Visa fullständig version : Stefan Löfven?
Pudzianovski
2012-01-26, 11:07
Flip eller flopp?
Bu eller Bä?
Räddare i nöden?
Har han alla hästar i stallet? chips i påsen?
Tja....jag vet inte särskilt mycket om honom.
Det kanske inte alls blir han...men jag utgår från det ;)
Ingen tråd ännu...men....tankar?
Nitrometan
2012-01-26, 11:08
Han är Metall. Bara en sån sak.
Pudzianovski
2012-01-26, 11:10
Han är Metall. Bara en sån sak.
Men är han svartmetall? dödsmetall? frågorna är många men svaren få... ;)
Men är han svartmetall? dödsmetall? frågorna är många men svaren få... ;)
Försäkrings metall?
Det vore tråkigt om de väljer fel igen :(
Han är gubbe och (s) är ett gubbparti (b.la. därför Mona Sahlin fick det svårt) så det lär tilltala en del väljare. Till skillnad från Juholt kan han inte flumma till det rent retoriskt vilket lär ligga honom i fatet, särskilt hos vänsterfalangen i partiet. Tror han uppfattas som ganska tråkig och att de väljer en som inte ens haft någon politisk erfarenhet inom riksdagen osar desperation.
Tvivlar starkt på att han kommer lyfta sossarna, snarare cementera fast bilden av att partiet inte hängt med i tiden (även om de kanske går upp 5% i ett glädjeskutt nu över att en ny ledare valts så kommer det inte hålla i längden).
Mitt spontana intryck av de gångerna jag sett honom på tv är att han verkar vara tråkig så det visslar om det.
Känns som sossarna försöker hitta en partiledare som har anknytning till väljarna (varit svetsare etc etc) men jag tvivlar på att det kommer hända några dramatiska grejer med deras politik, och av den anledningen kommer det förbli ganska svaga siffror från sossarna.
ingen aning om vem han är sen innan så kan inte säga nåt men det var verkligen synd att det inte funkade med juholt han såg iaf sympatisk ut till skillnad från han här, nåväl hoppas inte dom floppar igen som med dom förra två, hoppas fortfarande också på en comeback från juholt
Mitt spontana intryck av de gångerna jag sett honom på tv är att han verkar vara tråkig så det visslar om det.
Känns som sossarna försöker hitta en partiledare som har anknytning till väljarna (varit svetsare etc etc) men jag tvivlar på att det kommer hända några dramatiska grejer med deras politik, och av den anledningen kommer det förbli ganska svaga siffror från sossarna.
Nej, han verkar trist som sagt. Har dessutom för mig att han gärna förhandlat ganska lätt med näringslivet, vilket kanske inte vänsterfalangen gillar. Han är mer av en högersosse än Juholt tyder det mesta på.
ingen aning om vem han är sen innan så kan inte säga nåt men det var verkligen synd att det inte funkade med juholt han såg iaf sympatisk ut till skillnad från han här, nåväl hoppas inte dom floppar igen som med dom förra två, hoppas fortfarande också på en comeback från juholt
Inte som partiledare väl? Hur många chanser ska en sån klant få innan det är nog?
Bostadsaffären? Ok allt var väl ett misstag; men om man som vänsterpolitiker ska vara konsekvent så borde det vara en synd att söka bostadsbidrag om man tjänar cirkus 150 000 i månaden.
Libyenkrisen
Budgetaffären
Försvarskonferensen nu senast i Sälen.
Dessa tre episoder kan inte ursäktas; de berodde helt och hållet på Juholts inkompetens.
Inte som partiledare väl? Hur många chanser ska en sån klant få innan det är nog?
Bostadsaffären? Ok allt var väl ett misstag; men om man som vänsterpolitiker ska vara konsekvent så borde det vara en synd att söka bostadsbidrag om man tjänar cirkus 150 000 i månaden.
Libyenkrisen
Budgetaffären
Försvarskonferensen nu senast i Sälen.
Dessa tre episoder kan inte ursäktas; de berodde helt och hållet på Juholts inkompetens.
nä nä menade mer på personlig nivå och till utseendet på det setet sympatisk :P ,men å andra sidan hur lång tid fick han egentligen som partiledare han var väl där bara några månader och hela den här bostadsbidrags grejen var väl innan han blev partiledare eller ?? och det var väl också den som var hans fall vad jag förstod man gav honom inte mycket tid alls
på dom andra punkterna vet jag inte vart han stod tycker bara att man aldrig gav honom nån chans utan bara koncentrera sig på det negativa
nä nä menade mer på personlig nivå och till utseendet på det setet sympatisk :P ,men å andra sidan hur lång tid fick han egentligen som partiledare han var väl där bara några månader och hela den här bostadsbidrags grejen var väl innan han blev partiledare eller ?? och det var väl också den som var hans fall vad jag förstod man gav honom inte mycket tid alls
på dom andra punkterna vet jag inte vart han stod tycker bara att man aldrig gav honom nån chans utan bara koncentrera sig på det negativa
Han fortsatte att söka bostadsbidrag som partiledare.
Grejen var ju den att de snedsteg han gjorde var så stora att de inte gick att ignorera. Som partiledare måste man vara skicklig, vem som helst klarar inte ett sånt uppdrag- och Juholt saknade helt kompetensen.
Ta det där i Sälen t.ex. en ren lögn upprepade han ju flera gånger om att regeringen och sd gått ihop om försvarspolitiken (innan ens sd satt i riksdagen).
Blir spännande att se vad opositionen kan gräva fram *popcorn* Dom har varit ganska duktiga fram tills nu.
Jag vet inget om Stefan men om han är tråkig och höger så tror jag det är bra.
Yllegarn
2012-01-26, 13:23
Så lösningen som Nord Ko.. ähum ... Socialdemokraternas högsta milit.. oops .. verkställande utskott kommer med gällande farsen som var "Juholt" är att kalla in Juholt II?
Ahahaha, om kommunal inte går i taket över detta så vet jag inte vad...
Herr Oberst
2012-01-26, 13:45
Mer oinspirerad och tråkig gubbe kunde dom nog inte hitta.
Dom få som orkar ta sig till plenisalen under debatterna för att lyssna på honom lär somna rätt snabbt.
Vad han har för åsikter i övrigt är det nog inte många som vet. Enda gångerna han uttalar sig är när det gäller varsel bland IF Metalls medlemmar
hahavaffan
2012-01-26, 13:50
Jag förutspår ännu ett misslyckande beträffande valet av ordförande för S. Eller ja, hela partiet har ju varit ett fiasko de senaste åren, men jag tror inte det kommer vända genom att tillsätta Löfvén direkt.
Löfven räknas knappast som höger, snarare tvärtom.
Jag tror inte att han ligger riktigt rätt i tiden som ledare för S, för mig är han inte tillräckligt karismatisk.
Löfven räknas knappast som höger, snarare tvärtom.
Jag tror inte att han ligger riktigt rätt i tiden som ledare för S, för mig är han inte tillräckligt karismatisk.
Fast jag tror tråkig är helt rätt. Se bara på Reindfeldt. Tråkig är det nya svart.
Nu måste jag kolla upp snubben innan jag skriver mer :D
Han fortsatte att söka bostadsbidrag som partiledare.
Grejen var ju den att de snedsteg han gjorde var så stora att de inte gick att ignorera. Som partiledare måste man vara skicklig, vem som helst klarar inte ett sånt uppdrag- och Juholt saknade helt kompetensen.
Ta det där i Sälen t.ex. en ren lögn upprepade han ju flera gånger om att regeringen och sd gått ihop om försvarspolitiken (innan ens sd satt i riksdagen).
aa oke iofs det var lite väl å ta bostadsbidrag då men han kanske inte bara hann avsluta det då han blev partiledare (kan tänka mig att hans liv blev mycket mer hektiskt så man glömmer av grejer) , det kan ju du diskuteras med många om och men sen det med sd kan också tas upp för diskussion mannen var kanske bara felinformerad händer oss alla han är ju bara mänsklig
som sagt tycker inte han fick den tiden på sig, jag menar vem är redo i bli partiledare i det första ögonblicket man då man får den rollen ?? han kanske behövde mer tid än han fick för å växa in sig i den rollen
såhär i efterhand så tycker jag sossarna är dom man ska skylla på egentligen istället för att stödja honom och ställa dig bakom honom som partiledare visar dom sig splittrade där nån vill att han avgår å nån att han stannar kvar å efteråt är det flera av dom som vägrar ta posten som partiledare, för jävligt enligt min mening
Krille 87
2012-01-26, 14:46
aa oke iofs det var lite väl å ta bostadsbidrag då men han kanske inte bara hann avsluta det då han blev partiledare (kan tänka mig att hans liv blev mycket mer hektiskt så man glömmer av grejer) , det kan ju du diskuteras med många om och men sen det med sd kan också tas upp för diskussion mannen var kanske bara felinformerad händer oss alla han är ju bara mänsklig
som sagt tycker inte han fick den tiden på sig, jag menar vem är redo i bli partiledare i det första ögonblicket man då man får den rollen ?? han kanske behövde mer tid än han fick för å växa in sig i den rollen
såhär i efterhand så tycker jag sossarna är dom man ska skylla på egentligen istället för att stödja honom och ställa dig bakom honom som partiledare visar dom sig splittrade där nån vill att han avgår å nån att han stannar kvar å efteråt är det flera av dom som vägrar ta posten som partiledare, för jävligt enligt min mening
Växa in rollen har mer med auktoritet och andra lite mer ytliga kvaliteter att göra och inte med att man inte förstår vissa saker. Alla har helt enkelt inte kapacitet att klara av ett så krävande yrke. Sedan var det var fler uttalanden som var direkt felaktiga eller uppåt väggarna. T ex. att man ska bygga ut telefonnätet så alla, jämt, kan prata i tele. Kostade bara 30 miljader visade sig, vilket han givetvis inte hade en aning om, han bara vräkte ur sig det. Han tog givetvis tillbaka det.
Han satt mer än 300 dagar och om man tittar till vad han kommit fram till rent sakligt, vad hans politik var, förutom att "Sverige blir kallare", så får ni ursäkta mitt uttryck, ett skämt. Han hade ingen, ingen politik.
Vad det gäller Juholts kunskap så va den klart bristfällig, föga förvånande med tanke på hans utbildning och bakrund.
Hann avsluta det? Det är aldrig ok så länge nån annan bor i lgh:n.
pragmatist
2012-01-26, 15:05
Potentiellt ett mycket klokt val rent partitaktiskt skulle jag säga. Löfvén kan cementera socialdemokraternas plats på vänsterkanten och stoppa blödningen till (mp) och (v). Han har mycket hög trovärdighet bland traditionella (s)-väljare, karln har ju arbetat som svetsare till och med. Hur mycket mer "real deal" kan man bli?
Krille 87
2012-01-26, 15:16
Potentiellt ett mycket klokt val rent partitaktiskt skulle jag säga. Löfvén kan cementera socialdemokraternas plats på vänsterkanten och stoppa blödningen till (mp) och (v). Han har mycket hög trovärdighet bland traditionella (s)-väljare, karln har ju arbetat som svetsare till och med. Hur mycket mer "real deal" kan man bli?
Ja, dels det och den hetaste potatisen just nu är arbetsmarknaden och där har han bra koll. Det är framsidan på myntet.
pragmatist
2012-01-26, 15:26
Ja, dels det och den hetaste potatisen just nu är arbetsmarknaden och där har han bra koll. Det är framsidan på myntet.
Utmaningen för (s) är att få bort stämpeln som bidragsparti och börja prata tillväxtfrågor, sysselsättning och konkurrenskraft. Sahlin hade ju ingen trovärdighet där, hånglandet med (mp) gjorde inte saken bättre. Juholt gjorde väl några utspel åt det hållet men det drunknade bland alla dumheter.
Herr Oberst
2012-01-26, 16:46
karln har ju arbetat som svetsare till och med. Hur mycket mer "real deal" kan man bli?
Ja tänk, en politiker (om Löfven nu egentligen kan räknas som politiker) som faktiskt har varit ute i arbetslivet på riktigt.
Blir säkert intressant att höra vem som har värst knegarhistorier av Löfven och pojkvasker-mäster Fridolin.
Fridolin vinner nog, han har ju trots allt träffat väldigt många elever på folkhögskolan han jobbade på under några hårda månader
Ja tänk, en politiker (om Löfven nu egentligen kan räknas som politiker) som faktiskt har varit ute i arbetslivet på riktigt.
För 17 år sedan... Detta är enligt Socialdemokraterna, arbetarpartiet, något som måste lyftas fram som en enorm tillgång och nästintill en bedrift.
Ignatius72
2012-01-26, 18:43
Utmaningen för (s) är att få bort stämpeln som bidragsparti och börja prata tillväxtfrågor, sysselsättning och konkurrenskraft. Sahlin hade ju ingen trovärdighet där, hånglandet med (mp) gjorde inte saken bättre. Juholt gjorde väl några utspel åt det hållet men det drunknade bland alla dumheter.
Jag tror att den stora utmaningen ligger i att när de ska bort från bidragsträsket så hamnar de oundvikligen på allianssidan och då får de svårt att samtidigt hävda moderatskräcken när de för fram samma politik.
Lövdén kan omöjligt vara sämre än Juholt. Bara genom att hålla käft kommer opinionssiffrorna öka. Så var det med Sahlin också, det gick bra tills hon började prata om vad de skulle göra.
victor_n
2012-01-26, 18:56
Kommer bli ett skutt bland traditionella (S) medlemmar sen kommer det dala på som tidigare.
Har för övrigt träffat karl irl då jag gått en utbildning om IF metall då jag gick fordonsprogrammet på gymnasiet. Faktiskt trevlig och skämtglad kille, känns inte lika "stalingaktig" som Ljugholt.
http://cornucopia.cornubot.se/2012/01/vad-var-det-jag-sade.html
Jag tror att den stora utmaningen ligger i att när de ska bort från bidragsträsket så hamnar de oundvikligen på allianssidan och då får de svårt att samtidigt hävda moderatskräcken när de för fram samma politik.
Lövdén kan omöjligt vara sämre än Juholt. Bara genom att hålla käft kommer opinionssiffrorna öka. Så var det med Sahlin också, det gick bra tills hon började prata om vad de skulle göra.
Ja, det här låter ju som ett väl nyanserat synsätt på bidragspolitiken.
För att öka nyanseringsgraden bara en liiiiten gnutta, så finns det en väldigt grundläggande skillnad mellan det blå och röda laget, vad gäller attityden till bidrag. Som blå är bidrag alltid något fult och ett nödvändigt ont. Fusk ska bekämpas hårt och om icke-fuskare drabbas så är det trist, men inte hela världen. Som röd är det en självklarhet att bidragssystemet ska finnas och fungera på så sätt att det hjälper de som behöver hjälp, på bästa tänkbara sätt. Det innebär givetvis att fuskare ska bort, men inte till vilket pris som helst.
Att föra fram bra förslag på hur röda laget ska åstadkomma sin vision på ett mera effektivt och pragmatiskt är absolut en nyckelfråga. Även att man väljer 'rätt' gyllene medelväg. Man har som du säger inte råd att ha kvar stämpeln som ineffektivt bidragsparti, men samtidigt måste man vara tydlig med hur man inte stödjer den nuvarande politiken heller.
Herr Oberst
2012-01-26, 19:14
http://cornucopia.cornubot.se/2012/01/vad-var-det-jag-sade.html
EU när det är som sämst.
Van Rompuy, Barosso, Ashton, Schultz och dom övriga skurkarna i Bryssel/Strasbourg jublar väl just nu. Fast dom visste säkert redan hur planen såg ut och dom är säkert inte förvånade.
Ignatius72
2012-01-26, 19:30
Ja, det här låter ju som ett väl nyanserat synsätt på bidragspolitiken.
För att öka nyanseringsgraden bara en liiiiten gnutta, så finns det en väldigt grundläggande skillnad mellan det blå och röda laget, vad gäller attityden till bidrag. Som blå är bidrag alltid något fult och ett nödvändigt ont. Fusk ska bekämpas hårt och om icke-fuskare drabbas så är det trist, men inte hela världen. Som röd är det en självklarhet att bidragssystemet ska finnas och fungera på så sätt att det hjälper de som behöver hjälp, på bästa tänkbara sätt. Det innebär givetvis att fuskare ska bort, men inte till vilket pris som helst.
Att föra fram bra förslag på hur röda laget ska åstadkomma sin vision på ett mera effektivt och pragmatiskt är absolut en nyckelfråga. Även att man väljer 'rätt' gyllene medelväg. Man har som du säger inte råd att ha kvar stämpeln som ineffektivt bidragsparti, men samtidigt måste man vara tydlig med hur man inte stödjer den nuvarande politiken heller.
Tex så har man ju försökt skrämma väljare med att jobbskatteavdragen bara är för de rika, Rut-avdragen för miljonärerna. Det krockar med verkligheten, S har inga förslag på att återställa jobbskatteavdragen, inga planer med a-kassan, inga planer med sjukförsäkrningen och inga planer på Rutavdraget. Mao, de hamnar hos alliansen. Med tanke på tidigare retorik så tror jag att det behöver flyta lita mer vatten under broarna innan man kan byta sida och vara trovärdig.
Röda Björnen
2012-01-26, 19:33
Jag utspår att S kommer sjunka lågt, speciellt med Stefan Löfven som partiledare. Som tidigare sa, de är desperata efter en bra parti ledare men har inte tiden och tar sig inte heller tiden att välja ut en riktigt bra kandidat till posten.
Juholt kan inte göra comeback, han har gjort bort sig så många gånger på personliga nivåer och på politiska nivåer. Hans karriär kommer gå lågt den med gissar jag.
Det blåa styret är nog för att stanna ett tag.
Han jobbade på metall facket, och under hans tid där så tyckte jag inte han lyckades så bra iaf, det är väll ända intrycket jag har om han !
Håller med. Det skulle inte förvåna mig alls om de ganska snabbt går upp till 30% för att stabilisera sig därikring. Men så fort det blir valrörelse och de ska komma med egna förslag så kommer de tappa väljare. Precis vad som hände Mona Sahlin.
En man av folket behöver inte vara den samme som en man för folket. Han kommer säkert gå hem i vissa läger men tvivlar starkt på att 'grupperna' medelklass & storstad lockas av den mannen. Sen är han just man/gubbe med bakgrund från metall, lockar det kvinnliga väljargrupper? Nä, (S) är alliansens bästa valarbetare. Synd, hade gärna sett en vettig opposition samt ett reellt alternativ till den sittande regimen.
Ignatius72
2012-01-28, 12:31
Det blir ju även avgörande vem de sätter på andra poster. Waidelich som ekonomisk talesperson är ju en katastrof. Det pratas om Ylva Johansson på hög post. Hon skrämmer väljare i bästa Lars Ohly stil.
Lofven hyllade Julholt för att han gett partiet politiskt sjlävförtroende, vilket planet kommer karln ifrån?
Jag tror att han är bra för sossarna! :) Jag röstar höger men tycker ändå det är bra att det finns ett starkt socialdemokratiskt parti. + att han är pro kärnkraft!
Hur fungerar det rent praktiskt att ha en ordförande som inte sitter i Riksdagen? Blir han ordförande, men inte partiledare? Eller är han partiledare och får ha en ställföreträdare i partiledardebatterna? Eller får han vara med som adjungerad eller nåt liknande?
Nitrometan
2012-01-30, 10:46
Hur fungerar det rent praktiskt att ha en ordförande som inte sitter i Riksdagen? Blir han ordförande, men inte partiledare? Eller är han partiledare och får ha en ställföreträdare i partiledardebatterna? Eller får han vara med som adjungerad eller nåt liknande?
Han är partiledare men får inte vara med i debatter i riksdagen. T.ex. inte medverka i partiledardebatterna. Då får de ta in den som är gruppledare för det partiets riksdagsledamöter istället. Så gjorde Maria Leisner.
Sossarna kör back to basics med en starkt fackligt förankrad partiledare sprungen ur de egna leden. Tiden får utvisa om det är rätt taktik. Oavsett vilket så tycker jag att det är ett märkligt val, men det tyckte jag också att Juholt var så vad vet jag.
Ja han är pro kärnkraft, men det är inte SAP som parti. SAP vill även begränsa den svenska vapenindustrin, medan Löfven ställer sig positiv till den.
Vad som helst kan verkligen hända, kom ihåg att drygt fem procent av Svenskarna röstade in SD i riksdagen. Och jämfört med de clownerna så framstår ju Juholt som en klippa.
Ignatius72
2012-01-30, 16:07
Vad som helst kan verkligen hända, kom ihåg att drygt fem procent av Svenskarna röstade in SD i riksdagen. Och jämfört med de clownerna så framstår ju Juholt som en klippa.
Nej, ska Juholt bli en klippa så får man jämföra med Fleksnes.
Nej, ska Juholt bli en klippa så får man jämföra med Fleksnes.
Fleksnes är nobelmaterial jämfört med Juholt och Jimmy boy.
Har en lokalpolitiker från SD i min hemkommun som inte direkt utmärkt sig som knipslug direkt.
Är det bara jag som tycker att Löfven ser ut som en gammal boxare med den näsan. Han verkar tycka att han ser bra ut själv i alla fall.
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/3071/1374918_520_292.jpg
Fleksnes är nobelmaterial jämfört med Juholt och Jimmy boy.
Har en lokalpolitiker från SD i min hemkommun som inte direkt utmärkt sig som knipslug direkt.
I SD är det nästan bara Jimmie Åkesson som håller måttet. Fast i S så släpper de nästan bara fram de som inte håller måttet.*rolleyes*
De som röstar SD i kommunval är antingen desperata eller dumma i huvudet eller så har de något lokalt ljushuvud mot alla odds.
Jimmie har mentala hästkrafter. En del riksdagspolitiker har det, men med tanke på uppdraget de har så borde de vara betydligt fler.*cry* Eller felet jag begår kan ju vara att jag utgår ifrån att de skall vara verklighetstillvända och någorlunda intellektuellt hederliga, så några till som jag inte räknar med kanske har mentala muskler, bara att det inte syns i deras arbete.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.