Visa fullständig version : Kritik på första deffen med kost-schemat.
Hejsan Kolo :D. Taggar inför min första officiella deff som påbörjas så fort vasslet är inhandlat. Är förövrigt 17 år gammal, fyller ganska snart 18. Väger i dagsläget runt 86 - 87kg och är 184cm lång. Började styrketräna för runt 1,7 år sedan, det har varit lite till och från men har vart seriös med träningen i runt 1,1 år :D. Vägde 68 kg när jag började så lite har jag lagt på mig :). Är inte tjock men börjar bli lite mullig.
Jag skulle önska lite kritik och hjälpmedel till mitt kost-schema som jag färdigställt denna kväll. Är lite rädd för att optinojan börjar ta över och schemat kanske blir lite väl hårt.
Frukost 07:00 :
Havregrynsgröt. 5g P. 140kcal
Proteinshake. 25g P. 119kcal
-
Lunch 11:00 :
Skolmat (ögonmått)
40-50g P
700 kcal
-
Mellanmål runt 16:00 :
Proteinshake x 2. 50g P. 240 kcal
ev. havregrynsgröt 119 kcal 5g P
-
Middag 18:30 :
40-70g P
800 kcal
-
kvällsmat 21:00 :
Proteinshake x 2. 50g. 240kcal
ev. Kvarg/kesella Milbona 375kcal 60g P då blir de ingen P-shake.
-
Sammanlagt per dag jag inte tränar:
2239 kcal
235g Protein
Sammanlagt per dag jag tränar:
2493kcal
245g Protein
--
Vad jag gör av med under en;
Vilodag = 2758,1724kcal
Träningsdag = 3200kcal
-
Tränar förövrigt onsdag, torsdag, fredag, lördag och ibland söndag.
Mycket pulver blir det. Detta för att jag ekonomiskt inte har råd med bättre källor då jag bor med separerade föräldrar. Har funderat på periodisk fasta men är då rädd för att underprestera i skolan.
Tack på förhand! / pTw :D
Det jag undrar spontant är varför du enbart räknar med proteinet? I kcal beräkningen så har du med Kolhydrater och fett, men du nämner bara mängden protein?
Det låter som att du kommer att få brist på vissa vitaminer/mineraler, kommer du att käka något vitamin/mineral tillskott?. Du skriver ju inte vad du äter till lunch/middag.
För att du ska kunna få någon hjälp måste du skriva ned allt du käkar och i vilken mängd du käkar det. En middag på 800kcal och 40-70g protein säger inte så mycket.
Sen låter 5 shakes om dagen rejält överdrivet. Satsa mer på maten är mitt bästa råd. Du har lunch i skolan, uttnyttja den bättre. Tänk inte på att en diet ska vara så superoptimal som möjligt så att du tröttnar efter en månad. Välj mat som du tycker om, fast ät den i mindre mängder.
Det jag undrar spontant är varför du enbart räknar med proteinet? I kcal beräkningen så har du med Kolhydrater och fett, men du nämner bara mängden protein?
Det låter som att du kommer att få brist på vissa vitaminer/mineraler, kommer du att käka något vitamin/mineral tillskott?. Du skriver ju inte vad du äter till lunch/middag.
För att du ska kunna få någon hjälp måste du skriva ned allt du käkar och i vilken mängd du käkar det. En middag på 800kcal och 40-70g protein säger inte så mycket.
Sen låter 5 shakes om dagen rejält överdrivet. Satsa mer på maten är mitt bästa råd. Du har lunch i skolan, uttnyttja den bättre. Tänk inte på att en diet ska vara så superoptimal som möjligt så att du tröttnar efter en månad. Välj mat som du tycker om, fast ät den i mindre mängder.
Det är svårt med mat då det är mycket skola för min del. Proteinshakes utnyttjar jag för att de är en kalorisnålt och en enkel proteinkälla. Kör med ett omega 3 tillskott men inget mer. Koffeintabs för att snabbt få energi och snus för att hålla kvar livsglöden :D. Men middagen kan variera och har varken tid eller lust att väga maten som tilllagas i hemmet. I värsta fall får jag slänga in en 500g kvargbunke och äta. Som sagt, lunchen i skolan är serverad på sitt egna vis och varierar från dag till dag då vissa rätter är bättre än andra.
Det är svårt med mat då det är mycket skola för min del. Proteinshakes utnyttjar jag för att de är en kalorisnålt och en enkel proteinkälla. Kör med ett omega 3 tillskott men inget mer. Koffeintabs för att snabbt få energi och snus för att hålla kvar livsglöden :D. Men middagen kan variera och har varken tid eller lust att väga maten som tilllagas i hemmet. I värsta fall får jag slänga in en 500g kvargbunke och äta. Som sagt, lunchen i skolan är serverad på sitt egna vis och varierar från dag till dag då vissa rätter är bättre än andra.
Javisst. Proteinshakes ger protein, men du behöver näring. Vitaminer, mineraler, fiber. Du tänker för mycket på kosttillskott och käkar alldeles för lite mat. Ni har väl skollunch? Vad serveras där?
Fishtank
2012-02-01, 22:04
Javisst. Proteinshakes ger protein, men du behöver näring. Vitaminer, mineraler, fiber. Du tänker för mycket på kosttillskott och käkar alldeles för lite mat. Ni har väl skollunch? Vad serveras där?
Han äter skolmat, gröt och maten hemma.
Han kommer få i sig allt han behöver.
Läste du ens TS?
Tycker det ser bra ut, krydda gröten med proteinpulver funkar också.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Faktist ganska bra mat. Det är en restaurang där 2 maträtter serveras och man får välja. Salladsbuffé med ofta bra mat :). Tar det mest optimala för dieten. tar ner på kolhydraterna och lägger på extra "protein" som i kött/kyckling/fisk.
Kanske borde ersätta morgonshaken med 2 ägg?
dennipavlovic
2012-02-01, 22:45
Ser bra ut, dock så fattar jag inte att folk deffar på cirka 3000 kalorier... Man deffar på kanske 2000 kalorier, se bara till att ha mycket protein i kosten...
Ser bra ut, dock så fattar jag inte att folk deffar på cirka 3000 kalorier... Man deffar på kanske 2000 kalorier, se bara till att ha mycket protein i kosten...
Har man t ex energibehov på typ 3500 så känns det rätt onödigt att lägga sig på 2000...
dennipavlovic
2012-02-01, 23:08
Har man t ex energibehov på typ 3500 så känns det rätt onödigt att lägga sig på 2000...
Varför ska det vara onödigt?
Albin Eriksson
2012-02-02, 00:27
Varför ska det vara onödigt?
För att man vill: 1. må bra 2.behålla muskler.
kanske?
Ser väldigt enformigt ut och bör leda till någon slags brist. Du har tex inte skrivit upp några grönsaker, bär, frukter, fisk etc.
vicarious
2012-02-02, 08:36
Tycker det ser helt OK ut men å andra sidan är det svårt att veta hur mycket energi du verkligen förbrukar per dag. Det är nog alltid nästan bättre att börja högre och sänka eftersom om man märker att man inte går ner, istället för att börja för lågt och köra någon slags crash-diet. Du går i skolan och där vill man kunna prestera så lägg dig inte för lågt, känns inte värt det.
Sheogorath
2012-02-02, 08:57
Vet du ens vad du snackar om eller kände du mest för att skriva något?
dennipavlovic
2012-02-02, 14:26
För att man vill: 1. må bra 2.behålla muskler.
kanske?
1. visst, man mår bättre med mer energi i sig. 2. du kan behålla muskler på 1500 kcal om så behövs.
vicarious
2012-02-02, 14:30
1. visst, man mår bättre med mer energi i sig. 2. du kan behålla muskler på 1500 kcal om så behövs.
Det beror väl på personen. Knappast att du kan säga att vem som helst kan behålla sina muskler på 1500 kcal om dagen.
dennipavlovic
2012-02-02, 14:46
Det beror väl på personen. Knappast att du kan säga att vem som helst kan behålla sina muskler på 1500 kcal om dagen.
Inte alla, nu kan jag också ta ett exempel på en snubbe... Ove Rytter, han deffar på cirka 2000 kalorier.. +- 500 vissa dagar för att chocka kroppen...så det går ju för alla, beroende på vilken vikt dem har, jag väger 81 kg på mina 168 cm, jag deffar i snitt på 2000 kalorier, undantag vissa dagar, och det funkar perfekt.
vicarious
2012-02-02, 14:59
Inte alla, nu kan jag också ta ett exempel på en snubbe... Ove Rytter, han deffar på cirka 2000 kalorier.. +- 500 vissa dagar för att chocka kroppen...så det går ju för alla, beroende på vilken vikt dem har, jag väger 81 kg på mina 168 cm, jag deffar i snitt på 2000 kalorier, undantag vissa dagar, och det funkar perfekt.
Du förstår väl själv hur orimligt ditt antagande är. Om vi har en kille som väger 100kg och jobbar 10h om dagen på lager. Kanske har en förbrukning på 4000-5000 kcal. Tycker du han också ska deffa på 2000 kcal?
dennipavlovic
2012-02-02, 15:01
Du förstår väl själv hur orimligt ditt antagande är. Om vi har en kille som väger 100kg och jobbar 10h om dagen på lager. Kanske har en förbrukning på 4000-5000 kcal. Tycker du han också ska deffa på 2000 kcal?
Jag skrev INTE ALLA
... Det du just nu skrev, beskrev jag med två ord.
vicarious
2012-02-02, 15:05
Jag skrev INTE ALLA
... Det du just nu skrev, beskrev jag med två ord.
Du skrev
Man deffar på kanske 2000 kalorier, se bara till att ha mycket protein i kosten...
Som om det gällde alla.
dennipavlovic
2012-02-02, 15:10
Du skrev
Som om det gällde alla.
Får la ursäkta mig om du inte förstod hur jag menade, men jag personligen tycker TS borde lägga på sig på ett större underskott en period.
Får la ursäkta mig om du inte förstod hur jag menade, men jag personligen tycker TS borde lägga på sig på ett större underskott en period.
För att? Om det är hans första diet är det mer rimligt att han siktar på ett mindre underskott. Finns inga fördelar med ett stort underskott. Du går ned i vikt snabbare, ja, men vad består då viktnedgången av? Om du förlorar mest fett under en diet är det fett du lägger på dig enklast efter avslutad diet.
Han äter skolmat, gröt och maten hemma.
Han kommer få i sig allt han behöver.
Läste du ens TS?
Tycker det ser bra ut, krydda gröten med proteinpulver funkar också.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
"Skolmat" säger mig ingenting. Det kan vara en sallad och ett glas mjölk. Hur ska man kunna ge tips o kritik när han bara skriver att han äter proteinpulver och gröt, meb utan att nämna lunch/middag?
@Ts. Det låter bra! Testa och utvärdera efter några veckor. Väg dig ofta och ta gärna mått innan!
Så om det går för Ove så funkar det för alla? Du tycker alltså att jag ska lägga mig på 2k kcal och på så sätt skapa ett underskott på 2,2-2,5kg/vecka? Hur mycket muskler tror du jag har kvar efter en sådan diet? Är 2m lång, väger 104 oxh arbetar fysiskt 4-6dgr i veckan + gym.
dennipavlovic
2012-02-02, 15:55
Så om det går för Ove så funkar det för alla? Du tycker alltså att jag ska lägga mig på 2k kcal och på så sätt skapa ett underskott på 2,2-2,5kg/vecka? Hur mycket muskler tror du jag har kvar efter en sådan diet? Är 2m lång, väger 104 oxh arbetar fysiskt 4-6dgr i veckan + gym.
Som jag innan sa, så finns det undantag. Är du 2 meter lång och väger 104 pannor borde du la deffa på 3-3500 kalorier..men minska kcalintagen med tiden.
En till intressant sak är att ove deffade på kanske 90 gram protein under sitt dietande.. förstår dock inte ifall han trollar i hans bok eller är 2gr protein / kg bara fantasisiffror?!
Som jag innan sa, så finns det undantag. Är du 2 meter lång och väger 104 pannor borde du la deffa på 3-3500 kalorier..men minska kcalintagen med tiden.
En till intressant sak är att ove deffade på kanske 90 gram protein under sitt dietande.. förstår dock inte ifall han trollar i hans bok eller är 2gr protein / kg bara fantasisiffror?!
Att skriva "Man deffar på kanske 2000 kalorier" talar ju för sig självt att det är oerhört individuellt och felaktigt att uttrycka sig så.
Har inte läst boken själv men det sägs att man minst ska käka 2-3g/kv för att bevara mest muskler under sin diet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.