Visa fullständig version : Feber & ont i halsen, längre tid att bli frisk ifall man tar febernedsättande?
Jag har sökt men det verkar vara en riktig oenighet om denna frågan.
Ifall man har en virussjukdom, inte tar antibiotika, har feber på ungefär 38,5c, samt ont i halsen:
Är det fördelaktigt för hur snabbt man blir frisk ifall man tar febernedsättande, eller fördröjer det tillfrisknadsprocessen pga. febern försvinner?
hahavaffan
2012-01-27, 19:39
Bönne! Lever du fortfarande? Bor du kvar i götet?
Jag har bara upplevt det positivt.
grimfish
2012-01-28, 00:03
Det är svårt att utforma vetenskapliga undersökningar som ger ett bra svar på frågan, men sannolikt rör det sig inte om några större skillnader i tiden för tillfrisknande.
mattilainen
2012-01-28, 00:19
feber runt 39 grader gör att virustillväxten/bakterietillväxten avstannar och immunförsvaret kan klara av att ta död på inkräktarna. Tar du febernedsättning så kommer du på benen snabbare och immunförsvaret kommer troligtvis hinna ta död på viruset minst lika snabbt. Det är ju mer än bara feber som sker i kroppen vid sjukdom. Tror knappast man tjänar på att ligga med hög feber än att ta febernedsättande och må "bara" dåligt, vilket i sig jag tror snabbar på återhämtningen.
Bönne! Lever du fortfarande? Bor du kvar i götet?Hallå Benke! Jag var fan nära på att styrka med i min AIDS-förkylning som jag genomled med hög feber. Sen när flytta du upp? :O
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.