Visa fullständig version : Ätardag under deff?
Tja,
Som rubriken säger undrar jag om det är bra att köra en ätardag under deff?
Har deffat sedan slutet av november och ligger på lågt kaloriintag samt lågt med kolhydraterna. Känner att vågen stått stilla ett tag, vad tycker ni?
Delade meningar kring detta.
Vissa äter upp en hel veckas kaloriintag på en ätardag då de fullständigt går lös på allt som finns att erbjuda medan andra klarar av att käka lite extra godis och något till. Kan säkert vara gynnande för vissa personer att ha en ätardag (moderat konsumtion) för att boosta psyket och släppa på tyglarna tvärt.
Dock så förstår jag inte vad det spelar för roll i att vågen stått stilla ett tag. Det lär oavsett vad inte lösas av att äta mera - that I am pretty sure of :).
willtjam
2012-01-25, 18:05
En dag med mycket kolhydrater kan hjälpa en deffplatå. Enligt Lyle McDonald ska denna "refeed" pågå i minst fem timmar, gärna mer.
Sheogorath
2012-01-25, 18:33
Delade meningar kring detta.
Vissa äter upp en hel veckas kaloriintag på en ätardag då de fullständigt går lös på allt som finns att erbjuda medan andra klarar av att käka lite extra godis och något till. Kan säkert vara gynnande för vissa personer att ha en ätardag (moderat konsumtion) för att boosta psyket och släppa på tyglarna tvärt.
Dock så förstår jag inte vad det spelar för roll i att vågen stått stilla ett tag. Det lär oavsett vad inte lösas av att äta mera - that I am pretty sure of :).
This. Ätardagar tycker jag man har främst av psykologiska orsaker (lättare att deffa en vecka till om man vet att man får äta mer fritt om en vecka igen) men även för att återhämta kroppen bättre, och lagra in extra glykogen.
Jag räknar förstås på mina ätardagar också. Det är inga magiska kalorier. Jag lägger mig endast ~250 kcal över en vanlig dietdag, men får komponera menyn fritt (d.v.s. utan att tänka på opti-fördelning av macros) förutsatt att jag inte hamnar under protein kv x 1,2, typ.
willtjam
2012-01-25, 18:40
En ätardag där man överäter kolhydrater hjälper till att normalisera en sänkt ämnesomsättning.
Sheogorath
2012-01-25, 18:43
En ätardag där man överäter kolhydrater hjälper till att normalisera en sänkt ämnesomsättning.
Säger någon Lyle McDonald i en bok du läst. Anger han någon källa?
willtjam
2012-01-25, 18:44
Nej, men jag ska leta rätt på nåt åt dig snart, jag håller på att laga mat just nu.
RobinSilver
2012-01-25, 18:50
Oavsett så måste man "unna" sig något extra för att ha orken att klara en längre diet.
Själv brukar jag lägga mig på kcal balans några veckor och samla krafter om jag ska vidare neråt.
Tycker inte det är så bra med ätardagar under diet. Delvis för att det kanske blir mer än vad man tänkt, och dels så tar deffen längre tid. Sen så finns risken alltid att man får mersmak och tycker att godispåsen (eller vad det nu kan vara) är så pass lockande att man ger upp. Med ätardagar så nöter man ju in det felaktiga beteendet som orsakade viktuppgången; man lär sig och vänjer sig själv vid att överäta. Inte bra.
Ser det som en bättre modell att äta mycket små portioner av "skräp" så gott som dagligen och planera in det i sin kaloribudget. Typ 13 g choklad (små förpackningar som finns som lösviktsgodis), eller en skiva bröd extra då och då om man gillar det; t.ex. en stor skiva som Pågens Gott&Gräddat.
Nu ikväll åt jag ICAs Cappriciosa (ca 20 kr/st) som bara innehåller 817 kcal (220 kcal/100 g; 370 g för hela) men faktiskt helt acceptabla 46 g protein. Åt den långsamt utan stress och trots att jag har 183 kcal kvar att äta idag; äter 1000 kcal till middag (1000-817=183 kcal) så känner jag i princip inget matsug alls. Gillar den sortens pizza mycket mer än de som köps på restaurang, både vad gäller smak och pris. Enda nackdelen då är E250 som skinkan innehåller.
Min poäng är hitta något du gillar, har du tur så är det hyfsat opti i alla fall, och ät det ganska ofta i små mängder (långsamt) så att du inte bygger upp ett enormt sug under flera dagar/veckor och sen inte orkar stå emot.
Ett annat tips är Sodastream: kolsyrat vatten äger.
willtjam
2012-01-25, 19:00
Säger någon Lyle McDonald i en bok du läst. Anger han någon källa?
Då han har slutat uppge källor för ingen läser dom (hans ord) så hittar jag ingenting, förutom den här listan på hans hemsida: http://www.bodyrecomposition.com/resources
Du får självklart tro på vad du vill, med eller utan källa, men jag litar på Lyle.
Sheogorath
2012-01-25, 20:38
Tycker inte det är så bra med ätardagar under diet. Delvis för att det kanske blir mer än vad man tänkt, och dels så tar deffen längre tid. Sen så finns risken alltid att man får mersmak och tycker att godispåsen (eller vad det nu kan vara) är så pass lockande att man ger upp. Med ätardagar så nöter man ju in det felaktiga beteendet som orsakade viktuppgången; man lär sig och vänjer sig själv vid att överäta. Inte bra.
Ser det som en bättre modell att äta mycket små portioner av "skräp" så gott som dagligen och planera in det i sin kaloribudget. Typ 13 g choklad (små förpackningar som finns som lösviktsgodis), eller en skiva bröd extra då och då om man gillar det; t.ex. en stor skiva som Pågens Gott&Gräddat.
Nu ikväll åt jag ICAs Cappriciosa (ca 20 kr/st) som bara innehåller 817 kcal (220 kcal/100 g; 370 g för hela) men faktiskt helt acceptabla 46 g protein. Åt den långsamt utan stress och trots att jag har 183 kcal kvar att äta idag; äter 1000 kcal till middag (1000-817=183 kcal) så känner jag i princip inget matsug alls. Gillar den sortens pizza mycket mer än de som köps på restaurang, både vad gäller smak och pris. Enda nackdelen då är E250 som skinkan innehåller.
Min poäng är hitta något du gillar, har du tur så är det hyfsat opti i alla fall, och ät det ganska ofta i små mängder (långsamt) så att du inte bygger upp ett enormt sug under flera dagar/veckor och sen inte orkar stå emot.
Ett annat tips är Sodastream: kolsyrat vatten äger.
Du kan läsa min post ovan för ett alternativt sätt att se på ätardagar.
Three pigs
2012-01-25, 21:44
Jag tycker det är helt okej att ha en "ätardag" och ligga på kaloribalans. Att ligga på ett rejält överskott leder inte till något annat än att du går upp i vikt. Brukar själv ligga på kaloribalans en gång varje/varannan vecka nåt sånt för att få upp motivationen och få lite extra energi.
dock så förstår jag inte vad det spelar för roll i att vågen stått stilla ett tag. Det lär oavsett vad inte lösas av att äta mera - that i am pretty sure of :).
+1
Albin Eriksson
2012-01-26, 11:03
En höjning av kolhydrater under en dag emellanåt skall ge leptinnivåerna en skjuts uppåt och i och med det ämnesomsättningen, nu handlar det inte om grisätning utan snarare om att hålla fettet lågt den dagen, äta normalt med protein och bara höja kolisintaget.
Funderar på att sprida ut det istället, en godsak i veckan kan inte skada :)
Macattack
2012-04-02, 00:50
En höjning av kolhydrater under en dag emellanåt skall ge leptinnivåerna en skjuts uppåt och i och med det ämnesomsättningen, nu handlar det inte om grisätning utan snarare om att hålla fettet lågt den dagen, äta normalt med protein och bara höja kolisintaget.
Kanske är en dum fråga i sammanhanget, men syftar du på kcal överskott eller underskott när du pratar på ett högre kolhydratsintag?
Skulle du ha en trovärdig källa på det dessutom hade det varit intressant att läsa! Det enda jag hittat som säger likadant är denna sida:
http://www.halso.info/75.html
kallinarn
2012-04-02, 04:56
Testa kan du ju göra!
Jag har ätardag varje lördag, dock inget godis. Äter typ hemmagjordpizza och massa ostkaka och dylikt. och försöker få upp kolhydraterna kring 400-500gram. Hamnar oftast balans eller 500-1000kalorier över. Dagen efter blir lägsta intaget på hela veckan och de brukar funka utan hunger what so ever.
Sen till veckan har jag nytändning och bättre ork, och vikten rör sig nedåt skapligt fort... Så de är ju inget som behöver pajja deff iallfall =)
Eddie Vedder
2012-04-02, 07:28
Kanske är en dum fråga i sammanhanget, men syftar du på kcal överskott eller underskott när du pratar på ett högre kolhydratsintag?
Det finns källor men jag tänker inte leta upp dem. Så tro mig eller tro mig inte. ;) Hursomhelst har kolhydratintaget den effekten på leptinnivåer. Det är tveksamt om man skulle ha någon fördel av det på energiöverskott, då borde ju inte det vara ett problem direkt. Jag kan inte se någon som helst anledning under bulk.
Angående källor är det ju även en fråga om vad du anser vara en bra källa. Studier som bekräftar mekanismen eller studier på massor av kroppsbyggare under deff som får kontrollerade överätningar av olika makronutrienter. Det sistnämnda tror jag inte finns.
Jag har ätardag på lördagarna, ibland ligger jag kvar på underskott, ibland hamnar jag på balans och två gånger har jag hamnat på typ +1000. Nu är det dock inte många veckor kvar av dieten så jag kommer skära ned på ätardagen, förutom på påskafton då man ska vara social och äta det som bjuds.
Ett enkelt sätt att ha råd med ätardag är ju att sticka ut i solskenet och löpa en mil, eller en powerwalk på några timmar om man nu inte som en del är rädda att tappa alla sina muskler pga det ;-)
Just cardio som jag lagt in nu i slutet på dieten har tillåtet en hel del god mat.
Sjukt härligt att komma hem från cardion, trycka i dig en stor jäkla burgare och skrattandes och skrockandes konstatera att man fortfarande ligger på -förbrukat dagligt intag.
Jag körde ungefär en ätardag var tredje månad (deffade nio) tycker det funkade bra. Men så körde jag enligt leangains och cyklade mitt intag.
Om du ligger lågt på kalorier och börjar känna dig trött kanske en break på en eller två dagar kan vara skönt nån gång ibland. Men skulle inte rekommendera att ha ätardagar varje vecka om man nu inte äter mindre sex dagar av sju för att sedan äta upp de andra sex extra underskottet på sjunde dagen.
Jag hade en ätarvecka förra veckan. Inga supermängder, men mellan balans och 500+ per dag låg jag väl. Mestadels kolhydrater, jag var laddad som fasen och hade världens tryck. Dessutom blev jag snyggare. Det var värt supermycket och idag när jag börjar igen känns sista månaden inte alls jobbig. Nåja, vi får se vad jag säger om 3v ;)
karlingen
2012-04-02, 11:59
Deff måndag - Fredag.
Ätardagar: Lördag & Söndag.
Blir ibland att man har en ätardag på fredagar också.
Med ätardag menar jag ligga på 2g/kg protein istället för 3g/kg och kcal balans.
På så sätt får man inte tänket: "Åhh fyyy vad gott det hade varit med livsmedel X. JAG HOPPAS ATT DEFFEN SLUTAR SNART!!".
Istället vet man att man kan unna sig det till helgen och man orkar deffa längre :)
En höjning av kolhydrater under en dag emellanåt skall ge leptinnivåerna en skjuts uppåt och i och med det ämnesomsättningen
Hur stora skillnader pratar vi om? Är effekterna så mätbara att en ätardag på kaloribalans rekommenderas?
I Guddis inlägg om svältläge (http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/) så pratades det om en sänkning av RMR på 0-200 kcal (<10%). Finns det möjligtvis någon studie med jämförelse av RMR vid användning av en ätardag?
Efter mycket testande och pillande så har jag nog slutligen kommit
fram till att ätardagar och allmänt fusk inte är något som funkar för mig.
Ska jag äta något "odeffigt" så ska det pusslas in i budgeten för annars
så tror min hjärna att deffen är slut och jag får ett jävla jobb att hålla
reda på den minst en vecka efteråt. Helst ska det vara så mycket rutinmat
som möjligt, desto lättare blir det att sköta det hela.
Föredrar istället att äta planerat för att få kraft runt träningen för att
i övrigt vara lite av ett komaoffer övriga tider under dygnet.
King Grub
2012-07-03, 11:06
Hur stora skillnader pratar vi om? Är effekterna så mätbara att en ätardag på kaloribalans rekommenderas?
I Guddis inlägg om svältläge (http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/) så pratades det om en sänkning av RMR på 0-200 kcal (<10%). Finns det möjligtvis någon studie med jämförelse av RMR vid användning av en ätardag?
RMR höjs kanske 10-15% under en 24-timmarsperiod. I deffsyfte är det med andra ord knappast lönt att äta 1500 kcal extra för att öka förbränningen med 150 kcal (exempelsiffror).
Har kört på 1 ätardag i veckan de senaste 10 veckorna, inte alls för att jag tror att det hjälper mig fysiskt på något sätt utan för att tillfredställa mina tjockisgener hehe ;) Har funkat kanon! Har gått ner precis som planerat utan att tappa någon märkbar styrka :)
RMR höjs kanske 10-15% under en 24-timmarsperiod. I deffsyfte är det med andra ord knappast lönt att äta 1500 kcal extra för att öka förbränningen med 150 kcal (exempelsiffror).
Klart intressant - förväntande mig en större effekt.
Kan möjligtvis de ökade leptin-nivåerna (studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11126336?ordinalpos=47&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)) från överätande av kolhydrater vara tillräckligt för att motivera en ätardag? Leangains (http://www.leangains.com/2010/11/cheat-day-strategies-for-hedonist.html) skriver följande:
This hormone, the king of hunger regulation, controls metabolic rate, appetite, motivation and libido, among other things.
Försöker klarlägga om där finns några större fördelar eller nackdelar med en ätardag /refeed utöver den psykologiska biten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.