Visa fullständig version : Bevara hemmagjord kräm
Tjena kolomedlemmar, undrar om någon vet hur länge man kan ha "kräm" i kylskåpet utan att den blir "gammal".
Om någon besitter denna information är jag tacksam!
Alltså nyfiken på hur lång tid det kan förvaras i kylskåp(vet inte exakta grader men syftar alltså på kyl och inte frys) så vill inte ha svar som lukta/smaka på den eller dyl.
MVHVERYMUCH
Holabandola
2012-01-29, 12:35
Svårt att säga.
Har du mycket socker i den så bör den hålla rätt länge. Men mer än två veckor hade iallafall inte jag ätit den.
ett tips på en jäkligt god hemmagjord kräm. Jag äter den med mjölk...mmmm, så sjukt gott.
Katrin*plom*mon*kräm
Ett recept från Allt om mat
Tipsa en vän om denna sida (Stäng) Ditt namn * Din e-post * Din väns e-post * Meddelande till honom/henne
(Stäng) Skicka detta recept med SMS Ditt mobilnummer * SMS:et är kostnadsfritt.
Ingår i kategorierna:
Saft och sylt, Frukt och bär, Vardag, Fest, Barn och familj 3 dl kräm Ingredienser
1 st katrinplommon, påse á 200 g
2,5 dl vatten
1 st kanelstång
2 msk strösocker
1 tsk potatismjöl
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk kanel, mald
Tillagning
1. Klipp katrinplommonen i mindre bitar. Häll över vattnet. Tillsätt kanelstång och socker. Låt puttra under lock ca 15 min. Ta upp kanelstången.
2. Rör ut potatismjölet med lite kallt vatten och häll i kastrullen under omrörning. Låt krämen koka upp och dra bort från värmen.
3. Smaksätt med vaniljsocker, kardemumma och kanel. Serveras ljummen eller kall till pannkakan.
Vilken typ av kräm? Är du hästuppfödare?
Vilken typ av kräm? Är du hästuppfödare?
Jordgubbskräm, haha nej är inte hästuppfödare och har ingen aning vad hästuppfödning har med kräm att göra :D
Svårt att säga.
Har du mycket socker i den så bör den hålla rätt länge. Men mer än två veckor hade iallafall inte jag ätit den.
ett tips på en jäkligt god hemmagjord kräm. Jag äter den med mjölk...mmmm, så sjukt gott.
Katrin*plom*mon*kräm
Ett recept från Allt om mat
Tipsa en vän om denna sida (Stäng) Ditt namn * Din e-post * Din väns e-post * Meddelande till honom/henne
(Stäng) Skicka detta recept med SMS Ditt mobilnummer * SMS:et är kostnadsfritt.
Ingår i kategorierna:
Saft och sylt, Frukt och bär, Vardag, Fest, Barn och familj 3 dl kräm Ingredienser
1 st katrinplommon, påse á 200 g
2,5 dl vatten
1 st kanelstång
2 msk strösocker
1 tsk potatismjöl
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk kanel, mald
Tillagning
1. Klipp katrinplommonen i mindre bitar. Häll över vattnet. Tillsätt kanelstång och socker. Låt puttra under lock ca 15 min. Ta upp kanelstången.
2. Rör ut potatismjölet med lite kallt vatten och häll i kastrullen under omrörning. Låt krämen koka upp och dra bort från värmen.
3. Smaksätt med vaniljsocker, kardemumma och kanel. Serveras ljummen eller kall till pannkakan.
Okej, tack så mycket för svaret och receptet! :D
Anders The Peak
2012-01-29, 13:33
Gör som tillverkarna använd Askorbinsyra som gör att krämen håller lite längre och ger en liten syrlig smak.
Gurkyngel
2012-01-29, 17:40
i somras gjorde jag mycket rabarberkräm. rabarber, sötningsmedel, strösocker, vatten och potatismjöl. kokades upp snabbt, fick svalna och förvarades sedan i kastrullen i kylen. blev uppätet på ca en vecka och höll hela den tiden :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.