Visa fullständig version : Färdigmat
Hej!
Då jag jobbar ganska skumma tider ibland hinner jag inte alltid göra nån seriös matlåda.
Du brukar det bli färdigmat (micromat) istället.
Hur är det med den, finns det nån färdigmat ni rekomenderar som inte smakar alltför illa och innehåller nått vettigt?
//Andersw
Megatuttarna
2004-01-13, 19:16
Ta en kesella och ett par mackor gjorda av pumpernickel! Är väl inte så mkt att laga?
King Grub
2004-01-13, 19:27
I stort sett all färdigförpackad micromat är mer eller mindre värdelös: mättat fett, salt, proteinfattigt och snabba kolhydrater är mer eller mindre standard.
Lösningen heter storkok! Någon gång i veckan, gör riktigt rejäla doser av köttfärssås, grytor, bönor osv osv och frys in i portionsförpackningar. Bara att ta fram när det behövs en matlåda.
Originally posted by Megatuttarna
Ta en kesella och ett par mackor gjorda av pumpernickel! Är väl inte så mkt att laga?
Nejda, jag vet att det finns bra alternativ!
Syftade dock på just färdigmaten, om ni tycker den är nått att ha överhuvudtaget eller inte?
Har ni andra tips på vad en lunch kan innehålla (när man inte hinner laga nått seriöst) får ni gärna komma med dom!
ivandrago
2004-01-13, 22:00
ärtsoppa! klockrent!
Signum har färdiglagad mat som är ganska bra sammansatta näringsmässigt med mycket protein/kolhydrater och lite fett. Finns lite olika rätter tex. Kyckling Provecal, Italiensk färsbiff, Sej med äggsås mfl. Mycket goda är de dessutom!
De är inte frysta utan är vakum-förpackade och har därför lite kortare hållbarhet än vanlig micromat.
Langster
2004-01-15, 20:17
Det är tydligen väldigt vanligt med transfettsyror i färdigmat, därför är det smart att låta bli dem.
Kokta en hel del ris, quinoa, pasta, quorn eller något annat tillsammans med frysta grönsaker och köp och ta med ketchup eller uncle bensås samt köttbullar, falafel, quorn eller något liknande som du värmer i micron, måste väl fungera?
Aslänge sedan jag gjorde nu men jag vill minnas att det var rätt gott med "gryta" på ris, röda linser, lök, krossade tomater och massa kryddor, går ju att koka hur mycket som helst i taget och ta med i lådor o värma i micron.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.