handdator

Visa fullständig version : Vilket Ris?

Crystal
2004-01-13, 22:19
Ursäkta mig, men jag har sökt en del i detta forumet, men ändå inte hittat någonting om det.

Min fråga nu är vilken sorts ris man ska köra på? kanske ganska simpel fråga men synpunkter är alltid välkomna!

Ber om ursäkt, kanske finns trådar om detta redan, men hittade inget :(

Ös på! :hbang:

Svedberg
2004-01-13, 22:26
Parboiled tror jag väl folk brukar köra med

aliquis
2004-01-13, 23:10
parboiled har ju lägst gi, råris har såklart bäst näringsinnehåll, basmatiris är godast.

Själv kör jag på ekologiskt basmatiråris. Risentas avorioris är väldigt gott det också annars, och är parboiled.

Alcazara
2004-01-14, 13:18
Det beror ju på när du ska äta det och till vad...

Efter träningen kan ju jasmin funka bra eftersom det har GI 120 ca.

Annars också för den delen...Om du blandar riset med Låg-GI-produkter som nötter, frön, linser så kan det bli riktigt bra sammansättning.

Annars är parboiled det bästa ur GI-synpunkt. Beror på vad du gillar bäst. Om du skulle föredra jasmin, så är tipset ovan toppen!!!

gasoliner
2004-01-14, 13:52
Kornris! ;)

brukar blanda det med Parboiled.

Ervin
2004-01-14, 16:55
wtf!!! så jasminris har ett högt GI?!?!
Jag som sitter o deffar på det... SUCK!

gasoliner
2004-01-14, 16:57
Originally posted by Ervin
wtf!!! så jasminris har ett högt GI?!?!
Jag som sitter o deffar på det... SUCK!

:nono: ---> KORNRIS:eating:

Ervin
2004-01-14, 17:03
skadar det mycket att jag åt/äter jasmin ris under min deff?
Grub....

gasoliner
2004-01-14, 17:11
kalorimässigt så borde de ju ge ungefär samma mängd .
sen hur mkt det påverkat din deff tror jag ingen kan svara exakt på.

en länk:
kornris (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12237&highlight=kornris)

King Grub
2004-01-14, 17:13
Originally posted by Ervin
skadar det mycket att jag åt/äter jasmin ris under min deff?
Grub....

Vadå skadar? GI är ett hjälpmedel, inget att grunda hela sitt kostupplägg på till varje pris.

Jämfört med t ex parboiled ris, pasta eller havregrynsgröt ger jasminris ett större blodsockersvar och ett större insulinpåslag, och därmed ökar risken att en större del av energiintaget går till fettcellerna än till musklerna, ja.

Men oavsett GI är ingen slags ris onyttigt.

Tillägas bör, att jasminris kokt i vanlig kastrull inte har något skyhögt GI, utan att detta är förbehållet ris kokt i riskokare.

aliquis
2004-01-14, 18:16
men insulinkänsligheten kommer väl förbättras och han kommer få lättare att gå på diet om han väljer ett ris med lite lägre gi eftersom han håller sig mätt längre då och slipper blodsockertopparna(och dalarna..)?
Så han har ju allt att vinna på att välja exempelvis risentas avorioris istället.
http://www.risenta.se/mainframe.asp?top=3&page1=produkt/nav.asp&page2=produkt/index.html

Sony
2004-01-14, 19:46
Tillägas bör, att jasminris kokt i vanlig kastrull inte har något skyhögt GI, utan att detta är förbehållet ris kokt i riskokare.

Visste jag inte, man lär sig någon (nästan) varje dag :thumbup:

Hur kommer det sig? Har inte koll på hur riskokare fungerar, är det ungefär som äggkokare som ångar äggen, och hur kan det påverka GI:t?

King Grub
2004-01-14, 19:52
Originally posted by Sony

Visste jag inte, man lär sig någon (nästan) varje dag :thumbup:

Hur kommer det sig? Har inte koll på hur riskokare fungerar, är det ungefär som äggkokare som ångar äggen, och hur kan det påverka GI:t?

Jag vet inte det exakta förloppet som orsakar höjningen. Jag pratade med Paulun, och det var han som nämnde att GI:t pressas upp från runt 80 till 140+.

Sony
2004-01-14, 20:06
Jaa från 80 till 140 är ju riktigt stor skillnad....kanske lika bra att man inte skaffat någon riskokare då, även parboiled ris borde väl höjas en del i den också. Undrar om någon kemist här på forumet har någon ide om vad det beror på...

MunsöHustla
2004-01-14, 23:01
Jag deffar också på jasminris att det har ett gi runt 80 och det bryr jag mig inte ett dugg om så länge det är överlägset det godaste riset enligt min mening....:eating: