handdator

Visa fullständig version : Ökad styrka under deff?

zpamode
2012-01-26, 17:39
Hej!

Jag är lite novis inom deffning och styrka över lag.

Jag har börjat att käka i stort sett bara proteinrik mat nu och skippar kolhydraterna helt. och ska även på tisdag införskaffa whey-80+Kreatin. Jag har läst en del om att man tappar styrka under deff så jag undrar om man tappar styrka om man bara käkar kött, ägg, sallad osv.. Låter ju ganska ologiskt att tappa styrka om man äter protein. Tycker väl inte att man borde tappa något då?

Har även en fråga om kreatin. Det ska ju tydligen vara vattenbindande, vilket gör att man går upp i vikt(?). Men om man kör kreatin under 8 veckor, och sedan dricker vätskedrivande typ citron/kaffe(?) borde man väl tappa kreatinet som är i kroppen ganska fort?

Ursäkta om det är lite dumma frågor, men jag har väldigt lite koll inom träningsvärden!

Tack på förhand!

charmed
2012-01-26, 17:47
Hej!

Man blir oftast starka pga av antingen

a) Du bygger större och starkare muskler
b) Effektiviserar ditt cns

Det är väldigt svårt att bygga muskler under deff iom att du ligger på ett underskott av kcal. Därför styrketränar du ofta för att spara de muskler du ar istället.

B) däremot är möjligt under deff, speciellt för nybörjare vilket jag personligen tror kan vara orsaken till varför många som är väldigt nya kan tappa i vikt och öka i styrka i början. Men jag har absolut inget stöd för denna åsikt så ta det med en nypa salt.

Avslutningsvis bygger man inte styrka av att äta protein :)

[edit] Skulle snarare se proteinet du äter som en nödvändig byggsten i att uppnå dina mål. Vad du senare gör med resten av kosten och träningen avgör om du blir smalare, fetare, starkare, svagare eller smalfetare kontra fetstarkare.

mattilainen
2012-01-26, 17:54
får hoppas det håller i sig också :)

Denniss
2012-01-26, 18:25
Hej!

Jag är lite novis inom deffning och styrka över lag.

Jag har börjat att käka i stort sett bara proteinrik mat nu och skippar kolhydraterna helt. och ska även på tisdag införskaffa whey-80+Kreatin. Jag har läst en del om att man tappar styrka under deff så jag undrar om man tappar styrka om man bara käkar kött, ägg, sallad osv.. Låter ju ganska ologiskt att tappa styrka om man äter protein. Tycker väl inte att man borde tappa något då?

Har även en fråga om kreatin. Det ska ju tydligen vara vattenbindande, vilket gör att man går upp i vikt(?). Men om man kör kreatin under 8 veckor, och sedan dricker vätskedrivande typ citron/kaffe(?) borde man väl tappa kreatinet som är i kroppen ganska fort?

Ursäkta om det är lite dumma frågor, men jag har väldigt lite koll inom träningsvärden!

Tack på förhand!

Varför?

Kreatin binder vätska, ja. Du behöver inte dricka vätskedrivande efter avslutad kur, det försvinner automatiskt om du slutar ta kreatin. Brukar ta upp till en vecka för att allt ska försvinna :)

Det här med att tappa styrka är högst personligt. Jag brukar inte tappa så mycket.

quikkz
2012-01-26, 19:00
Samma här. Bara för att man ligger på deff betyder detta nödvändigtvis inte att man tappar styrka.