Visa fullständig version : Känna till energibalans vid ganska ansträngande fysiskt arbete?
DroopySWE
2012-01-28, 01:22
Hej! Jag bulkar just nu men har ett problem. Jag jobbar 8 timmar per dag i en butik där både kassatjänstgöring och varuplock och en massa hållapåande etc ingår. Grejen är den att jag har inte en blekaste aning om hur pass mycket detta förhöjer min energibalans jämfört med om jag inte hade jobbat där. Hur ska jag veta det? Vissa dagar är det jättehårt där och jag går svettandes där ifrån och vissa dagar är det lugnare. Vill bulka i 10 veckor till och känner inte att köpa en våg och börja väga mig vecka för vecka kommer ge nåt just nu eftersom vågen visar så otroligt olika hela tiden beroende på mängd mat i magen, vätskenivå etc. Och känner inte riktigt att jag har tid med att hålla på när bulken bara är på 10 veckor. Vem vet, jag kanske ligger på balans och tror att det är bulk... eller så kanske jag grisbulkar 1000 kcal/dag :(
Finns det något jag kan göra för att ta reda på detta? Sen om det blir 317 kcal/dag bulk eller 443 kcal/dag gör inget direkt.
Alla tips uppskattas!
Nebuchadnezzar
2012-01-28, 01:49
Köp en våg, ät en viss mängd under en period och se vad som händer med din vikt. Väg dig nykissad på morgonen i kalsonger och använd ett medel- eller medianvärde typ. Så eliminerar du många av felkällorna.
LarsLasr
2012-01-28, 01:52
Väg dig på morgonen varje dag efter du pissat så borde vikten inte variera så mycket. Och att följa vikten är nog det bästa sättet att veta om du äter nog mycket för att lägga på dig massa, inte att med olika formler försöka räkna ut energiförbrukningen av att jobba.
DroopySWE
2012-01-28, 02:01
Väg dig på morgonen varje dag efter du pissat så borde vikten inte variera så mycket. Och att följa vikten är nog det bästa sättet att veta om du äter nog mycket för att lägga på dig massa, inte att med olika formler försöka räkna ut energiförbrukningen av att jobba.
Så när jag sliter på jobbet ska jag bara chansa ungefär vad jag bränner?
EDIT: Bajset då? Om jag inte bajsat och väger mig på morgonen så kan ju vikten diffa massor ju?
Haha herregud vad ovanstående mening lät sjuk :D Bara på kolo! ;)
LarsLasr
2012-01-28, 02:25
Bajsa innan du väger dig då? Gör det inte svårare än vad det är :p
Och anledningen att du ska väga dig är ju för att ta reda på vad du bränner på jobbet. Finns ingenting som på ett bättre sätt kan säga dig om du äter för mycket/för lite för att gå upp i vikt än just vågen.
DroopySWE
2012-01-28, 04:43
Oki :)
En fråga: nu kommer det tyvärr bli så inatt att jag kommer vara vaken hela natten och jobba nu idag på dagen. Har försökt sova men det går bara inte :( jag har vilodag idag lördag. 2 frågor: 1. Borde jag anpassa dieten på något specifikt sätt för att kompensera detta? 2. Bör jag kasta in ytterligare en vilodag söndag istället för att hoppa på ny kula då för bästa resultat?
Jag märker stor skillnad mellan hemmasittande dagar och 8-timmars håll-igång. Det ena kan kräva 2500 för balans (träning medräknad) medan det andra kan kräva något över 4000.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.