Visa fullständig version : Hur lång tid efter blindtarmsoperationen?
dream_theater_
2012-02-01, 16:41
Hur lång tid efter blindtarmsoperationen tog det för dig att börja träna igen? Jag blev av med min i söndags, och fick råd av två läkare. En sa två veckor, och en sa fyra veckor. Min intuition säger att han med fyra veckor är inkompetent, men det är en annan historia.
Så, hur länge fick du lov att vänta, och vad hände med dig som började för tidigt? Problemet är tydligen de hål som görs i bukskiljeväggen, för titthålskirurgin, och kan visst ta skada av att man får buktryck.
Den "inkompetenta" kanske ville ta det säkra före det osäkra så att du inte drar upp något?
Lättare vardagsaktiviteter kan du börja med omgående! Så fort du orkar kan du också börja skolan.
Ungefär en vecka efter operationen bör du kunna börja med lättare konditionsträning i din egen takt. Den enda begränsningen är egentligen att kroppen blir trött efter sjukdom, narkos och operation. Smärta i såret kan också vara en begränsning. Så ta det lite varsamt i början och öka på träningen något dag för dag.
Vad gäller magmuskelträning, så kan det finnas en liten risk för att såret spricker upp och det blir ett bråck om man tar i för mycket. Nu är det mycket sällsynt med bråck i blindtarmsärr, men man ska ändå vara lite försiktig.
Lättare belastning av magmusklerna, det vill säga att bära lite tyngre kassar, lyfta vikter och så vidare, kan du börja med efter två veckor. Efter ungefär fyra veckor kan du börja med lätt magmuskelträning i form av situps och liknande. Ungefär sex veckor efter operationen bör magmuskulaturen tåla full belastning.
Allt ovanstående gäller förstås endast om det inte blir någon komplikation i form av en sårinfektion eller liknade.
Svar från sjukvårdsupplysningen (http://www.1177.se/Kalmar-lan/Fraga-1177se/Fragor/Nar-kan-jag-borja-rora-pa-mig-efter-min-blindtarmsoperation/?ar=True)
Jag hade kört på känsla och stegrat upp de där veckorna efter någon vecka vila. samt tagit det väldigt lugnt med magen..
däremot kört lite tyngre koncentrerat på axlar armar vader tex..
6, efter 8 veckor var jag back in the game.
dream_theater_
2012-02-01, 22:13
Den "inkompetenta" kanske ville ta det säkra före det osäkra så att du inte drar upp något?
Det var mest ett skämt, dels för att jag är väldigt angelägen om att få börja träna igen, dels för att jag var lite på det humöret. Tog någon illa vid sig så var det bara ett skämt!
:)
dream_theater_
2012-02-01, 22:14
Svar från sjukvårdsupplysningen (http://www.1177.se/Kalmar-lan/Fraga-1177se/Fragor/Nar-kan-jag-borja-rora-pa-mig-efter-min-blindtarmsoperation/?ar=True)
Jag hade kört på känsla och stegrat upp de där veckorna efter någon vecka vila. samt tagit det väldigt lugnt med magen..
däremot kört lite tyngre koncentrerat på axlar armar vader tex..
Oj, sex veckor för full belastning. Det ville jag ju verkligen inte höra! Men tack för info.
dream_theater_
2012-02-01, 22:15
6, efter 8 veckor var jag back in the game.
Okej, jag får tydligen ge det mer tid än jag var redo för.
tntballe
2012-02-01, 22:17
Hur lång tid efter blindtarmsoperationen tog det för dig att börja träna igen? Jag blev av med min i söndags, och fick råd av två läkare. En sa två veckor, och en sa fyra veckor. Min intuition säger att han med fyra veckor är inkompetent, men det är en annan historia.
Så, hur länge fick du lov att vänta, och vad hände med dig som började för tidigt? Problemet är tydligen de hål som görs i bukskiljeväggen, för titthålskirurgin, och kan visst ta skada av att man får buktryck.
Kan tänka mig att det är lätt att man får bråck.
Kan se ut så här och då får du räkna med 2 månaders frånvaro.
http://www.babyvarlden.se/upload/1_ANyheter/navlebrokk_1.JPG
Kolozzeum vet såklart bättre än läkarna. Därför säger jag att du bör köra knäböj snarast så du inte dör.
dream_theater_
2012-02-01, 22:22
Kan tänka mig att det är lätt att man får bråck.
Kan se ut så här och då får du räkna med 2 månaders frånvaro.
http://www.babyvarlden.se/upload/1_ANyheter/navlebrokk_1.JPG
Du visar mig bild på bebis med bråck?
Kolozzeum vet såklart bättre än läkarna. Därför säger jag att du bör köra knäböj snarast så du inte dör.
Äntligen ett vettigt svar. Men som man frågar får man svar, antar jag!
Albatross
2012-02-01, 22:32
6-8 veckor tog det nog för mig. Tyckte man var kaxig direkt man var färdigopererad men inte så fort man får nån typ av belastning på :)
Jag gjorde inte titthål utan fick ett ordentligt snitt, men:
3 veckor tills jag kunde träna hela kroppen igen i någon mån, men betydligt längre än så innan jag vågade vräka på i böjen, säkert 2 månader. Jag kunde känna hur det slet i bukhinnan (eller nåt) på ett obehagligt sätt.
Dom sa 2 veckor för lugn träning och minst 4 veckor för tung träning (jag sa att jag tränade tyngdlyftning för att dom skulle fatta vad jag menade), och jag trodde dom överdrev, men jag insåg sen att dom nog snarast underskattade hur mycket operationer i buken påverkar lyftande för den som är erfaren med det.
tntballe
2012-02-01, 22:47
Du visar mig bild på bebis med bråck?
Äntligen ett vettigt svar. Men som man frågar får man svar, antar jag!
Jag visste inte om du hade koll på vad det var och hur det kan se ut.
dream_theater_
2012-02-01, 22:54
Jag visste inte om du hade koll på vad det var och hur det kan se ut.
Nu vet jag, och nu vet jag vad jag inte vill ha. :)
dream_theater_
2012-02-01, 22:55
Uppenbarligen så är det en hög här som har opererat sig för blindtarmen, och ni säger 6-8 veckor. Crap.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.