handdator

Visa fullständig version : Hur lägga upp intervall träning? För att gynna thaiboxning

thai
2012-01-30, 15:02
Som rubriken lyder.

Hur bör man lägga upp intervall träningen tex? Temo? distans, tid mm?

Just för att gynna thaiboxningen.

thai
2012-01-30, 20:55
Bump.

Hur börja? Lite lugnare eftersom jag är helt ny på intervaller.

Kommer köra inomhus nu på löpband under vinter.

Hjälp snälla:)

Spetälsk
2012-01-30, 21:26
Svårt när man inte vet vad thai boxning innebär fysiologist. Vad vill du uppnå, varför tror du intervaller är svaret? intervallträning är inte magi. Det är bara ett sätt att orka mer träningstid på höga intensitetsnivåer.

thai
2012-01-30, 21:40
Jag vill uppnå en mkt bättre kondition. Så jag orkar med thaiboxningen
Mer i högre tempo. Orkar alla olika övningar som görs. Vill då kompletter med intervaller.

thai
2012-01-30, 21:41
Jag vill uppnå en mkt bättre kondition. Så jag orkar med thaiboxningen
Mer i högre tempo. Orkar alla olika övningar som görs. Vill då kompletter med intervaller.

Mackan58
2012-01-30, 21:47
Som rubriken lyder.

Hur bör man lägga upp intervall träningen tex? Temo? distans, tid mm?

Just för att gynna thaiboxningen.

Hej!

När din vän Mackan körde thaiboxning (eller under de perioder jag gör det) väljer jag att köra HIIT. Alltså intensiv sprintträning. Spring så fort du kan i 60 meter, skuggboxa på stället i någon minut tills pulsen lagt sig, spring 60 meter igen och upprepa proceduren. Kör så i ca 30 minuter så har du ett riktigt bra konditionspass. (30 min är mer än vad man tänker sig, en rush på 60 m går ju ganska snabbt).

I övrigt är det bara ösa fullt när ni har mittsträning.

Tanman
2012-01-30, 21:47
jag gissar att du gynnas mest av högra syreupptag inom thaiboxning. Skulle därför ha kört olika typer av Vo2-intervaller, några exempel

4*4min med 4 min vila i en fart som är så hög att du med nöd oc hnäppe klarar sista int.
20*70/20. 70 sek sprint, 20 sek vila

Du kan välja att köra på cykel el. löpband. Spelar ingen större roll men misstänker att det är svårare att nå hög puls på cykeln om du är ovan.
Ta det försiktigt när du börjar med max-intervaller, skaderisken är hög.

kör hårt!