handdator

Visa fullständig version : Väldigt kall under deff

slimjim10
2012-01-31, 22:23
Har nu deffat sen årsskiftet och tycker att det går bra, Gått ner drygt 2 kilo så är nöjd än så länge:) Tycker inte heller att det är något problem direkt med hunger eller kost i allmänhet, flyter på bra helt enkelt! Dock så är jag förbannat kall väldigt ofta. Märker dock att efter jag tränat så ökar kroppsvärmen och jag fryser inte alls lika mycket. Inte alls konstigt i sig då kroppen minskar på "energiutgifterna" när man drar ner på energin och en effekt kan vara att man blir kallare.

Men finns det något som hjälper en att höja kroppstemperaturen? Mer träning är inte ett alternativ, 4-6 träningar/vecka just nu, och känner mig ibland lite övertränad så ska hålla nere det till 4-5. Hört någonting om att äta stark mat skulle kunna hjälpa, ska testa det. Övriga förslag?

vicarious
2012-01-31, 22:43
Protein, men det äter du säkert mycket av redan.

Varma drycker. Kläder och rörelse.

edasvangen
2012-02-01, 12:16
Raggsockor? :P

Höja tempen med en grad eller två i lägenheten, gör alltid jag när jag deffar.

Äta oftare hjälper för mig, får ofta kalla händer/fötter om det går för lång tid mellan måltiderna.

slimjim10
2012-02-01, 12:31
Protein, men det äter du säkert mycket av redan.

Varma drycker. Kläder och rörelse.

Ja, äter väldigt mycket protein. Ska dock testa varma drycker. Några förslag på varma drycker med lite/inga kalorier? Dricker ej te/kaffe tyvärr...

Raggsockor? :P

Höja tempen med en grad eller två i lägenheten, gör alltid jag när jag deffar.

Äta oftare hjälper för mig, får ofta kalla händer/fötter om det går för lång tid mellan måltiderna.

Kan försöka att äta oftare, dock märker jag att jag äter mer om jag äter oftare, att jag blir mer sugen på att äta om jag äter oftare än om jag bara äter tre stora måltider om dagen. Men ska testa och se hur det fungerar.

JakeShaft
2012-02-01, 13:29
Har 15-16 grader i min lägenhet under vintern. Armhävningar och benböj håller mig varm.

RobinSilver
2012-02-01, 13:30
Inte så lätt att åtgärda.
Har precis som du deffat några veckor och kör PF.
Fryser som fasen...

Reaper123
2012-02-01, 14:18
Lider av samma fenomen, kör dessutom lång fastor som gör saken ännu värre än en traditionell var 3:e timme frekvens på måltiderna.

Mitt knep är mössa+underställ. Huvudet släpper ju ut en hel del värme sägs det och underställ & tjocka strumpor täpper till övriga ställen där värmen kan ta sig ut!

Sitta still så lite som möjligt är väl också en bra grejj, förutsatt att det nu är möjligt.

aijou
2012-02-01, 14:30
Fryser också mycket mer än vanligt. Innan frös jag i stort sett aldrig. Var typen som kunde gå utomhus på vintern med endast en flanellskjorta som jacka. :P

Nu däremot, så fryser jag så fort det blir minusgrader även med vinterjacka.

Tror att det beror dels på kalorirestriktion eftersom kroppen har mindre energi att jobba med så lägger den mindre på att hålla sig varm.

Tror även att det kan bero på att man har mindre underhudsfett och kroppshydda. Djur äter sig ju feta på vintern för att kunna hålla värmen bättre så varför skulle det inte vara likadant för människor?

Har gått ner över 20 kg senaste året och börjar komma ner i hyfsat låg fettprocent och det verkar ha ett samband med att jag fryser mer och mer.

Det enda tipset jag har är nog att klä dig varmare.

slimjim10
2012-02-02, 20:27
Ok verkar helt enkelt som att det tillhör deffen och är i princip inget man kan göra åt. Man kan jue göra nåt åt att man fryser, t.ex. klä sig varmare, men verkar inte som att man kan göra nåt åt själva grejen, alltså så att kroppen själv reglerar på nåt vis så att kroppstemperaturen höjs.

Jobbar på willys där jag sitter mycket i kassan, och kanske inte så skoj att sitta där med vantar och mössa;) Inte heller så lätt att röra sig så man blir varm då.

JoHannibal
2012-02-02, 20:41
Jag fryser också ännu mer under deff och är frusen av mig annars. Har ca: 25 grader hemma men sitter ändå fullt påklädd med el-element och filt i soffan. Jag trivs bäst i 29-30 grader :)

Jag gillar inte heller kaffe eller te, men vi har en espresso-maskin hemma, jag brukar kasta i mig en espresso när jag känner mig frusen, det hjälper tillfälligt iallafall! Annars är varm buljong ganska gott om du gillar det?

Forqie
2012-02-02, 20:44
Ja, äter väldigt mycket protein. Ska dock testa varma drycker. Några förslag på varma drycker med lite/inga kalorier? Dricker ej te/kaffe tyvärr...

3-6dl vatten, en tärning kycklingbuljong/köttbuljong = win!

hur mycket väger en sådan? kan väl inte vara så mycket kcal i det?

vicarious
2012-02-02, 21:39
3-6dl vatten, en tärning kycklingbuljong/köttbuljong = win!

hur mycket väger en sådan? kan väl inte vara så mycket kcal i det?

En tärning kött el kycklingbuljong ger cirka 25 kcal.

slimjim10
2012-02-03, 12:38
Ok då blir det till att testa varmt vatten och buljong nästa gång man fryser:)