Visa fullständig version : överviktig nybörjade skall deffa! tips å råd behövs!
mikael99
2012-01-31, 15:48
tjenare! en nybörjare på gymmet skall deffa. började träna för ca 5 månader sen! har sen dess gått upp ca 5-10 kilo på bänken. och ett gäng kilo på resten av maskinerna å vikter. men ingen riktig viktökning jag är nöjd med.
väger för nuvarande 96 ca. 183-184 cm lång. och vill börja med en deff/viktminskning. vill gå ner till 85 ca. jag tränar tungt med 4-6 reps på gymmet flera dagar i veckan. spelar även ishockey på skoj med kompisarna IBLAND. annars blir det inte mycket sporta. har lite frågor.
1. skall jag utesluta kolhydrater helt?
2. på gymgr*0ssisten finns det grejer som " diet pro " meal pro " osv. är det värt?
3. hur ska jag lägga upp min träning?
4. hur lång tid kommer det ta ca?
5. jag äter whey80 varje morgon å efter gymmet. ska jag sluta med det vid deff?
6. hur lång tid tar det att tappa 10 kilo ?
har förövrigt gått ner från 114 som jag vägde mest till 96 nu. är ganska stolt över mig själv. men jag ser inte i spegeln själv att jag gått ner? men kollar jag gamla bilder ser jag. men vill ner ännu längre nu. just för tillfället äter jag vanligt. å äter även " ripped fuel 5x " 2 ggr om dagen.
tacksam för svar och tips mvh micke!
willtjam
2012-01-31, 16:08
Här står allt du behöver veta. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Ökade du 5-10 kg i bänkpress under dina första fem månader på gymmet? Då skulle jag nog se över kosten rejält. Ser du till att försöka öka vikterna så ofta som möjligt?
mikael99
2012-01-31, 16:10
jag låg på 60-65 i början. och sist jag maxa för någon vecka sen tog jag med näppe 70. jag körde på 50 kilo väldigt länge. men har gått upp å tränar på 60 kilo på bänken å försöker slänga på så högt jag kan å köra få reps. å sen hantelpressen gick jag upp från 22 kilo till 25 kilo hantlar. å kör även något set med 28 kilos hantlarna ! hoppas på bättre resultat.. resultat gör ju en motiverad som sagt!
willtjam
2012-01-31, 16:17
När du klarar 6 reps, höjer du vikten tills nästa gång då?
nisse1976
2012-01-31, 16:23
Hej,
Deffguiden som det länkades till är mycket bra, läs den.
1. skall jag utesluta kolhydrater helt?
Många tycker det är ett enkelt sätt att dra ner på antalet kalorier man får i sig genom att dra ner på kolhydraterna men det är absolut inget måste. Du går ner av kaloriunderskott oavsett var de kommer från. Min rekomendation är att dra ner lite på allt och inte utesluta nåt.
2. på gymgr*0ssisten finns det grejer som " diet pro " meal pro " osv. är det värt?
Den allmänna uppfattningen är nog nej.
3. hur ska jag lägga upp min träning?
Ditt upplägg känns bra med fokus på styrketräning. Om du konditionstränar kommer du att kunna äta mer än om du inte gör det men det är inget måste (Sen finns det ju 100 andra bra anledningar att konditionsträna men går lika bra att gå ner i vikt utan)
4. hur lång tid kommer det ta ca?
En allmän rekomendation är att sikta att gå ner ca 0,5 kg i veckan. Med den farten blir inte deffen jättejobbig (du kan alltså fortfarande äta OK mycket mat) och du har bra förutsättningar att den största viktminskningen kommer från fett och inte muskler.
5. jag äter whey80 varje morgon å efter gymmet. ska jag sluta med det vid deff?
Proteinpulver är ett komplement för att få i sig den mängd protein man vill ha i sig. 2 gram protein per kilo kroppsvikt är ett bra riktmärke. Kommer du inte upp i det från vanlig mat så komplettera med proteinpulver. Kan även vara bra att ta en drink direkt efter träning för att få i dig protein så snabbt som möjligt efter träning. Försök sen äta ganska snabbt inpå.
6. hur lång tid tar det att tappa 10 kilo ?
Om du följer 0,5 kg per vecka så tar det 5 månader. Tips för att följa viktnedgången är att väga dig varje dag med samma förutsättningar, tex dirket på morgonen och sen ta ett snitt varje vecka.
Lycka till
mikael99
2012-01-31, 16:29
willjam : nej så har jag aldrig gjort. då har jag kört på det en längre period!
mikael99
2012-01-31, 16:29
tusen tack nisse!
willtjam
2012-01-31, 16:40
willjam : nej så har jag aldrig gjort. då har jag kört på det en längre period!
Vill du bli större och starkare så måste du hela tiden sträva efter att lyfta tyngre. Annars kan du lika gärna stanna hemma och göra armhävningar. :)
mikael99
2012-01-31, 17:06
tack dom orden ska jag bära med mig i bagaget!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.