handdator

Visa fullständig version : Dela upp styrkepass eller inte, som nybörjare?

vhoenix
2012-02-02, 12:03
Hej alla!

Som extrem nybörjare kring detta med styrketräning undrar jag; bör jag dela upp mina pass i muskelgrupper redan nu eller köra igenom hela kroppen lite lätt varje pass (alltså lära mig maskiner, tempo etc)?

Hur gjorde ni de första månaderna på gymmet?

Har även hört att det är bättre (?) att hålla sig borta från maskinerna så mycket som möjligt och köra friövningar. Är detta allmänkunskap eller mer individuellt vad som passar?

Pjotor
2012-02-02, 12:08
Helkropp eller uppdelat -- splittat -- spelar inte så stor roll, men många splittprogram riktar sig inte till nybörjare. Väljer du färdiga program så rekommenderar jag helkroppsdito. Jag började med helkroppsprogram.

vhoenix
2012-02-02, 12:14
Tack! Ska kika runt lite. Det känns viktigt att samla mycket information som nybörjare och sedan vara lite källkritisk och välja det som passar mig. :)

deadich
2012-02-02, 12:49
Körde splittat, egentligen bara för att polarna körde det. "Idag kör vi rygg" ok tänkte jag och hakade på eftersom att jag inte hade särskilt mycket koll på övningar.

Pjotor
2012-02-02, 13:41
Har även hört att det är bättre (?) att hålla sig borta från maskinerna så mycket som möjligt och köra friövningar. Är detta allmänkunskap eller mer individuellt vad som passar?

Friviktsövningar ger mer tycker jag, kanske inte så mycket muskelstyrka men däremot balans, koordination och fokus. I en del friviktsövningar befinner du dig under vikten och måste vara mer fokuserad för att lyfta jämfört med motsvarande maskinövningar. Jag gissar att dessa saker gör styrketräning från friviktsövningar mer funktionella i bemärkelsen ökad tillämplighet.

Övningar som marklyft, knäböj och i viss mån bänkpress kräver mer teknikträning, men å andra sidan är det just det som gör att övningarna håller sig roliga längre. Tycker jag. Börjar du sedan med frivändningar, ryck och stöt blir det riktigt kul.

z_bumbi
2012-02-02, 14:01

Jag är ser oftast hellre att nybörjare kör maskiner i högre grad och sedan fasar man in fria vikter vartefter. Jag lägger självklart in vissa övningar med fria vikter för flertalet av nybörjarna för att inte skapa en rädsla för de där "hemska stängerna/hantlarna" men det är på övningar där de lämpar sig. Efter ett tag när styrka och rörlighet har tagit fart så kommer sedan fria vikterna in mer och mer vilket oftast betyder att man bara lägger till de övningarna till de som personen redan kör.