Visa fullständig version : Abslide/Abroller/hjulet or what ever utförande
Har tränat en del med en skivstång på samma sätt som man gör med abslide på gymmet, d.v.s. står på knä och greppar stången på marken och rullar ut tills kroppen är några centimeter över marken. Älskar denna övning, men undrar nu om det finns något idealt utförande på övningen?
Min nya träningkompis påpekade att jag hade en ganska stor svank i utförandet (ska filma någon gång under kommande vecka)? Har aldrig sett mig själv göra övningen så hade ingen aning om det. Så vad tror ni? Är det något fara för skada med detta utförande, på diskarna i ryggen eller så?
Känner att jag är tillräckligt starkt för gå enda ner och göra 10 repetitioner utan större problem så tror jag har grundstyrkan i alla fall.
burkmannen
2012-01-26, 18:24
Du ska varken svanka för mycket eller för lite. Lägg upp en film så blir det lättare att se.
Brukar vara lätt att svanka för mycket i liknande övningar utan att man vet om det.
Du ska varken svanka för mycket eller för lite. Lägg upp en film så blir det lättare att se.
Brukar vara lätt att svanka för mycket i liknande övningar utan att man vet om det.
Ok ska försöka filma. Har du något bra tips på var man kan se ett bra utförande på övningen? SÅ man vet vad man ska sträva efter.
willtjam
2012-01-26, 19:01
Du ska inte svanka alls. Knip åt röven och spänn magen så att bäckenet framåtroteras. Där ska bäckenet vara genom hela rörelsen, och tappar du det så går du för långt fram och/eller är för svag. Detta är vad jag har läst mig till genom ett antal youtube-videos och diverse internetartiklar.
burkmannen
2012-01-26, 19:25
Du ska inte svanka alls. Knip åt röven och spänn magen så att bäckenet framåtroteras. Där ska bäckenet vara genom hela rörelsen, och tappar du det så går du för långt fram och/eller är för svag. Detta är vad jag har läst mig till genom ett antal youtube-videos och diverse internetartiklar.
Man ska väl vara neutral i ryggen? Inte svanka men inte heller runda av i ländryggen?
Öh? Framåtroters? Vad menas med det?
Jag är noga med att ta det lugnt i både den positiva och negativa delen av övningen samt att spänna hel buken för att göra det extra jobbigt. Men ska filma och återkomma nästa vecka.
willtjam
2012-01-26, 19:34
Man ska väl vara neutral i ryggen? Inte svanka men inte heller runda av i ländryggen?
Av det som jag har läst så ska man fram med bäckenet, och för mig går det utmärkt, men direkt jag börjar få neutral rygg eller svank så börjar det göra ont.
Jag är noga med att ta det lugnt i både den positiva och negativa delen av övningen samt att spänna hel buken för att göra det extra jobbigt. Men ska filma och återkomma nästa vecka.
Fram med penisen och knip åt röven och kaggen. ;)
burkmannen
2012-01-27, 00:07
Spänna buken för att göra det extra jobbigt? Du ska alltid spänna magen vid övningar.
Scratch89
2012-01-27, 08:32
Hela övningen innebär ju att du ska UNDVIKA att svanka, för att träna den stabiliserande muskulaturen i bålen. Svankar du så är du för svag, och då får du börja med ett lättare utförande. Det kan handla om att inte gå hela vägen ner, utan bara hälften t.ex.
Det verkar vara samma fenomen när folk säger att plankan är en lätt övning och att de kan stå så i flera minuter. De står där och hänger ner med magen och svankar som konståkare. :D
openside
2012-01-27, 09:55
http://www.youtube.com/watch?v=xyBah8Iln2A&feature=youtu.be
Hela övningen innebär ju att du ska UNDVIKA att svanka, för att träna den stabiliserande muskulaturen i bålen. Svankar du så är du för svag, och då får du börja med ett lättare utförande. Det kan handla om att inte gå hela vägen ner, utan bara hälften t.ex. 0
Det verkar vara samma fenomen när folk säger att plankan är en lätt övning och att de kan stå så i flera minuter. De står där och hänger ner med magen och svankar som konståkare. :D
Som sagt jag har inte varit medveten om att jag svankat förän nu. Men ska se till att filma det, så får vi se hur illa det är....
burkmannen
2012-01-28, 00:54
Hela övningen innebär ju att du ska UNDVIKA att svanka, för att träna den stabiliserande muskulaturen i bålen. Svankar du så är du för svag, och då får du börja med ett lättare utförande. Det kan handla om att inte gå hela vägen ner, utan bara hälften t.ex.
Man ska väl fortfarande inte runda av ryggen? Man ska stå rakt med hela kroppen i en rak linje vid plankan men om det börjar kännas i ryggen så svankar man för mycket?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.