Visa fullständig version : Sömn under diet?
Roggan76
2012-01-25, 09:01
Första två veckorna som jag kört periodisk fasta så sov jag så sjukt bra.
blev trött vid 22snåret
vaknade utvilad o fin.
Nu tre veckor in, så ligger jag klarvaken till kl2 på nätterna.
Den där sköna känslan av att bli trött o utmattad finns inte längre, rastlös som få på kvällar/nätter.
Är det vanligt att det blir så?
Tips på vad man kan göra åt det?
Patrick_C
2012-01-25, 09:24
Jag vet inte om det är vanligt men jag känner exakt lika dant. 3 veckor in och snittar väl 4-5h per natt mot 8h första två veckorna.
abstract
2012-01-25, 14:57
Exakt samma scenario här. I början slocknade man direkt, numera tar det både tid att somna, samt att jag vaknar minst 3ggr/natt under de timmarna jag faktiskt sover.
Under diet kör jag lite på den stilen att jag lägger mig så fort sömnen infinner sig, vare sig det är klockan 8-9-10 eller midnatt annars händer samma scenario som ni beskriver
Jag kör periodisk fasta på så väl bulk som deff. Under deff så kan jag vanligtvis inte somna, men under bulk så somnar jag lätt.
Om jag sätter i mig några mackor på kvällen innan läggdags när jag deffar så somnar jag som en stock. Kan vara vettigt att skjuta upp fastan lite så du äter sista målet strax innan läggdags, om du inte redan för det förstås.. isf har jag ingen lösning :) testa ZMA kanske?
Även jag känner igen mig i detta... vore guld om det gick att lösa!
General Disarray
2012-01-26, 22:58
Tveksamt att det har något med deffen att göra, och även om det har det så finns det nog inget självklart svar som kommer lösa dina problem. Tror de flesta har eller har haft sömnproblem av något slag, det gäller helt enkelt att hitta sitt egna vis att besegra skiten :)
Använde mig utav Fairing Lean kapslar innan och sov väldigt dåligt under denna period, skippade skiten och har börjat sova mycket bättre igen. Och nu när jag tänker på det känns det väldigt onödigt att jag använde mig utav dom då tanken var att de skulle hjälpa mig förbränna fett, men eftersom de sabba min sömn så gjorde det nog bara saken värre, då sömn ökar fettförbränningen!(Tror jag att jag hört iaf) ;)
Koffein kan lätta förstöra din sömn. Käkar man fettförbeänings-piller så innehåller dessa ofta koffein. Kan vara värt att prova att skippa allt koffein i en vecka och se om det blir någon skillnad.
jag sover betydlige bättre om jag utesluter allt koffein helt.
Stämmer in på mig med. Har sovit väldigt dåligt senaste tiden.
Svårt att somna, vaknar gärna flera gånger under natten/morgonen.
Koffein kan lätta förstöra din sömn. Käkar man fettförbeänings-piller så innehåller dessa ofta koffein. Kan vara värt att prova att skippa allt koffein i en vecka och se om det blir någon skillnad.
jag sover betydlige bättre om jag utesluter allt koffein helt.
Även utan att använda mig av några stimulanter så blir sömnen grovt försvårad.
Roggan76
2012-01-30, 08:39
Jag dricker nog mer vatten än vanligt också, vilket resulterar i att jag vaknar pissnödig en eller flera ggr per natt som en prostatasjuk gubbe..
Så det gör ju sitt till också
Brukar hjälpa att under deff äta lite kolhydrater strax innan läggdags så blir det lättare att somna, typ en potatis eller två. I övrigt brukar jag också undvika för mycket protein strax innan läggdags, i stil med att trycka i sig massa kasseinpulver precis innan man ska lägga sig i sängen.
beamer2580
2012-01-31, 10:48
Brukar hjälpa att under deff äta lite kolhydrater strax innan läggdags så blir det lättare att somna, typ en potatis eller två. I övrigt brukar jag också undvika för mycket protein strax innan läggdags, i stil med att trycka i sig massa kasseinpulver precis innan man ska lägga sig i sängen.
+ lite magnesium och zink. Fungerar kanon för mig, tycker jag vaknar betydligt mer utvilad när jag gör så.
Stötte på lite vetenskap som man kan relatera till detta,
Afternoon Sleepiness? Protein, Not Sugar, Keeps Us Awake (http://www.medicalnewstoday.com/articles/237990.php)
Tror det delvis kan förklara varför man kan få svårt att somna om man trycker i sig massa protte strax innan man ska lägga sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.