda min son; dock föredragsvis får han hålla något som inte kan gå sönder i famnen. En säck potatisk brukar funka! :thumbup:

sipufonatemo
2012-02-03, 20:37
Köpte idag min första dramatenvagn. En lila med blommönster på Ö&B för 99 kronor. Kände mig riktigt badass när jag använde den.

Det verkar väldigt bekvämt och bra. De enda nackdelarna jag kan komma på är att man måste planera i förväg men det måste man ju även om man använder t.ex. en cykel om man inte är ute och cyklar ändå. Jag menar man kan inte av impuls köpa en massa grejer vilket man kan om man bara bär kassar. Och den andra nackdelen jag kommer på är att den hoppar och vibrerar som fan om underlaget inte är helt slätt men jag hade ägg i och de klarade sig så det verkar inte vara något stort problem.

anton2000
2012-02-03, 20:47
Köpte idag min första dramatenvagn. En lila med blommönster på Ö&B för 99 kronor. Kände mig riktigt badass när jag använde den.

Det verkar väldigt bekvämt och bra. De enda nackdelarna jag kan komma på är att man måste planera i förväg men det måste man ju även om man använder t.ex. en cykel om man inte är ute och cyklar ändå. Jag menar man kan inte av impuls köpa en massa grejer vilket man kan om man bara bär kassar. Och den andra nackdelen jag kommer på är att den hoppar och vibrerar som fan om underlaget inte är helt slätt men jag hade ägg i och de klarade sig så det verkar inte vara något stort problem.

Välkommen in i klubben :)
Haters gonna hate