handdator

Visa fullständig version : Kaloriräknare GoogleDocs

eway
2012-02-01, 15:15
Tänkte dela med mig av min Kaloriräknare som jag använder för att ha koll på kostplanen.

vet att de finns en stor och avancerad här på forat redan, men denna kan man ha åtkomst överallt via Google Docs (google login krävs).

https://docs.google.com/templates?q=kalorir%C3%A4knare&sort=hottest&view=public

Detta är en mall som öppnas i ditt Docs konto som sedan sparas som kopia och blir din egen.

Innehåll

3 Flikar
Formel för Energibehov - bara att ange värden

Kostschema - Bara att kopiera in värden från Näringsvärdetabellen
och klistra in, sedan ange Per hundra gram hur mkt av råvaran du ska ha.

Näringsvärdestabell - basvaror samt väldigt enkelt att lägga till egna under den kolumen.

längst ner visar PROTEIN FETT OCH KOLHYDRATER i antal Gram samt Totala Kaloriintaget i KCAL

Upp till 6 mål / dag finns planerade och du kan döpa dem själv om du vill till frukost mellanmål .. etc.

Exempel på hur en planering för en dag kan se ut se bifogad bild!

allt är uträknad / hundra gram utom proteindrinken som jag räknat ut vad en hel drink har för värden, och kan därmed ange 1 eller 2 antal drinkar osv.

OBS! flytta inte runt i cellerna pga formler, utan kopiera och ta bort bara! eller ändra för hand.

Mental
2012-02-01, 15:36
Tänkte dela med mig av min Kaloriräknare som jag använder för att ha koll på kostplanen.

vet att de finns en stor och avancerad här på forat redan, men denna kan man ha åtkomst överallt via Google Docs (google login krävs).

https://docs.google.com/templates?q=kalorir%C3%A4knare&sort=hottest&view=public

Detta är en mall som öppnas i ditt Docs konto som sedan sparas som kopia och blir din egen.

Innehåll

3 Flikar
Formel för Energibehov - bara att ange värden

Kostschema - Bara att kopiera in värden från Näringsvärdetabellen
och klistra in, sedan ange Per hundra gram hur mkt av råvaran du ska ha.

Näringsvärdestabell - basvaror samt väldigt enkelt att lägga till egna under den kolumen.

längst ner visar PROTEIN FETT OCH KOLHYDRATER i antal Gram samt Totala Kaloriintaget i KCAL

Upp till 6 mål / dag finns planerade och du kan döpa dem själv om du vill till frukost mellanmål .. etc.

Exempel på hur en planering för en dag kan se ut se bifogad bild!

allt är uträknad / hundra gram utom proteindrinken som jag räknat ut vad en hel drink har för värden, och kan därmed ange 1 eller 2 antal drinkar osv.

OBS! flytta inte runt i cellerna pga formler, utan kopiera och ta bort bara! eller ändra för hand.

Ok, det där ser fel ut.

Eller menar du att 0.5*100 (dvs 50g ris) är 355kcal?
Och att 25g majonäs ger 720kcal?

250g minikeso är inte 70kcal osv.

StarkaUlf
2012-02-01, 16:42
Ok, det där ser fel ut.

Eller menar du att 0.5*100 (dvs 50g ris) är 355kcal?
Och att 25g majonäs ger 720kcal?

250g minikeso är inte 70kcal osv.

Dom siffrorna är vad varje livsmedel ger per 100g.
Sedan räknar den ut 355 x 0,5 där han skrivit in riset t.ex

100g minikeso = 70 kcal
Han har skrivit in 2,5 (x 100g) , vilket ger 2,5 (250g) x 70 = 175 kcal osv.

Mental
2012-02-01, 17:00

100g minikeso = 70 kcal

Jo, men då borde det stå 175kcal sedan på kcalraden, och sedan ska dagsumman räknas på det, och inte på att man ätit 100g av allt man lade till.

Mental
2012-02-01, 17:02
Nåja, den fungerar säkert, men det ser inte speciellt pedagogiskt ut i mina ögon.

eway
2012-02-02, 07:17

100g minikeso = 70 kcal

så är det, tanken är att de ska va så enkelt så möjligt så man faktiskt orkar fylla i sin planering för dagen eller veckan.

jag tycker antal gram av energikällorna samt TOTALA kalorierna är de som behövs där.

Prova den praktist får du se, väldigt överskådligt och enkelt.

som sagt finns ju den stora exel räknaren i en tråd här om man vill ha mycket detalj och pill.

TheIsh
2012-02-02, 17:37
Fast varför skulle man behöva planera en vecka i förtid vad man kommer äta? Inte bättre att laga skiten, portionera upp den och frysa in då? Jag antar att du inte gillar och äta samma saker flera dagar i rad? Bra initiativ, men från där jag står är det ju helt meningslöst.

Notera att det är MIN åsikt, försöker inte basha dina excell-skillzzz... ;)

eway
2012-02-03, 08:46
ne ofc, alla har vi ju olika behov. hade den färdig så tänkte bara dela med om någon mer behöver:)

Westan
2012-02-03, 10:54
Tyckte det fungerade bra jag, bra jobbat :)