handdator

Visa fullständig version : Reps och antal övningar under deff!

Jeml
2012-02-01, 10:40
Hej! Läser överallt att man bör köra få reps med tunga vikter under deff och inte heller för många övningar men jag undrar hur Mycket det påverkar egentligen?

Började deffa i måndags och kör nu så här:
Antal övningar
Bröst: 4
Triceps: 3
Biceps: 2
Rygg: 4
Ben: 2-3
Vader: 1
Mage: 3
Axlar: 4

Och 10-15 reps på alla övningar. Förutom mark, bänk, böj och militärpress där jag följer wendlers 5/3/1 program. Bör jag ändra någonting när jag deffar?

nyhhh
2012-02-03, 16:25
Vad jag hört så är det att köra så hårt som möjligt under deffen för att minska muskelminskningen. Men det kanske inte är helt korrekt ..

Albin Eriksson
2012-02-03, 16:36
Tungt med reps mellan 8-12 skulle jag vilja säga, övningsantal osv är väl upp till dig och orken du har.

Baboom
2012-02-03, 16:47
Det viktigaste är att du inte går ner i vikterna på gymmet. Utan behåller din maxstyrka. Dra istället ner på volymen (alltså antal set).

4-6rep är ett bra intervall för att behålla styrkan. Kanske köra 5/3/1 på basövningarna och lägga till 1-2 assistansövningar?

vicarious
2012-02-03, 16:48
4-8 är ett lagom repsintervall under deff tycker jag.

Albin Eriksson
2012-02-03, 17:01
Baboom: Om man normalt tränar i ett repsintervall mellan 8-12 låt säga, varför sänka ner mot 4-6reps under diet?
Behålla styrkan visst, men under uppbyggnaden har du aktiverat muskelfibrer främst i intervallet du kört och borde väl istället fortsätta inrikta dig på att behålla styrka just där?

vicarious
2012-02-03, 17:25
Baboom: Om man normalt tränar i ett repsintervall mellan 8-12 låt säga, varför sänka ner mot 4-6reps under diet?
Behålla styrkan visst, men under uppbyggnaden har du aktiverat muskelfibrer främst i intervallet du kört och borde väl istället fortsätta inrikta dig på att behålla styrka just där?

Mindre glykogen är en sak jag kan komma på. Med lite lägre repsantal använder sig musklerna mer av kreatinet som är lagrat i musklerna medan om man kör högre repetitioner blir det mer glykogenberoende.

Baboom
2012-02-03, 17:42

Kosten är basen i viktminskningen. Gymträningen är komplement för att behålla så mycket muskler som möjligt. Att gå ner och stimulera styrkan, gör både att du behåller den och inte använder dig av allt förmycket glykogen. Att dra ner på volymen hjälper dig att snabbare återhämta dig och kunna stimulera styrkan igen. 4-6 intervallet är en bra kompromiss på styrka/hypertrofi.

Mindre glykogen är en sak jag kan komma på. Med lite lägre repsantal använder sig musklerna mer av kreatinet som är lagrat i musklerna medan om man kör högre repetitioner blir det mer glykogenberoende.

Precis :)

Baboom
2012-02-03, 17:45
Men självklart kan han gå upp och köra några set på lite högre rep. Men det bör inte vara basen.

Albin Eriksson
2012-02-03, 17:56
Kosten är basen i viktminskningen. Gymträningen är komplement för att behålla så mycket muskler som möjligt. Att gå ner och stimulera styrkan, gör både att du behåller den och inte använder dig av allt förmycket glykogen. Att dra ner på volymen hjälper dig att snabbare återhämta dig och kunna stimulera styrkan igen. 4-6 intervallet är en bra kompromiss på styrka/hypertrofi.

Nu menar jag inte högre reps än för hypertrofi i intervallet 8-12 som sagt, personligen ligger jag snarare mellan 6-10.
Maximal hypertrofi trodde jag var viktigare i deff än stimuli av styrkan, att behålla styrkan i det repsintervall som byggt upp dig offseason.

Baboom
2012-02-03, 18:27
Nu menar jag inte högre reps än för hypertrofi i intervallet 8-12 som sagt, personligen ligger jag snarare mellan 6-10.
Maximal hypertrofi trodde jag var viktigare i deff än stimuli av styrkan, att behålla styrkan i det repsintervall som byggt upp dig offseason.

Nej, jag skulle snarare säga att maxstyrkan är av mer intresse. Både för att de behåller muskelmassan (se styrkelyftarna) och spar på glykogenet för att klara av vardagliga livet så bra som möjligt.

Det jag vill säga är alltså att träningen på diet inte är för att öka i muskelmassa (få förunnat) och bara bibehålla det man har i den mån det går.

Albin Eriksson
2012-02-03, 18:54
Nej, jag skulle snarare säga att maxstyrkan är av mer intresse. Både för att de behåller muskelmassan (se styrkelyftarna) och spar på glykogenet för att klara av vardagliga livet så bra som möjligt.

Det jag vill säga är alltså att träningen på diet inte är för att öka i muskelmassa (få förunnat) och bara bibehålla det man har i den mån det går.

Jag har fått uppfattningen av att ett lite högre intervall är mer främjande för att behålla muskelmassa, det finns inte någon länk du kan rekommendera för läsning?

Nej naturligtvis bara för att behålla, jag är inne på samma linje men som sagt...

Baboom
2012-02-03, 21:02
Tyvärr ingen länk :(

Jag tror du blandar ihop det med att träna hypertrofi.

Albin Eriksson
2012-02-04, 14:08
Tyvärr ingen länk :(

Jag tror du blandar ihop det med att träna hypertrofi.

Nja jag blandar inte ihop det, menar bara att tränar man på samma sätt som är mest optimalt för hypertrofi borde det vara mest muskelsparande under diet, det var min tanke.

rolf
2012-02-04, 14:20
Nja jag blandar inte ihop det, menar bara att tränar man på samma sätt som är mest optimalt för hypertrofi borde det vara mest muskelsparande under diet, det var min tanke.

Förstår vad du menar, och håller med.

Sen tycker jag att man kan förtydliga att man inte behöver bryta ihop och tänka "JAG ATROFIERAR!!" om man bänkar 2 reps mindre än förra passet. Fluktuationer i dagsform förekommer även på överskott, och ingen kan prestera linjärt hela tiden. Självklart förstår jag vart Baboom vill komma, att behålla styrkan är den bästa, i praktiken tillgängliga, indikatorn på att muskelmassan inte minskar drastiskt. Jag ville bara poängtera att det är så mycket annat i livet som påverkar styrkenivåerna att man inte ska övertolka prestationen heller. :)

Själv är jag av åsikten att man inte bör göra några drastiska ändringar i programmet (vare sig höjning eller sänkning av reps). Om något så bör man justera repsintervallet till något lägre än ren hypertrofiträning, 5-10 anser jag är lämpligt. Och genom att kapa volymen något ökar man chanserna för att ha återhämtat sig mellan passen. Man vill ju skapa en fysiologisk reaktion för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt, då är det inte läge att köra sig i botten med 30 set per pass som kanske funkat bra under bulken.

Albin Eriksson
2012-02-04, 14:26
Ja själv har jag nog mer precist legat mellan 6-8reps nära failure, det tycker jag är tung träning och skulle jag gå ner till 4-6reps hade skaderisken antagligen höjts markant dessutom.
Såklart beroende på hur tungt du går i dina 4-6, är det på gränsen till failure eller har du bra marginal?

Baboom
2012-02-04, 22:30
Nu tycker jag inte att skadenivån skulle öka så markant för att man går ner 2 rep. Ligger man mellan 4-6rep så ligger man någonstans mellan 80-85% av maxstyrkan.

Jag tycker att det är rätt logiskt att ligga närmare sitt max för att behålla sin maxstyrka. Vilket medför att så mycket muskelmassa som möjligt sparas, för att klara påfrestningen.

Failure kör jag varken på diet eller uppbyggnad. Förlänger bara återhämtningen och vad jag vet så finns det inte så mycket som talar för det. Less is more är min ståndpunkt :)

Albin Eriksson
2012-02-05, 16:17
Nu tycker jag inte att skadenivån skulle öka så markant för att man går ner 2 rep. Ligger man mellan 4-6rep så ligger man någonstans mellan 80-85% av maxstyrkan.

Jag tycker att det är rätt logiskt att ligga närmare sitt max för att behålla sin maxstyrka. Vilket medför att så mycket muskelmassa som möjligt sparas, för att klara påfrestningen.

Det är klart att skaderisken ökar ju närmare max du kommer, mindre misstag resulterar i mer konsekvens.
Sen är det ju där du tycker det är rätt logiskt som min fundering startar, säger inte emot dig men funderar på om man inte kan spara mer muskelmassa med träningen som byggt upp en, i hypertrofiintervallet även om du inte bygger under ditt deffdietande.

Baboom
2012-02-08, 07:00
Jag förstår inte hur du menar att volymträning har något att göra under ett energiunderskott? Du kommer inte att lägga på dig mer volym...

4-6 rep är en medelväg för att stimulera både typ I och II fibrerna. Du behåller maxstyrkan men stimulerar fortfarande volymen i den mån du behöver.

Popliteus
2012-02-08, 08:00

Snarare lika mkt kreatinberoende men lite mer glykogenberoende vid några få reps mer.

Popliteus
2012-02-08, 08:19
Jag förstår inte hur du menar att volymträning har något att göra under ett energiunderskott? Du kommer inte att lägga på dig mer volym...

4-6 rep är en medelväg för att stimulera både typ I och II fibrerna. Du behåller maxstyrkan men stimulerar fortfarande volymen i den mån du behöver.

Jag hör Albin här. Vid hypertrofiträning signaleras muskelfibrer att växa max. För att förhindra att dem atrofierar vid ett underskott skulle man vilja skicka samma slags signaler som vid max tillväxt, vid underskott blir det således max bibehållande av volym. Sen vill du väll inte endast stimulera volymen " i den mån du behöver" utan snarare i den mån det är högst möjligt även under deff?

Samtidigt har jag alltid hört få reps under deff för bibehållande av volym men har aldrig fått sett någon forskning som styrker detta. Skulle vara intressant om någon hade det och kunde dela med sig.

Baboom
2012-02-08, 10:41
Men det handlar ju inte om att bygga volym, utan att bevara den volymen du har. Varför då vara stark i ett intervall som tex behöver ett energiöverskott för att dra fördel av volymträningen?

Att se till att ha kvar sin maxstyrka kommer att se till att du bevarar din prestationsförmåga och de muskler man har kommer att prioriteras för att klara belastningen. Att bara träna på ett högre intervall än det får dig antagligen svagare i slutet av dieten och då rimligtvis ha tappat mer muskler än vad du behövde.

Så att träna maxstyrka bör rimligen vara det som starkast signalerar att inte göra sig av med musklerna.

Albin Eriksson
2012-02-08, 18:37
Men det handlar ju inte om att bygga volym, utan att bevara den volymen du har. Varför då vara stark i ett intervall som tex behöver ett energiöverskott för att dra fördel av volymträningen?

Att se till att ha kvar sin maxstyrka kommer att se till att du bevarar din prestationsförmåga och de muskler man har kommer att prioriteras för att klara belastningen. Att bara träna på ett högre intervall än det får dig antagligen svagare i slutet av dieten och då rimligtvis ha tappat mer muskler än vad du behövde.

Så att träna maxstyrka bör rimligen vara det som starkast signalerar att inte göra sig av med musklerna.

Medan jag funderar på om det inte kan vara så att du strävar efter att behålla styrkan i det intervall där du byggt upp muskelmassan för att just behålla maximalt av den.

Det är svårt som attans att hitta något om det online men Lyle Mcdonald är väl ganska respekterad och såhär skriver han:
As I’ve mentioned repeatedly on the site, the primary stimulus for muscle growth is progressive high tension overload (e.g. adding more weight to the bar over time). Without getting into a big old technical discussion of protein synthesis and breakdown here (you can read The Protein Book if you’re interested); I’ll simply say here that the high tension stimulus that builds muscle is the exact same high tension stimulus that will maintain muscle mass when you’re dieting.

Tension type weight training refers to more traditional heavy weight training. Lower repetitions with longer rest intervals: this might be sets of 5-8 repetitions with 1.5-3 minutes rest between sets or what have you. Just your stock standard traditional type of heavy weight work.

Källa: http://www.bodyrecomposition.com/training/weight-training-for-fat-loss-part-1.html

Prost
2012-02-08, 18:49
Jag har annorlunda åsikt och erfarenhet än vad man brukar förespråka här och skriver därför att för Mig fungerar volyminriktad träning Bättre under deff än några svintunga set på några få reps så man får skita på sig och faila. Jag tror också på att det som fungerar bäst för att lägga på sig massa fungerar även bäst för att behålla den.. Och för mig är det högre volym med flera reps o set.

Sheogorath
2012-02-08, 19:00
Jag förstår inte alls hur Baboom resonerar här. Att "bygga" och "bevara" är precis samma sak muskelfysiologiskt. Maximalt muskeluppbyggnad under diet innebär maximalt muskelbesparande, kanske t.o.m. viss tillväxt vilket naturligtvis är det mest gynnsamma.

Jag kan köpa att lågreps är mer glykogenbesparande, men frågan är vilken skillnad 4-6 reps gör mot 8-12? Är man dessutom noga med sin näringstiming så att man prioriterar kolhydraterna efter träning tror jag det är långsökt att ett par reps per set gör en sådan skillnad att det ska få fälla ett avgörande i frågan.

Förhoppningsvis har man valt intervall i övningar för att bygga maximalt med muskler. Då är det i det intervallet man ska befinna sig oavsett om det är bulk eller deff eftersom det alltid är samma sak man vill åstadkomma med styrketräningen.

Guddi
2012-02-08, 22:16
Medan jag funderar på om det inte kan vara så att du strävar efter att behålla styrkan i det intervall där du byggt upp muskelmassan för att just behålla maximalt av den.

Det är svårt som attans att hitta något om det online men Lyle Mcdonald är väl ganska respekterad och såhär skriver han:
Källa: http://www.bodyrecomposition.com/training/weight-training-for-fat-loss-part-1.htmlLyle i boken rapid fatloss:
Basically, I’d say cut weight training back to maybe once every 3-4 days (or twice a week) or so, doing a full body workout with a few heavy sets per bodypart in the 6-8 repetition range. This will give you the best strength and LBM maintenance on this diet.

Jag har annorlunda åsikt och erfarenhet än vad man brukar förespråka här och skriver därför att för Mig fungerar volyminriktad träning Bättre under deff än några svintunga set på några få reps så man får skita på sig och faila.Det är väl ingen som har snackat om skittunga set och faila?

Jag tror också på att det som fungerar bäst för att lägga på sig massa fungerar även bäst för att behålla den.. Och för mig är det högre volym med flera reps o set.

Jag förstår inte alls hur Baboom resonerar här. Att "bygga" och "bevara" är precis samma sak muskelfysiologiskt. Maximalt muskeluppbyggnad under diet innebär maximalt muskelbesparande, kanske t.o.m. viss tillväxt vilket naturligtvis är det mest gynnsamma.Det finns flera olika faktorer som kan få en muskel att börja växa. Vissa av dessa är beroende av "välfyllda" celler och metabola slaggprodukter vid träning. Den här formen av träning kommer också att vid rätt läge aktivera satellitceller som går in och ökar på antalet cellkärnor i muskelcellerna.

Denna form av träningseffekt uppnår man med gott om mat och en ganska stor volym på medeltunga vikter, runt 10-12 reps ungefär. Det är också en effekt som man kommer få väldigt svårt att uppnå när man är på låg BF och dietar eftersom energin inte finns i cellen och dessutom kommer ett pass med den typen av volym att ställa höga krav på återhämtningen vilket inte heller den är bra vid lågt BF på diet.

Det andra sättet att få en muskel att växa är att mer akut stimulera proteinsyntesen. Det som man oftast snackar om här på kolo. För att uppnå denna effekt behövs inte samma stora volym. Inte heller behöver man totalt trötta ut vart enda muskelfiber. Här fungerar det därför bra att ligga kring 4-8 reps och hålla volymen nere. Den här träningen kommer också att underhålla ens styrka vilket man har nytta av efter en deff om man vill komma igång med att bygga mer massa.

Så valen är enligt mig följande:
1. Man kör på 10-12 reps och hoppas på något som är ganska osannolikt samtidigt som man riskerar att tappa i styrka vilket är negativt både under och efter deffen.
2. Man kör på 4-8 reps och försöker bibehålla sin styrka. Någon större ökning av muskelmassan kommer inte ske men den muskelmassan som finns där stimuleras. När man sen är klar med sin deff har man även kvar styrkan och kan stimulera musklerna bättre vid efterföljande viktuppgång.

Jag hade valt nr 2. Sen kan man givetvis kombinera de två om man har ork men fokus tycker jag borde ligga på nr2.

Albin Eriksson
2012-02-08, 23:10
Guddi: Tror inte Sheogorath säger emot dig här, "hypertrofiträning" med fokus kring de 6-8.

Baboom
2012-02-09, 07:24
Guddi: Tror inte Sheogorath säger emot dig här, "hypertrofiträning" med fokus kring de 6-8.

Hur menar du nu?

Jag förstår inte alls hur Baboom resonerar här. Att "bygga" och "bevara" är precis samma sak muskelfysiologiskt. Maximalt muskeluppbyggnad under diet innebär maximalt muskelbesparande, kanske t.o.m. viss tillväxt vilket naturligtvis är det mest gynnsamma.

Det finns flera olika faktorer som kan få en muskel att börja växa. Vissa av dessa är beroende av "välfyllda" celler och metabola slaggprodukter vid träning. Den här formen av träning kommer också att vid rätt läge aktivera satellitceller som går in och ökar på antalet cellkärnor i muskelcellerna.

Denna form av träningseffekt uppnår man med gott om mat och en ganska stor volym på medeltunga vikter, runt 10-12 reps ungefär. Det är också en effekt som man kommer få väldigt svårt att uppnå när man är på låg BF och dietar eftersom energin inte finns i cellen och dessutom kommer ett pass med den typen av volym att ställa höga krav på återhämtningen vilket inte heller den är bra vid lågt BF på diet.

Jag kan köpa att lågreps är mer glykogenbesparande, men frågan är vilken skillnad 4-6 reps gör mot 8-12? Är man dessutom noga med sin näringstiming så att man prioriterar kolhydraterna efter träning tror jag det är långsökt att ett par reps per set gör en sådan skillnad att det ska få fälla ett avgörande i frågan.

Förhoppningsvis har man valt intervall i övningar för att bygga maximalt med muskler. Då är det i det intervallet man ska befinna sig oavsett om det är bulk eller deff eftersom det alltid är samma sak man vill åstadkomma med styrketräningen.

Det andra sättet att få en muskel att växa är att mer akut stimulera proteinsyntesen. Det som man oftast snackar om här på kolo. För att uppnå denna effekt behövs inte samma stora volym. Inte heller behöver man totalt trötta ut vart enda muskelfiber. Här fungerar det därför bra att ligga kring 4-8 reps och hålla volymen nere. Den här träningen kommer också att underhålla ens styrka vilket man har nytta av efter en deff om man vill komma igång med att bygga mer massa.

1. Man kör på 10-12 reps och hoppas på något som är ganska osannolikt samtidigt som man riskerar att tappa i styrka vilket är negativt både under och efter deffen.
2. Man kör på 4-8 reps och försöker bibehålla sin styrka. Någon större ökning av muskelmassan kommer inte ske men den muskelmassan som finns där stimuleras. När man sen är klar med sin deff har man även kvar styrkan och kan stimulera musklerna bättre vid efterföljande viktuppgång.

Förutom det jag skrivit tidigare i tråden så vill jag poängtera den mentala biten. Att inte känna sig trött och håglös på gymmet med för många reps. Att bara gå in och stimulera styrkan med en låg volym. Vilket ger både mer tid och energi till resten av livet.

Så jag väljer att citera mig själv

Men självklart kan han gå upp och köra några set på lite högre rep. Men det bör inte vara basen.

Albin Eriksson
2012-02-09, 08:47
Hur menar du nu?

Hur jag menar? Ja vad jag skrivit nu ett antal gånger...

Har du missat att jag skrivit det flera gånger eller är debattekniken bara låg i den här tråden?
För tredje(?) gången, NEJ tanken är bara att bedriva samma slags träning som byggt upp dig, just för att spara muskelmassa under diet och då kanske mer specifikt 6-8reps-intervallet.
"Hypertrofiträning" men utan tanke om att bygga något på deffdiet utan bara att spara maximalt med muskelmassa.
Visst kan man ju behöva dra ner på volymen, men då ser jag nog antalet set som primärt att skära i och inte reps och komma ner på SL-intervall.
Så jag är nog på Lyle Mcdonalds linje, han skriver ju om desamma - träna såsom du byggt upp dig - Skär i volymen men genom arbetssetten i så fall.

Stimulera volymen? Säger du inte lite samma sak som mig nu?

z_bumbi
2012-02-09, 09:00
Rapid weight loss är väl iofs inte en bra referens för mer normal viktnedgång och gör man inget rejält konstigt så bör man ha ungefär samma mängd energi vid deff som vid träning på kaloribalans. I slutet så börjar det bli jobbigt och då kommer repsen helt naturligt att sjunka.
Som vanligt förstår jag iofs inte de som bara kör ett repsomfång då det finns fördelar med samtliga.

Popliteus
2012-02-09, 09:08
Rapid weight loss är väl iofs inte en bra referens för mer normal viktnedgång och gör man inget rejält konstigt så bör man ha ungefär samma mängd energi vid deff som vid träning på kaloribalans. I slutet så börjar det bli jobbigt och då kommer repsen helt naturligt att sjunka.
Som vanligt förstår jag iofs inte de som bara kör ett repsomfång då det finns fördelar med samtliga.

+1

Tror mest på detta. Blanda friskt i reps för bäst resultat även i deff.

Baboom
2012-02-09, 09:26
Har du missat att jag skrivit det flera gånger eller är debattekniken bara låg i den här tråden?

Nej jag tycker inte att den är låg. Jag har bara en annan uppfattning än dig. Vilket jag måste ha all rätt att få ha. Jag är inte ute eller försöker på något sätt att kasta skit på dig om att du har fel. Så hoppas inte att du uppfattar det så.

Stimulera volymen? Säger du inte lite samma sak som mig nu?

Jag skriver att det är en medelväg att gå för att stimulera både volym och styrka. Tappar du styrkan kommer du tappa prestationen. Jag hävdar inte på något sätt om att man bör jobba i samma "intervall" som man byggt upp sin volym på.

Men visst kan jag hålla med om att jag låter lite fyrkantig. Då jag utgår från en "byggar" diet, där det blir en del dietande på lägre fettprocent.

z_bumbi inlägg är förövrigt ett vettigt inlägg i debatten. Framförallt för någon som dietar för hälsans skull och inte har någon optinoja. Att ha en mer relax ställning till sin viktnedgång ser jag inget fel på.

Men jag hävdar fortfarande att det är en klar fördel med lägre reps för att stimulera styrkan under en diet. Av följande skäl (som jag tjatat om tidigare)

1. Har du kvar styrkan har du kvar musklerna
2. Det blir mindre total volym på passet (korta men effektiva pass för målet) Där var vi överens :)
3. Mer energi till annat i vardagen
4. Mentala. Du blir inte trött på samma sätt av lägre reps. Du kan hålla motivationen uppe.

Sen är det ju så att vi helt klart pratar om marginaler, 4-6rep kontra 6-8rep. Men min uppfattning är att basen i träningen bör vara lägre rep med högre vikt.

Popliteus
2012-02-09, 10:44
Men du har optinoja då eller?

Vad ska du med överflödigt energi till i vardagen isf? Bara att lägga alla energi på gymmet.

Albin Eriksson
2012-02-09, 11:49
Nej jag tycker inte att den är låg. Jag har bara en annan uppfattning än dig. Vilket jag måste ha all rätt att få ha. Jag är inte ute eller försöker på något sätt att kasta skit på dig om att du har fel. Så hoppas inte att du uppfattar det så.

Nej, men det var nog tredje gången jag var tvungen att skriva att jag inte menade att man skulle bygga någon volym, bara träna som OM.
Iofs har vi ju upprepat oss en hel del här i tråden. :)

Sen är det ju så att vi helt klart pratar om marginaler, 4-6rep kontra 6-8rep. Men min uppfattning är att basen i träningen bör vara lägre rep med högre vikt.
Vi kan nog vara överens om att vara oöverens ju på den punkten då, men som du skriver är det små marginaler och vi förespråkar båda tung träning.

Baboom
2012-02-09, 12:53
Men du har optinoja då eller?

Vad ska du med överflödigt energi till i vardagen isf? Bara att lägga alla energi på gymmet.

Det här kändes mest som en onödig kommentar och mer som ett påhopp för att du inte delar min uppfattning.

Då hela tråden handlar om vilket reps intervall som är mest fördelaktigt under en diet.

Men svar på din fråga.
Det är stor skillnad för någon som har väldigt högt bf mot någon som har lågt. Ju lägre bf du har, desto viktigare är det att sköta sin diet. Så ja, eftersom jag tränar stundtals på väldigt låg bf, så försöker jag vara så optimal jag kan utifrån det förutsättningar livet ger mig.

Ang. energin tycker jag att man bör prioritera sin familj, arbete och övriga livet, framför att köra slut på sig på gymmet.

Nej, men det var nog tredje gången jag var tvungen att skriva att jag inte menade att man skulle bygga någon volym, bara träna som OM.
Iofs har vi ju upprepat oss en hel del här i tråden. :)

Vi kan nog vara överens om att vara oöverens ju på den punkten då, men som du skriver är det små marginaler och vi förespråkar båda tung träning.

I agree :)

Popliteus
2012-02-09, 13:07
Det här kändes mest som en onödig kommentar och mer som ett påhopp för att du inte delar min uppfattning.

Då hela tråden handlar om vilket reps intervall som är mest fördelaktigt under en diet.

Men svar på din fråga.
Det är stor skillnad för någon som har väldigt högt bf mot någon som har lågt. Ju lägre bf du har, desto viktigare är det att sköta sin diet. Så ja, eftersom jag tränar stundtals på väldigt låg bf, så försöker jag vara så optimal jag kan utifrån det förutsättningar livet ger mig.

Ang. energin tycker jag att man bör prioritera sin familj, arbete och övriga livet, framför att köra slut på sig på gymmet.

Ja, okej jag förstår att det kan ha uppfattats så. Men jag var bara intresserad av möjligheten till att få ut bäst resultat under en deff om man inte räknar in andra prioriteringar som exempelvis energi till annat i sin vardag. Tycker endast att det är intressant att diskutera om en repsintervall på dina 4-8 (tror jag att det var) eller något annat kan vara det mest optimala. Inget personligt :)

Prost
2012-02-09, 13:54

Jag hade valt nr 2. Sen kan man givetvis kombinera de två om man har ork men fokus tycker jag borde ligga på nr2.

Jag har testat båda och det "osannolika" fungerar alldeles utmärkt för mig, ökar i reps och vikter. Har även tidigare testat med t.ex 3-7 reps och Då tappade jag styrka iaf.

Men jag tror även på Jesus så då är jag ju automatiskt dum och kan inte tänka själv fast jag själv sökte eller blev sökt eller whatever. ;):)

Fredriiik
2012-02-13, 16:10
Jag har testat båda och det "osannolika" fungerar alldeles utmärkt för mig, ökar i reps och vikter. Har även tidigare testat med t.ex 3-7 reps och Då tappade jag styrka iaf.

Men jag tror även på Jesus så då är jag ju automatiskt dum och kan inte tänka själv fast jag själv sökte eller blev sökt eller whatever. ;):)

Funkar galant för mig också!

Det går ju att bygga muskler på underskott sett över en längre tid. Så just därför skulle jag ligga på 6-10 reps om jag deffade.

Blev lite tveksam till babooms svar om att "bara jag behåller styrkan så är musklerna kvar" men Typ I fibrer är ju inte lika benägen att bli stor i volym som typ II så jag skulle hellre ligga lite högre i reps.
Men jag förstår absolut varför han väljer att ligga lägre i reps för att få över energi till knatte och fruga!