handdator

Visa fullständig version : Mängd av varje näringskälla?

robertsson86
2012-02-02, 10:35
Hej!
Hade tänkt att testa lägga om kosten lite nu när jag kommit igång seriöst med styrketräningen och lagt på mig runt 12kg på mindre än ett år. Är inte överviktig precis men vore ändå bra att bli av med lite fett känner jag. Som jag förstått det så är -500kcal per dag en rimlig takt. Hur mycket ska man äta utav protein, kolhydrater och fett vid en viktminskning?

Kalorikällorna har sett ut såhär dom senaste dagarna för mig (ungefär)
40% Protein
35% Kolhydrater
25% Fett

Mitt BEE ligger på 1800kcal så jag hade tänk lägga mig däromkring träningsfri dag och runt 2-2100 dag då jag har tränat.
25år 173cm 75kg

vicarious
2012-02-02, 10:49
Sikta på minst 2g protein/kg kroppsvikt, gärna mer (2.5-3g)

Hur man gör med fettet och kolisarna bestämmer man själv, har mycket med personliga preferenser att göra. Att sänka fettintaget till väldigt låga nivåer kanske kan vara skadligt på lång sikt men det är svårt att säga. Det enda jag vet är att maten lätt blir tråkig och smaklös om man stryper fettintaget för mycket.

Tompann
2012-02-02, 10:52
Tycker det låter som en rimlig summa. Då jag utgår från 2000 kcal får jag detta till 195g protein vilket helt klart bör vara tillräckligt. Kolhydrater nog för att hålla dig pigg och fett i vettig mängd. Detta ser ut ungefär som mitt ideal.

robertsson86
2012-02-02, 11:09
Låter som att jag har prickat rätt då. Får försöka köra vidare på det här och se hur det går :) Någon som vet någon sida med recept på bra mat? Har dålig fantasi och det blir ju så tjatigt att äta samma mat hela tiden.

Greenlight
2012-02-11, 07:02
Låter som att jag har prickat rätt då. Får försöka köra vidare på det här och se hur det går :) Någon som vet någon sida med recept på bra mat? Har dålig fantasi och det blir ju så tjatigt att äta samma mat hela tiden.

jag kör såhär -
morgon - mixar kvarg, bär, banan, vatten och whey som finns i många olika smaker

lunch - ris/fullkornspasta 150g + Broccoli/verts/spenat 200g + kyckling/nötfärs10%/fisk/kassler 200g . sen väljer jag en från varje, när jag köper in köttet väger jag upp dom i 200g + wheydrink 30g

kväll - tonfisk/keso + västanost5% + 1hårdbröd + wheydrink 30g

detta känns iaf varierat :)
grillar köttet och grönsakerna på en bordsgrill jag inhandlade häromdagen, ris i riskokare, smidigt och går snabbt att laga maten