handdator

Visa fullständig version : Mer rabatt ju mer du väger.

shadowfire
2012-02-01, 21:23
Ett reklamblad har en annons där ett gym kör en kampanj; mer rabatt ju mer du väger, 10 kr per kilo kroppsvikt. Väger du 70 kg, får du således 700 kr rabatt. De har även lagt till meningen "Du glömmer väl inte äta innan du kommer till oss?".

Får man verkligen rikta olika prissättningar för samma tjänst på sådan kriteria? Det är ju tillåtet vad gäller ålder (läs ungdom, senior osv), men gäller detsamma för övriga attribut som i det här fallet kroppsvikt?

LeBron
2012-02-01, 21:31
Tog du illa upp?

Vet att i USA finns det restauranger där folk över 150kg (exempel) äter gratis :D

Solros
2012-02-01, 21:33
Outrage!
http://askanatheist.tv/files/2011/05/kids.jpg

shadowfire
2012-02-01, 21:39
Tog du illa upp?

Vet att i USA finns det restauranger där folk över 150kg (exempel) äter gratis :D

Nej, tog inte illa upp, blev mest förvånad över annonsen och började fundera på om det var tillåtet att prissätta olika på sådana attribut. Kan en frisör erbjuda olika priser på en och samma klippning beroende på den besökandes hårfärg?

Victuhh
2012-02-01, 21:39
Haha det var något nytt..

Vet att i USA finns det restauranger där folk över 150kg (exempel) äter gratis Det stod ju i aftonbladet här om veckan ;) va de inte 160kg?

Grazzafukkinrazzi
2012-02-01, 21:45
Nej, tog inte illa upp, blev mest förvånad över annonsen och började fundera på om det var tillåtet att prissätta olika på sådana attribut. Kan en frisör erbjuda olika priser på en och samma klippning beroende på den besökandes hårfärg?

Jag tror det. Riskerna för att drabbas av Gingervitus är rätt stora om man klipper en ginger, har jag hört iaf. Så det är dyrt att klippa sig för dem.

cero
2012-02-01, 21:47
Sätter dem kunden på en våg innan avtalet skrivs? Eller fyller man själv i "vikt" på en blankett? Risk för ett ID-scenario där.

* Expiditen tittar ned på blanketten, och sedan på den uppenbart osäkra kunden med en tveksam blick *

"Hmm, du ser inte riktigt ut att väga 70 KG! Är du säker på att det inte är uppemot 85-90?"

Aight
2012-02-01, 22:12
Tog du illa upp?

Hur fan tänker dom där? Dom borde få betala det dubbla

Fredszky
2012-02-01, 22:23
Sätter dem kunden på en våg innan avtalet skrivs? Eller fyller man själv i "vikt" på en blankett? Risk för ett ID-scenario där.

* Expiditen tittar ned på blanketten, och sedan på den uppenbart osäkra kunden med en tveksam blick *

"Hmm, du ser inte riktigt ut att väga 70 KG! Är du säker på att det inte är uppemot 85-90?"

tvärtom? mer rabatt ju mer personen väger.

shadowfire
2012-02-01, 22:31
Utan att skapa en debatt om huruvida det är rättvist eller inte (det finns redan en hel hög med sådan trådar på kolo som tenderat att spåra ur), frågan är enbart om det är tillåtet att rikta olika priser beroende på din fysiska sammansättning.

Det finns ju något som kallas diskriminering, där det klassiska som man kanske hör mest om är av etnisk orsak. Även sexuell läggning brukar man höra en del om.

Samtidigt så kostar ju en tågbiljett olika beroende på hur gammal du är (antagligen för att på någotvis balansera vad inkomstläget borde vara. Det finns även rabatter för studenter t.ex. och erbjudanden baserat på både ålder och studentfaktorn brukar man se i gymerbjudanden.

Frågan är var gränsen för diskriminering går? Är det enbart vid etnicitet och sexuell läggning som det är förbjudet att erbjuda specifika priser?

Sheogorath
2012-02-01, 22:33
Det finns väl en optiker som ger din ålder i rabatt i procent, men jag förstår inte varför man inte ska göra det? Jag gillar nytänk och få folk som väger mycket till att teckna gymkort och därmed kanske de börjar träna och kan senare stolta visa upp före- och efterbilder här på kolo är väl bara bra! Eller så tänker gymmet att det är volympengar, jag menar det finns människor vars gymkort har kostat de 100kr/minuten för det är ungefär så mycket de har använt de. Det är ju egentligen inga dåliga kunder eftersom de inte sliter på utrustningen och det är intäkt trots allt.

Fast nu tänker du väldigt allmänmänskligt. Du måste förstå att här på Kolozzeum blir vi riktigt förbannade om tjockisar får fördelar eftersom det är fel att vara tjock och dom minsann har sig själva att fylla. Formeln kroppsvikt x 30 kr för årskort hade varit bättre. Slitage osv. Eat that, fatsos!

shadowfire
2012-02-01, 22:34
Det finns väl en optiker som ger din ålder i rabatt i procent, men jag förstår inte varför man inte ska göra det? Jag gillar nytänk och få folk som väger mycket till att teckna gymkort och därmed kanske de börjar träna och kan senare stolta visa upp före- och efterbilder här på kolo är väl bara bra! Eller så tänker gymmet att det är volympengar, jag menar det finns människor vars gymkort har kostat de 100kr/minuten för det är ungefär så mycket de har använt de. Det är ju egentligen inga dåliga kunder eftersom de inte sliter på utrustningen och det är intäkt trots allt.

Borde det inte vara minst lika givande att få personer som väger lite att teckna gymkort och börja träna?

Nu var det i och för sig ingen större ekonomisk skillnad, så jag tvivlar på att den får avsedd effekt. Jag undrar dock med stilla nyfikenhet om de har en våg vid receptionen för att avgöra vad folk ska betala i kassan.

dream_theater_
2012-02-01, 22:36
Utan att skapa en debatt om huruvida det är rättvist eller inte (det finns redan en hel hög med sådan trådar på kolo som tenderat att spåra ur), frågan är enbart om det är tillåtet att rikta olika priser beroende på din fysiska sammansättning.

Det finns inget som säger att du får mer rabatt om du är fet, men om du väger mer. Det kan du ju göra även om du är vältränad.

ChewChew
2012-02-01, 22:36
Ser inte riktigt varför det inte skulle tillåtas, inget som jag kan finna "diskriminerande" i det du säger. Avundas man t.ex. rabatten som ges till dem som väger 150kg så är det ju bara för en själv att lägga på sig ett antal kg tills man själv ligger på samma vikt..

shadowfire
2012-02-01, 22:38
Fast nu tänker du väldigt allmänmänskligt. Du måste förstå att här på Kolozzeum blir vi riktigt förbannade om tjockisar får fördelar eftersom det är fel att vara tjock och dom minsann har sig själva att fylla. Formeln kroppsvikt x 30 kr för årskort hade varit bättre. Slitage osv. Eat that, fatsos!

Väck inte liv till det där igen sheo, det räcker med den typen av trådar. ;)

Frågeställningen är fortfarande om det är tillåtet - och i sådana fall vad som inte är tillåtet. Är det enbart sexuell läggning och etnicitet som är förbjudet att diversifiera produkter till?

På krogen brukar det ju vara tillåtet att ha olika prissättningar beroende på om man är man eller kvinna, så teoretiskt borde man kunna tillhandahålla olika gympriser till folk beroende på vikt, ålder och kön?

TheGhr
2012-02-01, 22:41
Dom som väger lite, strunta i det gymmet. Låt de mer rabatterade kunderna finansiera stället själva istället för att subventionera för dem. Samma med glasögonstället, gå annanstans om du är ung.

Sent by my Nokia 3310 using Spam-a-talk.

Mental
2012-02-01, 22:43
Diskrimineringslagen täcker följande

Diskrimineringslagen (2008:567) trädde i kraft den 1 januari 2009 och ersatte många av de tidigare lagar som på det civilrättsliga området reglerade diskriminering.[29] Diskrimineringslagen till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Edit: Källa: Wikipedia

Oxe
2012-02-01, 22:43
tycker mer gym skulle anamma det där...

shadowfire
2012-02-01, 22:47

Diskrimineringslagen (2008:567) trädde i kraft den 1 januari 2009 och ersatte många av de tidigare lagar som på det civilrättsliga området reglerade diskriminering.[29] Diskrimineringslagen till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Tack för förtydligandet där Mental. Den lagen täcker visst in en hel del, så då är frågan om när diskriminering träder i kraft? Jag har inte riktigt förstått mig på detta område.

Sheogorath
2012-02-01, 22:51

http://4.bp.blogspot.com/_FnQClROYbRA/S6zKwe_g55I/AAAAAAAAAHA/u6b8I6neGC0/s400/fat_not_disabled.jpg

http://i.qkme.me/358j60.jpg

Proxy
2012-02-01, 22:54
Men tjockisarna sliter mer på gångbanden. Borde man inte få mer rabatt ju mindre man väger? Eller kompenserar alla cardiobunnies liten vikt med fler gångna mil? *jorgen*

rajjan_dammit
2012-02-01, 23:10
Jag fick 900 spänn i rabatt, så jag tyckte det var en bra idé iaf :D

TheGhr
2012-02-01, 23:13
Ronnie Coleman kommer direkt. :hbang:

Oxe
2012-02-01, 23:14
Det är ju en skit bra ide, de flesta tjockisar tar sig inte till gymmet, och dom tycker det är för dyrt, så ifall gymmet får in 20 kraftigt överviktiga som inte tycker dom har råd som bortförklaring till att dom inte tränar och max 10% går regelbundet så tjänar dom bra mycket mer än på ett par taggade ungdomar med komplex som är på gymmet hela tiden

Rellos_87
2012-02-01, 23:35
Tack för förtydligandet där Mental. Den lagen täcker visst in en hel del, så då är frågan om när diskriminering träder i kraft? Jag har inte riktigt förstått mig på detta område.

Diskriminering ska avse något negativt, här rör det ju sig om en fördel för överviktiga.

TheGhr
2012-02-01, 23:42
Diskriminering ska avse något negativt, här rör det ju sig om en fördel för överviktiga.

Gymmet budgeterar för det här. Det kan i det här fallet vara ganska komplext men ta glasögonaffären som exempel. De köper in varor och skall ha en viss vinstprocent för att det skall gå runt. Sen får vissa(yngre) betala mer till den kakan. Glasklart negativt.
Gymmet då? Kanske räknar de med att de överviktiga kommer nyttja gymmet mindre som någon sa, men är det rimligt att vissa skall betala mer för samma tjänst? Kommer alla överviktiga baila? Då kommer vi förvisso till pensionärer också, och det verkar ju vara en accepterad form av diskriminering. Är alla pensionärer fattiga, alla icke-pensionärer rika?

shadowfire
2012-02-01, 23:55

Ah, så om kampanjen hade varit att man fick betala mer än normalpris för varje kilo man vägde mer än genomsnittsmänniskan, så hade det varit diskriminering?

Alltså om normalpris är 2500 kr för ett helårskort och man räknar på att en person i snitt väger X kg. För varje kilo mer så skulle man få betala en straffavgift?

Nu börjar jag osökt tänka på något flygbolag som ville debitera dubbelt av större personer (inte nödvändigtvis överviktiga, finns nog ett antal CBB-profiler som upptar betydligt mer än ett flygplanssäte).

Rellos_87
2012-02-01, 23:55
Varken att vara av normalvikt eller övervikt är en diskrimineringsgrund (har svårt att se övervikt som funktionsnedsättning...), så det hela fallerar redan där.

Pensionärer får man inte diskriminera, ålder är en diskrimineringsgrund.

Rellos_87
2012-02-01, 23:58
Ah, så om kampanjen hade varit att man fick betala mer än normalpris för varje kilo man vägde mer än genomsnittsmänniskan, så hade det varit diskriminering?

Alltså om normalpris är 2500 kr för ett helårskort och man räknar på att en person i snitt väger X kg. För varje kilo mer så skulle man få betala en straffavgift?

Nu börjar jag osökt tänka på något flygbolag som ville debitera dubbelt av större personer (inte nödvändigtvis överviktiga, finns nog ett antal CBB-profiler som upptar betydligt mer än ett flygplanssäte).

Som sagt, att vara överviktig är inte en diskrimineringsgrund, så något brott mot diskrimineringslagen föreligger inte. Dock skulle gymmet nog inte få så bra PR...Man får dock inte sätta ett högre pris baserat på ålder, etnisk härkomst eller någon av de övriga grunderna.

Mantus
2012-02-02, 00:08
Ännu en fördel långa människor får.*grr*

Jag hade nog inte köpt årskort där då jag med tanke på min längd hade behövt vara redigt fet för att komma upp i några substantiella rabatter och då köper jag nog hellre kort på annan kedja.

Jag tycker att det är en bra idé även om jag hellre sett rabatt baserad på BMI då den i många fall hade blivit mer rättvisande för målgruppen de antagligen försöker nå (överviktiga personer) då den kalkylerar in längd.

shadowfire
2012-02-02, 00:08
Som sagt, att vara överviktig är inte en diskrimineringsgrund, så något brott mot diskrimineringslagen föreligger inte. Dock skulle gymmet nog inte få så bra PR...Man får dock inte sätta ett högre pris baserat på ålder, etnisk härkomst eller någon av de övriga grunderna.

Vad lurigt, i teorin kan alltså ett företag höja ordinarie pris och sedan ge rabatt till en specifik målgrupp för att minska antalet kunder av en annan målgrupp. Omvänd diskriminering alltså, så istället för att straffa ut en viss grupp så ser man till att så få som möjligt i den målgruppen har råd och öppnar upp för andra att få tillträde istället :D.

Syftar dock inte på trådens exempel, utan enbart teoretiskt. Skulle kanske kunna fungera för att minska huliganer och öka barnfamiljer på hockeymatcher. Höja biljettpriserna till tusen, men kommer man med sin familj inkl barn så får man massiv rabatt. ;)

Nu kom jag osökt o tänka på något fotbollslag som fick som straff att enbart kvinnor fick se någon/några matcher, men det var inte i Sverige. :D

Raggis
2012-02-02, 00:16
http://www.bilerico.com/2009/08/baby-crying.jpg

Rellos_87
2012-02-02, 00:19
Vad lurigt, i teorin kan alltså ett företag höja ordinarie pris och sedan ge rabatt till en specifik målgrupp för att minska antalet kunder av en annan målgrupp. Omvänd diskriminering alltså, så istället för att straffa ut en viss grupp så ser man till att så få som möjligt i den målgruppen har råd och öppnar upp för andra att få tillträde istället :D.

Syftar dock inte på trådens exempel, utan enbart teoretiskt. Skulle kanske kunna fungera för att minska huliganer och öka barnfamiljer på hockeymatcher. Höja biljettpriserna till tusen, men kommer man med sin familj inkl barn så får man massiv rabatt. ;)

Nu kom jag osökt o tänka på något fotbollslag som fick som straff att enbart kvinnor fick se någon/några matcher, men det var inte i Sverige. :D

Ja, men det får inte leda till indirekt diskriminering. Ett känt rättsfall är där ett företag hade ett speciellt längdkrav för sina anställda (tror det var över 160cm som gällde) resulterade i indirekt diskriminering av kvinnor eftersom det är fler kvinnor än män som inte uppfyller längdkravet.

Jag har dock svårt att se någon indirekt diskriminering i det här fallet. Hade det varit något krav, säg att man inte får ha huvudbonad på sig i gymmet så hade man kunnat hävda indirekt diskriminering mot religiösa personer vars religion påbjuder huvudbonad.

shadowfire
2012-02-02, 00:26
Ja, men det får inte leda till indirekt diskriminering. Ett känt rättsfall är där ett företag hade ett speciellt längdkrav för sina anställda (tror det var över 160cm som gällde) resulterade i indirekt diskriminering av kvinnor eftersom det är fler kvinnor än män som inte uppfyller längdkravet.

Jag har dock svårt att se någon indirekt diskriminering i det här fallet. Hade det varit något krav, säg att man inte får ha huvudbonad på sig i gymmet så hade man kunnat hävda indirekt diskriminering mot religiösa personer vars religion påbjuder huvudbonad.

Men antar att det går att koppla det till säkerhetskrav och annat, finns ju yrken där det trots allt finns krav på både kondition, styrka, längd, syn mm.

Jag trodde dock faktiskt inte att man fick sätta olika priser beroende på kroppsvikt, men trevligt att förkovra sig i något nytt, för mig rätt okänt område.

TheGhr
2012-02-02, 00:31
Pensionärer får man inte diskriminera, ålder är en diskrimineringsgrund.

Syftade mer på att de ofta får betala mindre än andra. Det är inte dessa som blir diskriminerade, de får positiv särbehandling och det är de övriga som därmed diskrimineras.

Rellos_87
2012-02-02, 00:31
Men antar att det går att koppla det till säkerhetskrav och annat, finns ju yrken där det trots allt finns krav på både kondition, styrka, längd, syn mm.

Jag trodde dock faktiskt inte att man fick sätta olika priser beroende på kroppsvikt, men trevligt att förkovra sig i något nytt, för mig rätt okänt område.

Det var just det man gjorde, företaget menade att längdkravet fanns för att förebygga skador i arbetet. Här är för övrigt rättsfallet om du vill läsa https://lagen.nu/dom/ad/2005:87

Matsa
2012-02-02, 01:59
Syftade mer på att de ofta får betala mindre än andra. Det är inte dessa som blir diskriminerade, de får positiv särbehandling och det är de övriga som därmed diskrimineras.

Även ungdomar får ofta positiv särbehandling, exempelvis i form av billigare resor. Jag ser inget större fel i någotdera av fallen faktiskt.